کسب و کار در مسیر صحیح ...

تحویل محصول در فروشگاه آنلاین؛ افتتاح فروشگاه آنلاین این روزها به اتفاقی متداول در بازار تبدیل شده است. هر از چند گاهی فروشگاه آنلاین جدیدی شروع به فعالیت می‌کند که یا ابتکار به خرج داده و شروع به فروش محصولی می‌کند که از دید مردم شاید خرید آنلاین آن بسیار عجیب باشد و قبلاً سابقه فروش آنلاین آن نبوده است و یا شروع به فروش محصولاتی می‌کند که صدها فروشگاه آنلاین دیگر مدت‌هاست آن را می‌فروشند. سؤال اصلی از صاحبان فروشگاه آنلاین این است: چرا خریداران اینترنتی باید از شما خرید نمایند؟

خرید آنلاین مقوله نوظهور است که در آن رفتار مصرف‌کننده با خریدهای سنتی متفاوت است. در خرید از یک فروشگاه آنلاین مصرف‌کننده به دنبال خریدی آسان‌تر، سریع‌تر، مطمئن و با آگاهی بیشتر نسبت به محصول و ویژگی‌های آن است. اگر به این ویژگی‌های خریداران آنلاین توجه کنیم به‌خوبی قابل‌درک است که فرآیند تحویل محصول و خدمت به آن‌ها نقشی حیاتی در موفقیت یک فروشگاه آنلاین دارد. در ادامه هورموند برخی از ابعاد فرآیند تحویل در فروشگاه‌های آنلاین را مرود بررسی قرار می‌دهد:

  1. زمان تحویل:

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید آنلاین، سرعت است. برای کاربر فروشگاه آنلاین شما بسیار مهم است محصولی که قصد خرید آن را دارد در چه بازه زمانی به دست او خواهد رسید. این زمان تحویل را با سایر فروشگاه‌های آنلاین و حتی بازار فیزیکی مقایسه می‌کند. اگر شما نتوانید درزمانی مناسب محصول را به دست مشتری برسانید، مزیتی در فضای بازار آنلاین نخواهید داشت.

ضمن آنکه برای کاربر بسیار مهم است که بتواند این امکان را داشته باشد که زمان رسیدن محصول را خودش انتخاب کند. پس وجود زیرساختی مناسب ضروری است که بتواند به‌طور اتوماتیک، زمان‌های امکان‌پذیر انبار و سیستم ارسال را چک نماید و به خریدار نشان دهد تا وی بتواند بر این اساس بهترین زمان تحویل را انتخاب کند.

  1. کیفیت تحویل:

تجربه یکسان از برند می‌تواند در فرآیند تحویل شما به‌خوبی در ذهن مشتریان تثبیت شود. تصور کنید در فرآیند تحویل خریدار کارکنان شمارا با لباسی متحدالشکل که یادآور برند شماست ببیند. قطعاً در چنین حالتی برند شما در ذهن کاربر تثبیت خواهد شد به‌خصوص اگر رفتار کارکنان شما برنامه‌ریزی‌شده و مطلوب باشد. در این حالت به‌احتمال‌زیاد تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبتی برای برند شما شکل خواهد گرفت.

برای خریدار بسیار مهم است که بداند محصولی که سفارش داده است سالم به دستش می‌رسد. این خود نیازمند آن است که بسته‌بندی و ارسال محصول شما از الزامات مشخصی برای هر گروه از محصولات برخوردار باشد. برای مثال اگر شما ظروف چینی در فروشگاه آنلاینتان می‌فروشید حتماً می‌بایست برای رساندن سالم آن به دست مشتری همه تمهیدات را اندیشیده باشید.

  1. هزینه تحویل:

سازوکار ارسال شما از طریق پست باشد یا پرسنل خودتان یا عرضه‌کننده‌ها، قیمت تحویل آن به مشتری می‌بایست برای او موجه باشد. در غیر این صورت متأسفانه شما انتخاب خریدار نخواهید بود. پس بهتر است از هر شیوه استفاده می‌کنید، هزینه تحویلتان حداقل منطبق بر عرف بازار باشد. هم‌چین این هزینه به‌طور دقیق قبل از خرید باید به اطلاع خریدار رسیده باشد.

  1. پشتیبانی فرآیند تحویل:

اعتماد و اطمینان مهم‌ترین ویژگی در خریدهای آنلاین است که یکی از ابعاد آن در سازوکار تحویل معنا پیدا می‌کند. برای مشتری بسیار اهمیت دارد که بتواند با شناسه سفارش، پیگیری کند که محصولی که خریداری که در چه مرحله از فرآیند تحویل قرار دارد.

  1. اطلاع‌رسانی از فرآیند تحویل قبل از اتمام خرید در سایت:

تمامی ابعاد توضیح شده در بندهای قبلی شامل هزینه، زمان تحویل و شرایط پشتیبانی همگی می‌بایست در هنگام خرید در وب‌سایت به خریدار اطلاع‌رسانی شود تا بتواند بااحساس رضایت، خرید خود را نهایی کند و در ذهن خود نسبت به برند شما اعتماد داشته باشد.

پس در هنگام راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود، ابعاد مختلف و زیرساخت‌های تحویل را به‌صورت کامل بررسی نمایید؛ چراکه در فضای رقابتی بازار آنلاین فعلی فروشگاه آنلاینی که قادر به رقابت نباشد، محکوم به شکست است و توانایی رقابت با سایر فروشگاه‌ها را نخواهد داشت.

انتهای مطلب/نغمه بوالحسنی / لینک محتوا