کسب و کار در مسیر صحیح ...

اگر شما فهرستی از تمام مواردی که برند شما قادر به انجام آن است فراهم کنید احتمالاً درخواهید یافت که این فهرست نسبتاً طولانی است. اکنون تلاش کنید تا فهرست دیگری را گردآوری نمایید، فهرستی از کارهایی که برند شما باید انجام می‌داد. این لیست احتمالاً خیلی کوتاه‌تر است. اندیشه درباره اینکه بنیان‌گذاران شرکت در زمان راه‌اندازی شرکت قصد انجام چه کاری را داشته‌اند، امری منطقی به نظر می‌رسد. آن‌ها با تأسیس شرکت به دنبال تحقق چه هدفی بوده‌اند؟ برای بهبود عملکرد سازمان به دنبال طراحی چه مواردی بوده‌اند؟ ممیزی سریع معروف‌ترین برندهای جهان ازجمله اپل، نوردستروم و نایک این نکته را به خوبی بیان می‌کند که تمام این شرکت‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که دنباله‌رو عقاید مؤسسین برند باشد.

این مطلب به‌وضوح بیان می‌کند که درخواست‌های نامناسب از برند خود را رد کنید. جف بزوز مدیرعامل آمازون، این تفکر را بررسی می‌کند و این سؤال را مطرح می‌نماید که در ده سال آینده چه چیزهایی تغییر نخواهد کرد؟ تعهد شرکت او به سه عامل بهترین انتخاب، پایین‌ترین قیمت و ارزان‌ترین و مناسب‌ترین شیوه تحویل کالا برمی‌گردد. این تعهدات موجب تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌ای شده است که این برند را قادر می‌سازد تا در زمانی که دیگران دچار لغزش می‌شوند، رشد کند. یکی از تصمیمات شامل داشتن انبارهای کافی برای برآورده ساختن پاسخ‌گویی مناسب به تقاضای افراد در ایام تعطیل می‌باشد. با داشتن دیدگاه بلندمدت نسبت به ارزشی که شرکت شما ارائه می‌کند، بر روی موارد مهم‌تری نسبت به ماهیت زودگذر رقابت تمرکز می‌کنید و برنامه‌ها و طرح‌هایی را تدوین می‌کنید که بادوام بوده و نیازهای مهم مشتریان را برآورده می‌سازند.

برند نان شیرینی کریسپی کریمه، در اواخر دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان یک برند بزرگ شناخته می‌شد. زنجیره فروشگاه‌های نان شیرینی که شعبه اصلی آن در جنوب شرقی آمریکا بود. خودش را به‌عنوان فروشگاهی معرفی کرد که تجربه نان شیرینی داغ و تازه خود را در تمام شعب برای مشتریان فراهم می‌کرد. کریسپی کریمه در سال ۲۰۰۰ به رشد زیادی دست یافت و درآمد آن به‌سرعت افزایش پیدا کرد اما این فروشگاه دچار مشکلاتی نیز شد. این برند در تلاش برای ادامه برآورده ساختن انتظارات سهامداران خود درزمینهٔ رشد، محل‌های توزیع جدیدی را نظیر پمپ‌بنزین‌ها و فروشگاه‌های خواربارفروشی به کار گرفت.

این کار در سال ۲۰۰۴ موجب گردید تا شرکت محصولات زیادی را بفروشد و حتی از تقاضای مشتریان پیشی بگیرد؛ اما رفته‌رفته کیفیت محصول کاهش یافت. میزان فروش و سود کاهش پیدا کرد و مفهوم برند آسیب زیادی دید به‌گونه‌ای که دیگر قابل‌بازسازی نبود. تنها از طریق تعهد جدیدش که موجب موفقیت برند آن در سال‌های اخیر شده است، فروشگاه کریسپی کریمه مجدداً وارد مرحله سوددهی شد و اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران را مجدداً جلب کرد.

انتهای مطلب/