منطق بازاریابی تک‌به‌تک (One to One Marketing) بر این اساس است که مصرف‌کنندگان با ارائه اطلاعات به بازاریابان، به افزایش ارزش سازمان کمک می‌کنند. بازاریابان نیز با استفاده از این اطلاعات و ایجاد تجربیات جذاب و پرمنفعت برای هریک از مشتری‌ها، ارزش محصول یا برند را افزایش داده و به آن‌ها برمی‌گردانند. با این روش بازاریابی شرکت‌ها می‌توانند هزینه تعاملات خود را کاهش داده و روابط قدرتمند و سودآوری برای هر دو طرف ایجاد گردد.

یکی از اصول بازاریابی تک‌به‌تک رفتار متفاوت با هر مشتری است، چراکه نیازهای مشتریان متفاوت است و ارزش مشتری در امروز و آینده برای سازمان نیز دو موضوع متفاوت از هم می‌باشد.

بررسی نحوه به‌کارگیری و اجرای بازاریابی تک‌به‌تک در برندهایی همچون Nike, Avon, amway نکته‌های آموزنده بسیاری را برایمان روشن خواهد نمود. همچنین بررسی شیوه بهره‌برداری هتل‌های Ritz-Carlton از دیتابیس‌های منسجم برای ذخیره‌سازی ترجیحات و علایق هر یک از مشتری‌ها بسیار مفید خواهد بود. برای مثال اگر مشتری در هریک از این هتل‌ها درخواستی ارائه دهد و مدت‌ها بعد به یکی از این هتل‌ها مراجعه کند کارکنان از این اطلاعات آگاه هستند. اگر مشتری در سانفرانسیسکو یک لیوان نوشیدنی خنک درخواست کرده باشد و مدتی بعد در نیویورک اقامت داشته باشد، کارکنان هتل می‌دانند که این فرد به کدام نوشیدنی علاقه‌مند‌است و در فرصتی مناسب آن را در اختیارش می‌گذارند تا وی از این اقدام شگفت‌زده گردد.

راهبردهای اساسی در بازاریابی تک‌به‌تک

  • تمایز هر مشتری از سایر مشتریان با استفاده از پایگاه داده‌های مشتریان
  • صحبت با هر مشتری و گوش دادن به خواسته‌هایش، شکل‌دهی به تعاملات و گفتگو با مشتریان
  • یک گزینه خاص و منحصربه‌فرد برای هر مشتری، انطباق محصول با نیازها و خواسته‌های هر مشتری

انتهای مطلب/ لینک محتوا