کسب و کار در مسیر صحیح ...

یک سال میلادی دیگر گذشت. میلیارد‌ها دلار در تبلیغات و برندینگ سرمایه‌گذاری شد. برخی از آن‌ها موفق بوده و برخی دیگر علاوه بر هزینه‌ی زیاد، ناموفق بوده‌اند. در سال ۲۰۱۸، بسیاری از برندها به روش خودشان سرمایه‌‌گذاری کرده و برخی دیگر از روش‌های شناخته‌شده استفاده کردند. fastcompany در این پست به بررسی تعدادی از کمپین‌های موفق و ناموفق سال ۲۰۱۸ می‌پردازد؛

بهترین‌ها کمپین‌های سال ۲۰۱۸

کمپین الکساندریا اوکاسیو کورتز (The Alexandria Ocasio-Cortez campaign)

یکی از موفقیت‌های سیاسی سال ۲۰۱۸، موفقیت الکساندریا اوکاسیو کورتز، دموکرات سوسیالیست است. او توانست با یک بودجه‌ی ۲۰۰ هزار دلاری، رقیب خود یعنی جو کراولی را با بودجه‌ سه میلیون دلاری شکست دهد. او ۲۹ سال دارد و جوان‌ترین شخصی است که تابه‌حال در کنگره امریکا حضور پیدا کرده است؛ اما دلیل موفقیت او چیست؟ اولین دلیل موفقیت او، تبلیغات خوبی است که شرکت Tandem Design NYC برای او انجام داد. در این کمپین از زبان بصری جنبش‌های مردمی استفاده شده بود که پیش‌تر توسط فعالان مدنی و کارگری مانند دولورس هورتا و سزار چاوزی استفاده شده بود. این کمپین تبلیغات-برندینگ بعد از تبلیغات اوباما در سال ۲۰۰۸ به یکی از امیدوارکننده‌ترین، متحول‌کننده‌ترین و الهام‌بخش‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی سیاسی تبدیل شد.

کمپین اوبر (Uber)

آژانس تبلیغاتی Wolff Olins، لوگوی قدیمی اوبر را به یک لوگوی قابل‌درک با مفهومی دوستانه تبدیل کرده است. ازآنجایی‌که ارزش سهام این شرکت بعد از انتشار چند داستان در سال‌های گذشته به‌شدت پایین آمد و آیکون مداری‌ شکل آن معنی خاصی نداشت، تغییرات جدید حرکت هوشمندانه‌ای بود که این برند را بیشتر از گذشته در دسترس کاربران نشان می‌دهد و آن را برای عرضه‌ی عمومی سهام در آینده آماده می‌کند.

کمپین گوگل (Google)

چگونه متوجه شویم محصولاتی که توسط گوگل ارائه می‌شوند، واقعاً توسط این شرکت منتشر شده‌اند؟ این مسئله مشکل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های بزرگ و در حال رشد است؛ اما ابزار تم متریال جدید گوگل، رنگ‌ها و انحناهایی که به نام گوگل می‌شناسید را در هر بیت از رابط آن ترجمه می‌کند. متریال تمینگ ابزاری معرفی‌شده از سوی گوگل است که تمامی برندها می‌توانند از آن استفاده کنند.

کمپین اسباب‌بازی‌فروشی (Toys “R” Us)

بسته شدن فروشگاه‌های Toys “R” Us یکی از بدترین شکست‌های برندهای دنیای خرده‌فروشی در سال ۲۰۱۸ بود؛ اما پیش از اینکه این غول اسباب‌بازی چند تکه شده و فروخته شود، از آژانس تبلیغاتی Lippincott برای بازسازی برند کمک گرفت. بازسازی برند با ارائه‌ مجموعه‌ای از بازی‌های سه‌بعدی ایده‌ی بسیار خوبی بود که متأسفانه عملی نشد و شکست خورد.

کمپین هواشناسی ودر چنل (Weather Channel)

ودر چنل یکی از کانال‌های معروف هواشناسی است که عده‌ی زیادی برای مشاهده‌ی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای منطقه‌ی خود به آن مراجعه می‌کنند. این برند در سالی که گذشت، تصمیم گرفت ریسک بزرگی انجام دهد و پیش‌بینی آب‌وهوا را با واقعیت افزوده ترکیب کند. گردبادهایی که با واقعیت افزوده ساخته‌شده‌اند و دیوارهای استودیو را خراب می‌کنند، سیل‌هایی که ماشین‌ها را با خود می‌برند و آتش‌سوزی‌هایی که در دامنه‌ کوه‌ها رخ می‌دهند، از وقایعی هستند که با استفاده از فنّاوری واقعیت افزوده طراحی‌شده و مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته‌اند.

کمپین انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Infinity War)

دیزنی، شرکت مارول (Marvel) را در سال ۲۰۰۹ خرید و تصمیم گرفت آن را به یکی از برندهای محبوب و در حال گسترش تبدیل کند. فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت یکی از بهترین فیلم‌هایی است که نام این شرکت را در سال جاری سر زبان‌ها انداخت. این شرکت طی ۱۰ سال ۱۸ فیلم ساخته و با ترکیب شخصیت‌ها، داستان‌ها و موسیقی متن منحصربه‌فرد به یکی از غول‌های این صنعت تبدیل شده است. جنگ ابدیت به‌تنهایی دو میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشت و قسمت بعد آن سال جدید اکران خواهد شد.

بدترین‌ کمپین‌های سال ۲۰۱۸

کمپین Be Best

این کمپین توسط ملانیا ترامپ طراحی‌شده و هدف آن ارتقای رفاه و امنیت کودکان است. این کمپین علاوه بر هدف خوبی که دارد، طراحی چندان مناسبی نداشته و تبلیغات آن به‌عنوان یکی از بدترین کمپین‌ها شناخته شده است.

کمپین کوکاکولا

فونت جدید کوکاکولا با ‌نام Unity به‌عنوان یکی از بدترین کمپین‌های تبلیغاتی شناخته شده است. کارشناسان معتقدند فونت جدید باید داستان قدیمی بازاریابی این شرکت، یعنی «کوکاکولا می‌تواند جهان را متحد کند» تقویت کند. این برند نیز پیش‌تر آب‌معدنی‌های دسانی را به‌عنوان آب چشمه‌های طبیعی می‌فروخت اما مدتی بعد معلوم شد آب آن درواقع همان آب تصفیه‌شده‌ی معمولی است که با قیمت دو دلار فروخته می‌شود. با تمام این اتفاق‌ها به نظر می‌رسد شاید عمر این برند بزرگ صنعت نوشابه رو به پایان باشد.

کمپین بلندینگ (Blanding)

بلندینگ یکی از بدترین ترندهای برندینگ سال ۲۰۱۸ و به معنای تقلید کورکورانه از دیگران برای بهتر دیده شدن است؛ مانند بسیاری از برندهای اینستاگرامی که همه یک‌شکل به نظر برسند. برندهایی که بخش قابل‌توجهی از لوگوی آن‌ها سفید است، تنها یک محصول می‌فروشند و نام‌های عجیبی دارند.

انتهای مطلب/