کسب و کار در مسیر صحیح ...

تفویض مسئولیت فاکتور مهمی است در مدیریت وقت، باوجوداین تفویض مسئولیت یک نوع به تله انداختن است. آیا تفویض مسئولیت می‌کنید یا منابع خود را به هدر می‌دهید؟ تفویض مسئولیت درست و مناسب فاکتور مهمی است در رشد و آموزش کارکنان، تقویت شغل و گسترش شغل کارکنانتان، نه صرفاً صرفه‌جویی در وقت. آیا وظایف مهم و جالب را واگذار می‌نمایید یا امور جزئی که نمی‌خواهید خودتان را برای انجام آن به‌زحمت بیندازید. تفویض مسئولیت صحیح غالباً شمارا درگیر راهنمایی کردن، آموزش دادن، بررسی کردن، سنجیدن و اصلاح کردن از طریق فرآیندی مشابه با ساختار حل مسائل که قبلاً بدان اشاره شد، می‌نماید. آیا این امر را باکفایت و به نحو کارآمد انجام می‌دهید. هرگز تلاش نکنید که کارکنان خود را با مهم جلوه دادن وظایف جزئی فریب دهید. به خاطر داشته باشد که موفقیت نهایی شما بستگی به آن‌ها دارد.

جنبه‌ی دیگری از تفویض مسئولیت که باید دقیقاً مورد ارزیابی قرار گیرد ایجاد قلمروهای فروش است که به‌طورکلی فروشنده آن را به‌عنوان مرکز هزینه، سود اداره می‌کند. این اقدام رو به افزایش بوده و فروشنده مسئول آن است به‌نحوی‌که گویی جزو امور خود اوست. این مسئله در آن زمان ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسید و هنوز در راستای تئوری جاری انگیزش در مورد انجام دادن هر کار ممکن برای افزایش علاقه شغلی، تقویت، گسترش، به دست آوردن، مبارزه و ارضا است که همگی اهداف ارزشمندی هستند. مدیر اجرایی بایستی مطمئن شود که این اقدام بارها و بارها به‌طور کامل مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته و بنا بر دلایل درستی اعمال می‌گردد. برای مثال:

v    برای نتایج فروش، هزینه‌ها و سود فروش وظایف و مسئولیت‌های بیشتری را از مدیر اجرایی به فروشنده منتقل نکنید؛ زیرا این عمل کناره‌گیری است نه تفویض اختیار.

v    مفهوم اینکه فروشنده قلمرو خود را به‌عنوان کار مربوط به خودش اداره نماید مفهوم خوبی است و قطعاً مسئله‌ی تازه‌ای نیست. از آن‌ها می‌خواهید که نسبت به نتایج، هزینه و سود هوشیار باشند؛ اما فروشنده خوب طبیعتاً از قبل خود را به این روش اداره می‌کرده است.

v    آیا مطمئن هستید که افراد فروشنده شما شایستگی آن رادارند که از عهده‌ی کارهای اداری، کاغذبازی و مسئولیتی که با سیستم جدید همراه است، برآیند؟ هدف این سؤال شرایط و کارایی آکادمیک آن‌ها نیست.

v    آیا به آنان برنامه‌های ساده ولی کاملی در مورد مقدار، مشخصات، هزینه، مقادیر تولید، مسافت‌ها و هزینه‌ها، مرجوعی‌ها و برگشت‌ها، هزینه‌های آزمایشات، توضیحات عملی، بررسی و تحقیق‌ها، گزارش‌ها، سفرها و… تولید را داده‌اید؟

v    آیا مطمئن هستید که این گسترش و تقویت شغل فروشنده به وظایف بیشتر و وظایفی جالب‌تر سبب نمی‌شود که وقت و تلاش خود را در انجام وظایف محوله‌اش کمتر کند؟ هر نوع کم کردن وقت و تلاش ممکن است منجر به این امر گردد که برای مهم‌ترین وظیفه‌ای که بایستی انجام شود (یعنی فروش) وقت و تلاش کمتری تخصیص داده شود. می‌توانید نیروی فروش تقویت‌شده‌ای به قیمت نتایج فروش به وجود آورید.

این امر می‌تواند به وضعیت کلاسیک «بر سر دوراهی» تبدیل شود. ممکن است لازم باشد که قلمرو فروش موجود را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم نمود تا قلمروهای جدید اضافه نموده و فروشندگان بیشتری برای اداره آن‌ها بگماریم تا با کمبودها و نواقصی که درفروش و سود رخ‌داده است مقابله کنیم. البته لازم است ایده‌ها، اصول، تکنیک، محصولات و سیستم‌های جدیدی را به وجود آوریم که بخش مهمی از شغل ماست اما سنجش، نظارت و اصلاح و تغییر دائمی فعالیت‌های جاری نیز به همان اندازه مهم است. ازاین‌رو برای بخش‌بندی مؤثر بازار لازم است.

انتهای مطلب/