کسب و کار در مسیر صحیح ...

اهمیت رو به رشد برند، دارای جنبه ای با اهمیت نیز هست که مورد غفلت واقع شده است: آن جنبه، آسیب پذیری رو به رشد برند است. عرضه ناکام و شکست خورده، تمرکز سرگردان برند یا شایعات ننگین، می توانند به اعتبار برند خدشه وارد کنند و ارزش آن ها را کاهش دهند.

اکنون در نتیجه جهانی شدن، اخبار بد نه تنها سریع منتقل می شود بلکه به دوردست ها نیز می رود. شکست مفتضحانه لاستیک فایراستون، به سرعت ارزش برند فورد را تا ۱۷%، از ۳۶ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار کاهش داد و فقط در طی یک سال آمازون، ۳۱% ارزش برند خود را در نتیجه تلاش برای تعمیم نیچ مارکت کتاب آنلاین خود به نیچ مارکت آنلاین در کتاب موسیقی، دوربین، وسایل کامپیوتری، مبلمان بچه و اسباب بازی با عدم موفقیت قابل پیش بینی از دست داد.

در طی همان دوره، ارزش برند استارباکز تا ۳۲% رشد یافت. استارباکز هنگامی که انگشتان معطر خود را بیش تر به سوی امریکای میانه روانه کرد، از برند خود مراقبت کرد؛ استارباکز تجربه را گسترش داد، در حالی که تمرکز را به خوبی تمام حفظ می کرد.

برای اینکه دانش برند در سرتاسر سازمان جا بیفتد، باید در مقابل «محو شدن»، یعنی تمایل به از بین رفتن خرد تصمیم گیر در شرکت هنگامی که کارمندان مجرب آن را ترک می کنند، محافظت شود. موفقیت بلند مدت هر برند، به احیا و بازسازی دائمی حافظه شرکت بستگی دارد. از آنجایی که کارمندان کلیدی تمایل دارند در شغل های خود فقط برای دو تا پنج سال باقی بمانند، چالش شرکت، تسخیر دانش برند و انتقال دست نخورده و کامل آن به نسل بعدی است. اما چطور؟ با یک برنامه آموزشی برند که در سرتاسر شرکت و شبکه خلاق آن توزیع و جاری می شود، بقای برند را تضمین می کنید، در حالی که آن با آغوش باز برای دریافت بازخورد از سوی جامعه برند آماده است.

این موارد انتخابی از فهرست ۱۰۰ برند برتر اینتربرند نشان می دهد که چرا برندها ارزش حفاظت و حمایت را دارند:

اسم برندارزش برند به میلیون دلاردرصد تغییر نسبت به سال گذشتهارزش برند به عنوان درصدی از ارزش کل سهام شرکت در بازار
کوکاکولا۶۸۹۴۵%۵-%۶۱
مایکروسافت۶۵۰۶۸%۷-%۱۷
آی بی ام۵۲۷۵۲%۱-%۲۷
فورد۳۰۰۹۲%۱۷-%۶۶
مرسدس۲۱۷۲۸%۳+%۴۸
هوندا۱۴۶۳۸%۴-%۳۳
بی.ام.و۱۳۸۵۸%۷+%۶۲
کداک۱۰۸۰۱%۹-%۸۲
گپ۸۷۴۶%۶-%۳۵
نایکی۷۵۸۹%۵-%۶۶
پپسی۶۲۱۴%۶-
زیراکس۶۰۱۹%۳۸-%۹۳
اپل۵۴۶۴%۱۷-%۶۶
استارباکز۱۷۵۷%۳۲+%۲۱

انتهای مطلب/