تجربه کاربری (UX) چیست؟

طراحی تجربه کاربری (UX) شامل تمام جنبه‌های تعامل کاربر نهایی با یک شرکت، خدمات و محصولات آن شرکت است. مهمترین وجه طراحی تجربه کاربری در یک پروژه تحقق تمام نیازهای کاربر است به نحوی که نه تنها در استفاده از محصول اذیت نشود بلکه حین استفاده از محصول طراحی شده لذت ببرد. بسیار مهم است که طراحی صورت گرفته،  سهولت استفاده و لذت کاربری را به همراه داشته باشد. معمولاً طراحی تجربه کاربری به عنوان بخشی از فرایند دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شماست.

در طراحی تجربه کاربری چگونه به نیاز کاربر پی می بریم؟

یک پروژه طراحی تجربه کاربری از آماده ساختن آنچه کاربر می‌گوید فراتر می‌رود چرا که؛ برای دستیابی به بهترین کیفیت تجربه کاربری در یک شرکت باید همه بخش‌های شرکت در مسیر طراحی تجربه کاربر همسو شوند. شامل تیم فنی، بازاریابی، طراحی صنعتی و گرافیکی و طراحی رابط کاربری. در طراحی یک سایت علاوه بر فعالیت اصلی که برای آن طراحی می شود  می بایست سایر جنبه ها نیز لحاظ شود. در واقع کارکرد طراحی تجربه کاربری همین است که یک سایت علاوه بر فعالیت اصلی،  آن را به نحوی به کاربران ارائه دهد که بهترین تجربه را در تعامل با آن داشته باشند.

تفاوت تجربه کاربری(UX) و رابط کاربری(UI) چیست؟

هرچند طراحی رابط کاربری (UI) بخش بسیار مهمی از طراحی است اما بسیار مهم است که آن را از کلیت طراحی تجربه کاربری (UX) متمایز دانست. برای مثال یک وبسایت بررسی فیلم‎‌های سینمایی را در نظر بگیرید. حتی اگر رابط کاربری برای پیدا کردن یک فیلم کامل باشد، تجربه کاربری ضعیف خواهد بود اگر یک نیاز کاربران پیدا کردن دیتابیس فیلم‌های مستقل باشد و نتوانند آن را پیدا کنند.

تفاوت میان تجربه کاربری و استفاده‌های یک سایت

همچنین شناختن تمایز میان تجربه رابط کاربری و کاربری های پروژه بسیار مهم است. طبق تعریف کاربری‌ها آنها خصیصه های کیفی رابط کاربری هستند که شامل میزان سهولت یادگیری سیستم، کارایی سیستم، لذت استفاده و … است. مجدداً باید گفت که کاربری‌ها نیز بسیار مهم هستند اما تجربه کاربری مفهومی گسترده‌تر است.طراحی تجربه کاربری عبارتی است که گاهی به اشتباه آن را به طراحی رابط کاربری) (UI یا کاربری سایت (Usability) تقلیل می دهند. در حالی که هرچند UI , Usability از جنبه های مهم طراحی تجربه کاربری هستند، اما زیرمجموعه طراحی تجربه کاربری هستند.

طراحی تجربه کاربری به چه دانش‌های نیاز دارد؟

طراحی تجربه کاربری موارد بسیار گسترده ای را شامل می شود. طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که شامل تمامی جنبه های برندینگ، طراحی، کاربری و عملکرد مربوط به یک سایت(نرم افزار، اپ یا…) می شود. مراحل طراحی تجربه کاربری حتی می تواند پیش از ایجاد سایت شروع شود. طراحی تجربه کاربری (UX)  فرآیندی است که تیم طراحی از آن برای خلق محصولاتی استفاده می کند که تجربه هایی معنادار و همگون را به کاربران ارائه دهند.  این فرآیند شامل تمامی جنبه های برندینگ، طراحی، کاربری و عملکرد محصول است.

چگونه سفر مشتری را طراحی کنیم؟

طراحی تجربه کاربری پاسخی به سوالات چرا، چه چیزی و چگونه از یک سایت استفاده می شود. از آن جایی که طراحی تجربه کاربری شامل تمامی سفر کاربر در سایت می شود، یک تخصص میان رشته ای است. شامل تخصص های برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، روانشناسی و طراحی ارتباطات.

طراحی تجربه کاربری شامل چه مراحلی است؟

طراحی تجربه کاربری شامل فعالیت های مثل تحقیقات رفتار کاربران، طراحی پرسونا، طراحی وایرفریم (Wireframe) و طراحی پرتوتایپ (Portotype) است. البته این مراحل قطعی نیست و ممکن است برای یک سایت به سایت دیگر تفاوت هایی داشته باشد. موضوع مهم این است که کاربر در مرکز طراحی تجربه کاربری باشد. یک طراحی تجربه کاربری که کاربر محور باشد فرآیندی مستمر است شما بر اساس نیازمندی ها و محیط کاربر سیستم طراحی را شروع میکند و این طراحی بارها و بارها می بایست بازبینی شود و توسعه یابد.

کاربر همواره در مرکز طراحی تجربه کاربری قرار دارد.

این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند که کاربر را بهتر بشناسید.

کاربرانی که با سایت (یا اپلیکیشن) شما کار می‌کنند دقیقاً چه هدفی دارند؟

چیزی که مشخص است حدس زدن انگیزه‌ها، نگرش‌ها و نیازهای همه کاربران سایت(یا اپلیکیشن) شما  غیرممکن است. تیم شما نمی‌تواند همه کاربران و انگیزه‌هایشان در استفاده از سایت(یا اپلیکیشن) را در نظر بگیرید و اینجاست که بحث تحقیق در رفتار کاربران مطرح می‌شود. تحقیق در رفتار کاربران بخش مهمی از فعالیت‌های بهبود تجربه کاربری است.اهداف کاربران

این کاربران به چیزهایی فکر می‌کنند و چه احساسی دارند؟

باید در نظر داشت که در یک صنعت هیچ چیز به اندازه گوش کردن به مشتریان نمی‌تواند بر روی سطح سرویس کسب و کار شما اثر مثبت بگذارد.تحقیق در رفتار کاربران بزرگترین سلاح شماست. احساس کاربران

ارزش‌های جدید و نیازهای جدید آن‌ها چیست؟

بدون تحقیق در رفتار کاربران ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید تیم شما بر روی موضوعی وقت گذاشته است که فایده ای برای کاربر ندارد. وقتی شما به مشتریان گوش می‌دهید، به جای آن‌که در فضایی متراکم رقابت کنید، می‌توانید فرصت‌های جدیدی در کسب و کار خلق کنید.

دوست دارند که چه احساسی در استفاده از سایت(یا اپلیکیشن) شما داشته باشند؟

نگاه کردن به اطلاعات حاصل از تحقیقات کاربران در مورد یک فروشگاه به ما نشان می دهد مشتریان چه کارایی می‌کنند یا چه کارهایی نمی‌کنند و دلیل هر یک چیست. نگرش در این مورد به تصمیم‌گیری‌های اثربخش جهت تامین خواسته‌های کاربران کمک می‌کند.
در مرحله تحقیق در رفتار کاربران پرسیدن پرسش‌های صحیح خود مسئله‌ی بسیار مهمی است که منجر به تصمیم‌گیری‌های مفید می‌شود.فرصتهای جدید

و این ها چه تاثیری بر تعامل آن‌ها با سایت (یا اپلیکشن) شما دارد؟

ارزشمندترین کاربرد نتایج تحلیل رفتار کاربران دانستن این است که بدانیم از چه چیزهایی اجتناب کنیم و چرا باید اجتناب کنیم. این به معنای ریسک کمتر است که به تیم شما کمک می‌‌کند در مسیر شفافی حرکت کند.