بازاریابی شبکه ای چیست؟

وقتی مردم از بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی صحبت می‌کنند، اغلب نمی‌دانند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند. حتی زمانی که به طرفداری از بازاریابی شبکه ای می‌پردازند معمولاً نظراتشان اشتباه است. ممکن است این حرفه به درد همه نخورد اما ما با توجه به این موضوع که برخی تمایل به اجرای بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) دارند به بررسی و انتقال دانش و آگاهی بازاریابی شبکه ای می‌پردازیم.

اگر شما مطالب سایت گروه هورموند را به توصیه کسی می‌خوانید، این یعنی بازاریابی شبکه ای! اگر شما این سایت را بخوانید و بعد به فرد دیگری توصیه کنید تا او هم بخواند این همان بازاریابی شبکه ای است. در حقیقت، هر وقت که ما درباره چیزهای موردپسندمان یا چیزهایی که از آن‌ها خوشمان نمی‌آید به بقیه اطلاعات می‌دهیم، به‌نوعی در حال انجام بازاریابی شبکه ای هستیم.

اگر بخواهیم تعریف علمی از بازاریابی شبکه ای داشته باشیم: بازاریابی شبکه ای سیستمی است برای توزیع کالا و خدمات توسط شبکه هایی از هزاران فروشنده یا توزیع‌کننده مستقل. این توزیع‌کننده‌ها از طریق فروختن کالا و خدمات کسب درآمد می‌کنند. توزیع‌کنندگان از محل سود حاصل از فروش محصولات به‌صورت ماهانه و یا هفتگی کمیسیون و یا پاداش دریافت می‌کنند.

بازاریابی شبکه ای به‌عنوان یک شغل همه جور آدمی را صرف‌نظر از جنسیت، تجربه کاری، تحصیلات و یا وضع مالی دعوت می‌کند به اینکه آستین همت را بالا بزنند و شروع به ساختن تجارتی راضی‌کننده و بالقوه کنند. بااین‌حال همه نمی‌توانند در این تجارت به موفقیت برسند؛ اما باید توجه داشت که افرادی که بازاریابی شبکه ای را به‌عنوان شغل اصلی انتخاب کرده‌اند فقط به دلیل بودن زمان و مکان درست، سود بالایی داشته‌اند که البته بسیار هم نادر بوده‌ است.

بازاریابی شبکه ای برخلاف هر شغل و حرفه دیگری دارای محدودیت‌های رایج در سایر بیزینس ها نمی‌باشد. بازاریاب در بازاریابی شبکه ای خود مالک، رئیس و مدیرعامل است. پیمانکاری مستقل و خویش‌فرما که با شرکتی توافق کرده تا محصولات و خدمات شرکت را ارائه نموده و سازمان فروش شبکه ای خود را ایجاد کرده و سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های شرکت را در نظر می‌گیرد.

بهتر است بدانید بازاریابی شبکه ای نه‌تنها در دانشکده بازرگانی هاروارد بلکه در استنفورد و دیگر مدارس عالی و دانشگاه‌ها نیز تدریس نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر این نوع بازاریابی مقوله دانشگاهی نیست چراکه حتی یک بازاریاب شبکه ای تازه‌کار هم می‌تواند اصول بازاریابی شبکه ای را ظرف تنها یک بعدازظهر به شما آموزش دهد. تا آن اندازه که بتوانید شروع به کسب درآمد کرده و برای خودتان یک شبکه فروش ایجاد کنید.

هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای معتبری از طریق عضوگیری ایجاد درآمد نمی‌کند و به دلایل اخلاقی و قانونی به اعضایش به دلیل عضوگیری، پورسانت نمی‌دهد. در بازاریابی شبکه ای فقط بر اساس محصولاتی که فروخته خواهد شد پول پرداخته می‌شود. با توجه به توضیحات داده‌شده به‌طور پیش‌فرض، هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که در داخل ایران به بازاریابی شبکه ای و یا چند سطحی (MLM) می‌پردازند مورد تائید گروه هورموند نمی‌باشند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا