کسب و کار در مسیر صحیح ...

امروزه با حجم عظیمی از تبلیغات مختلف در فضای online و offline مواجهیم اما همه آن‌ها موردتوجه قرار نمی‌گیرند. دلیل این کم‌توجهی یا بی‌توجهی چه می‌تواند باشد؟ در پاسخ به این سؤالات باید گفت: چون ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن ارتباطات بسیار شدت گرفته بنابراین ذهن ما مجبور به حذف بسیاری از مطالب می‌شود زیرا غیر این صورت دچار سردرگمی می‌شود. اگر بخواهیم تغییر رفتاری که فضای مجازی در مخاطبان ما ایجاد کرده را بررسی و اثر تبلیغاتی آن را بسنجیم نیاز به انجام آموزه‌هایی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.

تغییر عادت رسانه‌ای مخاطبان:

در فضای مجازی نحوه کسب اطلاعات به‌شدت تغییر کرده یعنی عادت رسانه‌ای مخاطبان دچار تحولاتی شده است. سؤال اساسی که باید از خود بپرسیم این است که مخاطب ما برای جذب اطلاعات از محیط به چه رسانه‌هایی توجه می‌کند؟ مثلاً عادت رسانه‌ای خرید روزنامه، دیدن تلویزیون، گوش دادن به رادیو و یا گذراندن زمان در فضای مجازی. بخش اساسی عادت رسانه‌ای ما به سمت فضای مجازی رفته و سهم درصد زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. حال نکته اساسی که در اینجا مطرح است این است که سازمان‌ها چند درصد از بودجه تبلیغاتی خود را به این فضا اختصاص می‌دهند. با فرض این مسئله که سهم درصد این فضا در حال زیادشدن است، بااین‌حال اینکه چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهیم بستگی به تخصیص بودجه به آن دارد. واقعیت این است که بر اساس مشاهدات، همچنان هنگام بودجه‌ریزی سهم فضای مجازی در حد نازلی قرار دارد.

تغییر سطح دسترسی به اطلاعات:

امروزه دسترسی مشتریان به سطح و عمق اطلاعات زیاد شده، پس باید تأثیر آن را روی تبلیغات بسنجیم. طبق آموزه قبلی، تبلیغات باید ایجاز داشته باشد اما اکنون در تبلیغات باید به سمت محتوای دقیق و درست حرکت کنیم. در حال حاضر content (محتوا) معنا پیداکرده است؛ یعنی تبلیغ باید محتوای دقیق و درست و نوآورانه داشته باشد. در فضای مجازی high touch (کلیک خور زیاد) بسیار مهم شده است و زمانی به این هدف می‌رسیم که از تمام ابزارها در فضای مجازی استفاده کنیم و تبلیغات را بسنده به فضای پیرامون و بنر نکنیم.

تغییر رفتار مصرف‌کنندگان:

واقعیت این است که در حال حاضر دچار یک پارادایم در رفتار مصرف‌کننده شده‌ایم و رفتار مصرفی جامعه به‌سرعت از رفتار لمسی به رفتار مشاهده‌ای نزدیک می‌شود، به همین علت است که سایت‌هایی مثل دیجی کالا به موفقیت دست‌یافته‌اند. در تبلیغات و بازاریابی بااحساس افراد سروکار دارید در برهه‌های زمانی مختلف، اهمیت بعضی از حس‌ها تغییر پیداکرده، در حال حاضر، حس مشاهده و نگاه کردن اهمیت بالایی دارد و تأثیر آن در تبلیغات خود را به شکل مهم شدن، محتوای بصری نشان می‌دهد. به‌طور مثال در حال حاضر ویدئو مارکتینگ به‌عنوان یک ابزار قدرتمند شناخته می‌شود.

 افزایش رفتار مقایسه‌ای:

در پارادایم جدید، رفتار مقایسه‌ای به‌شدت افزایش پیداکرده، مشتری درگذشته به سطح و عمق اطلاعات بالا دسترسی نداشت پس قدرت مقایسه بالایی نداشت؛ اما چون فضای مجازی عمق و وسعت اطلاعات را زیاد کرده است، پس قدرت مقایسه را بالابرده که در مواقعی به نفع صنعتگر است و بالعکس. در حال حاضر در فضای مجازی با یک خریدار مقایسه‌گر سروکار دارید. این تغییر رفتار ایجاب می‌کند که در فضای تبلیغاتی به سمت تبلیغات مقایسه‌ای منصفانه حرکت کنیم.

با توجه به مطالب عنوان‌شده، نکته اساسی در پارادایم مواجهه با مشتریان این است که برای دیده شدن تبلیغات و جلب‌توجه دیگران نیاز به تغییرات اساسی و همگام شدن با خواست مخاطبان در فضای مجازی تبدیل به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر شده، برای تأثیرگذاری روی مخاطبان و دیده شدن محصول یا خدمت باید به رفتار مصرف‌کننده اهمیت داده و بر اساس خواست و نیاز آن‌ها حرکت کنیم. درصورتی‌که خود را با تغییرات روزمره، همگام و هماهنگ نکنیم به موفقیت نخواهیم رسید.

انتهای مطلب/شهلا ابوطالبی