به گزارش آژانس کسب و کار هورموند، به‌منظور دستیابی به موفقیت همیشگی فروش تلفنی، نیاز به ساختن چارچوبی از اعمال مثبت و عادات سودمند دارید. انجام کارهایی کوچک در هر هفته یا حتی هرروز منجر به موفقیت حرفه‌ای‌تان می‌شود. در ادامه به بیان راهکارهای موفقیت در فروش تلفنی که می‌توانید در کسب و کارتان بهره ببرید اشاره می‌کنیم؛

خلق یک محیط کسب‌وکار مثبت

محیط نقش بزرگی در شکل دادن به موفقیت شما ایفا می‌کند، لذا محیط کاریتان را مکانی راحت بسازید. شما محیط کاری را می‌خواهید که نگرش شما را تغذیه و اعتمادبه‌نفستان را بیشتر کند. فضای اطراف شما تحت تأثیر نگرش، انگیزه و عملکرد شما قرار می‌گیرد. برای خلق محیط کاری مثبت، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تصاویر و اشیایی را در این محیط قرار دهید که شمارا به خنده وامی‌دارند و اخلاق مثبتی را در شما ایجاد می‌کنند.
  • قفسه‌ها را مملو از کتاب‌هایی کنید که با خواندن آن‌ها خوشحال می‌شوید.
  • از دیوارهای فضایتان نیز استفاده کنید. نقل‌قول‌هایی بامعنا و متن‌های انگیزه‌بخش به دیوارها بیاویزید، طوری که بتوانید به‌آسانی آن‌ها را برای یادآوری منظم توان بالقوه‌تان بخوانید.
  • هرچند هفته یک‌بار، نوشته‌هایتان را بازیابی کنید و آن‌ها را با نوشته‌های الهام‌بخش جدیدی جایگزین کنید تا تمرکزتان تازه شود.
  • روی دیوارها فضایی را نیز به نوشته‌های مربوط به فروش یا نوشته‌های رسیدگی به اهداف و متن‌های بستن قراردادهایتان اختصاص دهید. استفاده از این ابزارهای مهم کمک قابل‌توجهی به تقویت اعتمادبه‌نفستان می‌کند.

روز کاریتان را زمان‌بندی کنید

زمان‌بندی و جدول‌بندی اولویت وظایف و فعالیت‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه مهارتی است که فروشندگان برجسته آن را به‌عنوان سرنوشت‌سازترین عامل در خلق عادات موفقیت‌آمیز از مشتریان خود می‌شنوند. سطح موفقیت شما مستقیماً به مهارت زمان‌بندی شما مربوط می‌شود. هنگام زمان‌بندی برنامه‌تان، فراز و نشیب‌های روز کاری و دوره‌های اوج فعالیت را نیز برای انجام بهتر کارهایتان در نظر بگیرید. شما نباید وقتی‌که کاملاً آماده و پرانرژی هستید، زمان جداگانه‌ای را برای تلفن‌های فروش اختصاص دهید یا نباید طی دوره‌ای که مشتریانتان درگیر وقایع دیگری هستند با آنان تماس بگیرید.

مرغ سحرخیز و جغد شب را باهم باشید

برای اینکه فروشنده برجسته‌ای باشید، ممکن است نیاز باشد ساعات اضافی را در برنامه‌تان بگنجانید و صبح زود به دفترتان بیایید و تا دیروقت کار کنید. برخی اوقات ممکن است نیاز داشته باشید زمان و انرژی بیشتری به حرفه‌تان، به‌عنوان یک فروشنده تلفنی، اختصاص دهید. ممکن است شما به‌تازگی پا به این حوزه گذاشته باشید و یا از قبل در شرکتی بوده‌اید و می‌خواهید موفقیتتان را تا سطح بالاتری ارتقا دهید. چه دوره پس از ارتقای شغلی را می‌گذرانید چه دوره پیشرفت و فروش افزوده را، زود آمدن سر کار و دیر رفتن به منزل می‌تواند به شما کمک کند.

یادگیری و کسب دانش بیشتر

یادگیری و کسب دانش بیشتر را سرلوحه کارهایتان قرار دهید، چون امروزه در دنیایی رقابتی و همواره در حال رشد زندگی می‌کنیم. در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، کتاب‌ها و مدیای آموزشی را مطالعه کنید، در سمینارها شرکت کنید و برای باقی ماندن در مسیر یادگیری از کوچ باتجربه بهره ببرید. برای گرفتن مشورت و راهنمایی درباره فراگیری مهارت‌ها و دانش بیشتر، صرفاً به شرکت خودتان اکتفا نکنید. شما خالق زندگی خودتان هستید و اگر بخواهید موفق‌تر باشید، باید هرچه باارزش‌تر مشاهده و درک شوید و بهترین راه برای افزایش دادن ارزشتان کسب دانش است.

برای هر تلفنی آماده باشید

درست همان‌طور که شما برای زمانتان به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه‌ریزی می‌کنید، آمادگی برای تلفن فروش انفرادی نیز همان‌قدر حیاتی است. مطمئناً شما هر روز تلفن‌های بسیاری می‌زنید و حتی شاید بتوانید این کار را در خواب هم انجام دهید؛ اما تنها افزودن یک تا دو دقیقه به سرعتتان می‌تواند عملکردتان را تا ده برابر افزایش دهد.

همواره در پی قبول مسئولیت باشید

حتی فروشنده‌ی تلفنی ماهر لزوماً با هر تماسی فروش نمی‌کنند؛ اما شما نمی‌توانید روی قبول مسئولیت بدون درخواست آن از مشتری‌تان حساب باز کنید. فروشندگان برجسته همواره پرس‌وجو می‌کنند و ارائه پیشنهاد را بر عهده مشتری نمی‌گذارند. شاید مشتری با مرور اطلاعاتی که شما برای او فرستاده‌اید موافق باشد. شاید او خود را متعهد به پذیرش یک تلفن پیگیری در ادامه روند کند. برای اطلاع یافتن از میزان تعهد مشتری، از او سؤال‌هایی این‌چنینی بپرسید: «اگر من برای شما بروشوری از کالاهایمان بفرستم، مطالعه‌اش می‌کنید؟» یا «به نظر می‌رسد به تمام پرسش‌های شما پاسخ دادم، این‌طور نیست؟»

به لحظه آغاز احترام بگذارید

تقریباً هر تماس فروشی یک‌لحظه‌ی آغاز دارد؛ نقطه‌ای که در آن آگاه می‌شوید که آیا این فروش انجام خواهد شد یا نه. اگر علائم این لحظه بگویند معامله در شرف وقوع است، به شیوه‌های گرم کردن بحث بپردازید. اما هنگامی‌که این تلفن به سمت سراشیبی حرکت می‌کند، به نگه‌داشتن مشتری به امید گرفتن پاسخ مثبت از او اصرار نکنید. اگر در این کار پافشاری کنید، تعداد تلفن‌ها، تماس‌ها و فروش‌های آن روزتان را کاهش می‌دهید. یک‌لحظه شروع منفی بدین معنا نیست که فروش اتفاق نخواهد افتاد، بلکه بدین معناست که فروش با آن تماس خاص رخ نمی‌دهد. بعدازاینکه شما آن لحظه را شناسایی کردید، به تلفنتان خاتمه دهید و سراغ شماره تلفن بعدی روی فهرستتان بروید.

هر تماس فروش تلفنی را ارزیابی کنید

قبل از آنکه سراغ اسم بعدی روی فهرست اسامی تلفنی‌تان بروید، به تلفن قبلی پایان دهید. تماس آخری را که تازه برقرار کرده‌اید ارزیابی کنید؛ آیا شما اطلاعات باارزشی را که می‌خواستید، در این تلفن به دست آوردید؟ مثلاً اینکه رقبای شما در این صنعت چه کسانی هستند؟ چارچوب زمانی مشتریان برای اتخاذ تصمیم یا انتظارات خدماتی آن‌ها درروند تصمیم‌گیری‌شان چگونه است؟ اگر شما تمام این نکات را بررسی کردید، تمام این جزئیات را به‌دقت یادداشت کنید. سپس عملکردتان را مرور کنید و در پایان، یادداشت‌هایی از کارهایی بردارید که می‌خواهید برای ارائه بهتر انجام دهید و مهم‌تر اینکه، دست به هر عمل پیگیرانه‌ای که مسئولیتش را پذیرفته‌اید بزنید.

پافشاری در به پایان رساندن فروش تلفنی

به‌عنوان یک فروشنده، شما دائماً با عدم پذیرش از سوی مشتری مواجه می‌شوید. برای دستیابی به موفقیت، نمی‌توانید با مواجهه با این اخبار بد از ادامه کار منصرف شوید، بلکه باید کارتان را با این‌گونه مشتریان مصرانه ادامه دهید و دوباره تلاش کنید. داشتن روحیه پشتکاری آن چیزی است که فروشنده را در مسیر موفقیت پابرجا نگه می‌دارد.

انتهای مطلب/