فرآیند تحقیق بازار

اغلب اوقات بازاریاب‌ها تمایل چندانی به تحقیق بازار نداشته و فرآیند تحقیق بازار را مرحله‌به‌مرحله طی نمی‌کنند. استفاده از مراحل زیر به شما کمک خواهد کرد تا به‌روشنی بدانید به دنبال چه اطلاعاتی هستید:

  1. تعریف مشکل: تحقیق بازار تأثیر مستقیمی بر موفقیت بازاریابی شما خواهد داشت پس برای شناخت هدف از آن استفاده نمایید. مشکل را شناسایی و آن را مرکز توجه تحقیق خود قرار دهید. هرگز در مورد چیزهایی که دوست دارید بدانید تحقیق انجام ندهید، تحقیقات بازار را برای چیزهایی که لازم است بدانید به کار بگیرید.
  2. طرح تحقیق: در مرحله طرح تحقیق می‌بایست داده‌های موردنیاز را برای حل مشکل جمع‌آوری و تحلیل کنید. ابتدا بهترین اطلاعاتی که مرتبط با هدف شما هستند را تعیین و سپس شیوه جمع‌آوری داده‌ها (روش اول: استفاده از تحقیق شخص ثالث و خرید اطلاعات از شرکت‌های متخصص در تحقیقات بازار؛ روش دوم: تحقیق اولیه: تحقیق را خودتان انجام داده و یا آن را به یک شرکت تحقیق بازار واگذار نمایید.) را انتخاب نمایید.
  3. جمع‌آوری داده‌های شخص ثالث: اگر از تحقیق شخص ثالث استفاده می‌کنید، داده‌های شخص ثالث را جمع‌آوری کنید. ممکن است داده‌های شخص ثالث مخصوص گروه موردنظر شما نباشند، اما بازهم می‌توانند در هدایت شما در استراتژی بازاریابی مفید باشند. از ویژگی‌های این روش تحقیق هزینه بسیار پایین نسبت به روش تحقیق اولیه می‌باشد.
  4. ارائه برنامه برای تحقیق اولیه: اگر شما تحقیق اولیه را انجام می‌دهید باید برای آن برنامه تدوین نمایید. این مرحله متمرکزترین مرحله از تحقیق می‌باشد که در آن تعیین روش جمع‌آوری داده (مصاحبه با افراد مختلف و یا بررسی رفتارها بدون رابطه مستقیم) و طراحی پرسشنامه استاندارد انجام می‌شود.
  5. تعیین اندازه و برنامه نمونه: برنامه نمونه به شما نشان می‌دهد تحقیق درباره بازار را چگونه انجام دهید، از چه فرم‌ها و پرسشنامه‌هایی استفاده کنید و از تحلیل چگونه بهره بگیرید. اندازه نمونه تعداد افرادی را نشان می‌دهد که به آن‌ها نیاز دارید تا نتایجی به دست آورید که نمایانگر جمعیت موردنظر و بر اساس نمونه‌برداری دقیق باشند.
  6. جمع‌آوری داده‌ها: تنها کاری که باید در این مرحله انجام دهید اجرای برنامه و جمع‌آوری داده‌ها می‌باشد.
  7. ارائه و تفسیر داده‌ها: پس از جمع‌آوری داده‌ها باید از آن‌ها استفاده کنید اما قبل از آن باید داده‌های خام را بیازمایید تا مطمئن شوید اطلاعات دقیقی در دست دارید. سپس می‌توانید داده‌ها را تحلیل نمایید، البته روش تحلیل داده می‌بایست متناسب با روشی انجام شود که داده‌ها جمع‌آوری‌شده‌اند. در آخرین مرحله گزارشی از یافته‌های خود تهیه‌کرده که بسته به نوع درخواست می‌تواند رسمی و یا غیررسمی ‌باشد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا