کسب و کار در مسیر صحیح ...

بدون شک یک کمپین روابط عمومی خلاق می‌تواند علاوه بر آگاهی عمومی در کاهش هزینه تبلیغات نیز تأثیرگذار باشد. کارفرما برای زمان و مکان رسانه‌ها هزینه‌ای نمی‌پردازد و برای یک کارمند هزینه می‌کند تا داستان‌هایی را منتشر کند و رویداد خاصی را مدیریت کند. داستان جالبی که از طریق رسانه‌ها پوشش داده شود ارزش بسیار بالایی همچون تبلیغات خواهد داشت. متخصصین مارکتینگ عقیده دارند احتمال اینکه مصرف‌کنندگان در این روش تحت تأثیر پیام اصلی قرار بگیرند ۵ برابر بیشتر از تبلیغات خواهد بود. در ادامه به نمونه‌ای از یک کمپین روابط عمومی موفق با عنوان “مردی که در ایکیا زندگی می‌کند” می‌پردازیم؛

شرکت ایکیا ثابت کرد درصورتی‌که فعالیت روابط عمومی به‌گونه‌ای مناسب به کار گرفته شود، نیازی نیست که یک فعالیت تبلیغاتی بسیار موفق پول زیادی هزینه کند. این شرکت با آژانس روابط عمومی خود به نام Kethcum کمپین هوشمندانه “مردی که در ایکیا زندگی می‌کند” را پیاده سازی کرد. ایکیا با استفاده از بودجه ۱۳۵۰۰ دلار به یک کمدین (مارک ملکوف) این امکان را فراهم ساخت تا در یک آپارتمان در فروشگاه پاراموس نیوجرسی به مدت یک هفته زندگی کند و در این مدت اجازه دسترسی ۲۴ ساعته برای فیلم‌برداری از همه‌چیز فراهم شده بود.

اهداف این کمپین تبلیغاتی دربردارنده افزایش فروش، افزایش ترافیک سایت ایکیا در امریکا و پیام‌های اصلی تبلیغ شامل “خانه مهم‌ترین جای دنیاست” و همچنین “آنچه برای زندگی و داشتن یک خانه لازم است در ایکیا کجاست” تعیین شده است. آژانس تبلیغاتی و کارفرمای پروژه مصاحبه‌هایی با مدیرعامل فروشگاه ترتیب دادند که هم‌زمان با مهمانی خداحافظی خواننده معروفی اجرا شود.

 

گروه ملکوف تعاملات او با نگهبانان امنیتی و مشتری‌هایی که در خانه او احساس آرامش می‌کردند، ۲۵ مستند را طی یک هفته اجرای کمپین خلق کردند و به‌سرعت در اینترنت نشر داده شد. وب‌سایت marklivesinikea.com به بیش از ۱۵ میلیون بازدید رسید و نرخ بازدید از وبلاگ ایکیا به مدت یک سال ۳۵۶ درصد افزایش را ثبت نمود. این اقدام همچنین بیش از ۳۸۲ میلیون نظر مثبت در رسانه‌ها به دنبال داشت. فروش در فروشگاه پاراموس نسبت به زمان مشابه سال قبل نیز ۵.۵ درصد رشد پیدا کرد و این در حالی بود که این عدد برای ترافیک سایت ایکیا ۶.۸ درصد ثبت گردید. تمامی این تلاش‌ها از طریق چهار رسانه ارتباطی ای پی، تودی، گودمورنینگ و سی ان ان پوشش داده شد.

انتهای مطلب/