به محصول آی‌فون توجه کنید، تلفنی مشابه سایر تلفن‌های بازار است؛ اما این طرح و تصویر iphone است که این وضعیت مطلوب را ایجاد کرده است.

تمایز راهی است برای جدا ساختن محصول خود از خیل محصولات مشابه که جذابیت بیشتری برای مشتریان شما دارد. در مورد تمایز نه‌تنها نیازمند آن هستید که محصولات خود را به دلیل رقابت متمایز کنید بلکه باید آن‌ها را نیز از سایر محصولات خود که خدمات مشابهی ارائه می‌کنند، متمایز سازید. هدف از این تمایز ایجاد حالتی در ذهن مشتری است به‌طوری‌که محصول شما به چشم محصولی خاص و ویژه نگریسته شود.

راه‌های بسیاری برای متمایز ساختن شرکت و محصول وجود دارد ازجمله:

  • برند سازی: برندسازی به‌عنوان ابزاری به‌منظور ایجاد تمایز در بین محصولات به‌کاربرده می‌شود. به‌طور مثال در خمیردندان کرست تمایز زیادی میان بسته‌بندی، فروش و برند خمیردندان کرست که مخصوص کنترل جرم دندان است و خمیردندان کرست که مخصوص سفیدکنندگی دندان است وجود دارد.
  • تکنولوژی: رویکرد محبوب دیگر در ایجاد تمایز تکنولوژی است؛ اما به‌محض اینکه کاری فوق‌العاده از طریق فناوری انجام می‌شود، کپی‌برداری توسط دیگران آغاز خواهد شد. پیتزا دومینو مثالی در این مورد است که اقدام به تحویل سریع سرتاسری پیتزا در تمامی مناطق نمود.
  • کیفیت: در بازارهایی که کیفیت واقعاً عاملی قدرتمند در ترجیحات مشتری می‌باشد می‌تواند به‌عنوان عاملی قدرتمند تلقی شود. به‌طور مثال، تجهیزات پزشکی به‌شدت به کیفیت و تصویر برند محصول وابسته هستند.
  • ترفیع: فعالیت‌های ترفیعی و انگیزشی نیز می‌توانند به‌عنوان عامل متمایزکننده‌ی محصول تلقی شوند. این تاکتیک‌ها به تأثیر کوتاه‌مدت بر فروش محصول گرایش دارند و خریدها زمانی انجام می‌گیرند که ترفیعات خاص وجود داشته باشد.

شما می‌توانید با خلاصه‌سازی آنچه درباره مسائل، چالش‌ها، نیازها و ترس‌های مشتریان خود می‌دانید، شروع کنید. با توصیف کوتاهی در مورد اینکه چگونه محصول شما پاسخگوی نیاز مشتریانتان است و چگونه زندگی آن‌ها را بهتر می‌سازد، شروع کنید.

نقشه جایگزین‌های مشتریانتان را نیز ترسیم کنید و اینجاست که در رقابت، شما متمایزکننده‌های واقعی خود را می‌شناسید. اغلب متمایزکننده‌ها از نوع تکنولوژیکی نیستند بلکه، ممکن است با توجه به نوع کسب‌وکار شامل: خدمات، کیفیت، بهره‌وری، ارتباطات و … باشند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا