تحقیقات بازار به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به جمع آوری اطلاعات برای شناخت بازار هدف و مشتری ها می پردازد. اطلاعاتی که از تحقیقات بازار جمع آوری می شوند به صاحبان کسب و کار کمک می کند اطمینان حاصل کنند که آیا برای محصول یا خدمات مشتری در بازار وجود دارد یا نه. کلید موفقیت هر کسب و کار درک نیاز مشتری و ارائه خدمات سودمند برای رفع این نیازهاست. تحقیقات بازار شامل سه مرحله: برنامه ریزی، جمع آوری داده و تحلیل داده ها می باشد؛

مرحله نخست تحقیقات بازار: برنامه ریزی

برای کسب نتیجه مناسب از تحقیقات بازار باید برنامه ریزی نمایید. این مرحله معمولا با پرسش شروع می شود:

  • آیا آیا بازار مناسبی را انتخاب کرده اید؟ در این مرحله شما باید مطمئن شوید که آیا بازار مناسبی را برای فروش محصولات انتخاب کرده اید یا خیر.
  • آیا محصولات نیازهای خاص بازار را برطرف می کنند؟ بعد از اینکه نیازهای عمومی بازار را بررسی کردید باید ببینید آیا روش ها و راهکارهای خاص شما می تواند آنها را برطرف نماید؟
  • آیا قیمت ها رقابتی هستند؟ قیمت یکی از عواملی است که ممکن است باعث شود مشتری ها خرید از رقبا را به شما ترجیح دهند.
  • تعیین نوع داده برای تحقیقات بازار: با پاسخ دادن به سوالات بالا و تحلیل کردن جواب ها متوجه خواهید شد که تحقیقات خود را چگونه باید آغاز کنید. هدف این است که شما یک ایده داشته باشید و سپس ببینید که چگونه می توانید آن را عملی کنید.
  • فرضیه سازی کنید: همان طور که داشتن درک پایه از نیازهای بازار برای تحقیقات شما مفید است، داشتن یک فرضیه یا پیش بینی از نتیجه تحقیقات نیز به سود شما خواهد بود. اما بهتر است که خودتان را برای هر نتیجه ای آماده کنید.

مرحله دوم تحقیقات بازار: جمع آوری داده

هیچ کسب و کاری بدون داشتن درک صحیحی از مشتری، محصول و  بدون شناختن بازار نمی تواند به موفقیت دست یابد. رقابت دشوار است و در صورت عدم شناخت رقبا، فرصت موفقیت از دست خواهد رفت. برای جمع آوری داده از دو روش کمی و کیفی استفاده می شود؛

  • تحقیقات کمی: این نوع از تحقیقات با انجام محاسبات عددی روی حجم زیادی از داده ها انجام می شود. داده هایی که برای این منظور استفاده می شوند معمولا از پرسشنامه های چند گزینه ای به دست می آیند و به راحتی قابل اندازه گیری و مقایسه هستند.
  • تحقیقات کیفی: تحقیق کیفی کمک می کند تا جزییات دقیق تری برای تحقیقات کمی خود داشته باشید. داده های تحقیقات کیفی از شرح دادن یک موضوع توسط کاربران به دست می آیند و روی حجم کمتری از داده ها انجام می شوند. رایج ترین روش برای جمع آوری این داده ها پرسیدن سوال های تشریحی و در نظر گرفتن محلی برای نوشتن پاسخ و نظرات توسط مشتری ها است. نظرسنجی ها، گروه های متمرکز، تست کاربر و مصاحبه های حضوری از جمله روش های جمع آوری داده برای تحقیقات کیفی هستند.

همچنین تحقیقات بازار به دو نوع اولیه و ثانویه تفکیک می شود؛

  • تحقیقات اولیه: این نوع تحقیق شامل اطلاعاتی است که شما باید بابت محصولات و سرویس هایی خود اطلاعات آن ها را جمع آوری کنید. منابعی مانند مصاحبه ها، پرسشنامه ها، نظرسنجی ها، گروه های تمرکز از نمونه های مناسب این نوع تحقیق می باشند.
  • تحقیقات ثانویه: این نوع تحقیقات از داده هایی که قبلا توسط افراد دیگری جمع آوری شده است برای بررسی بازار رقابت استفاده می کند. منابع عمومی مانند کتابخانه ها و سازمان ها، موسسات مالی، دانشگاه ها، نشریات و جستجوی آنلاین نمونه های خوبی برای جمع آوری داده در تحقیقات ثانویه می باشند.

مرحله سوم تحقیقات بازار: تحلیل داده ها

مهم ترین مرحله تحقیقات بازار، آنالیز و خروجی اطلاعات مفید از داده ها می باشد. یکی از روش های تحلیل داده ها، تحلیل SWOT است که به شما کمک می کند تا با نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موجود آشنا شوید. همچنین بخوانید: فرآیند تحقیق بازار

انتهای مطلب/