طرح کسب و کار یک صفحه ای (one page Business plan) ماکتی از فعالیت‌های تجاری شماست و چارچوب کارتان را مشخص می‌کند. دورنمای جایی را که می‌خواهید به آن برسید ترسیم می‌کند مثل یک نقشه نشان می‌دهد از کجا بروید بهتر است. اولین فایده طرح کسب و کار یک صفحه ای این است که یک موضوع پیچیده را آسان می‌کند چون یک صفحه است. خواندن و فهمیدن آن راحت است و روی چیزهای مهم متمرکز می‌شود. طرح کسب و کار یک صفحه ای ابزار خوبی است برای انتقال چیزی که از ذهن شما می‌گذرد. حتی برای شما که خود کسب و کاری دارید، طرح کسب و کارتان خیلی به درد کارمندان، شرکا، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران می‌خورد آن‌ها با خواندن آن باکار شما به‌خوبی آشنا می‌شوند و به توانایی برنامه‌ریزی شما اعتماد می‌کنند.

طرح کسب و کار یک صفحه ای مثل کاتالیزور برای ایده‌های شما عمل و ابزار قدرتمندی است برای ایجاد و اداره‌ی فعالیت‌های اقتصادی در قرن حاضر. طرحی است کوتاه، مفید و مختصر و برنامه شمارا به شکلی مؤثر بیان می‌کند. وقتی نوشته‌شده باشد دیگر در مورد این‌که شما به کجا خواهید برسید سؤالی باقی نمی‌ماند. پس با چشم‌انداز شروع کنید و شرکتتان را بسازید.

برای نوشتن طرح کسب و کار یک صفحه ای خود:

اول) رؤیاپردازی کنید.

دوم) هدفتان را مشخص کنید.

سوم) استراتژی داشته باشید.

چهارم) طبق استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کنید.

طرح تجاری (کسب و کار) یک صفحه ای شامل موارد: چشم انداز، ماموریت، اهداف، استراتژی، برنامه می باشد.

شرح مطالب کسب و کار یک صفحه ای (B.P)

چشم انداز: اول چشم‌انداز کارتان را بنویسید. چشم‌انداز اولین بخش طرح کسب و کار یک صفحه است که در آن شما باید به زبان خودتان بگویید از کارتان چه تصوری دارید. جلوی هیچ فکری را نگیرید و از هرچه به ذهنتان می‌رسد استفاده کنید. بگذارید ذهنتان به دوردست‌ها برود. دیدگاهتان وسیع باشد، جامع و ایده آل گرایانه. تصور واضحی از کاری را که می‌خواهید انجام دهید ترسیم کند. در چشم‌انداز جواب این سؤال را بدهید: چه چشم‌انداز یا دور نمایی از آینده کسب و کارتان متصور هستید؟ می‌خواهید چه کسب و کاری داشته باشید و به کجا برسید؟

چشم‌انداز باید پرمحتوا و آرمان‌گرایانه باشد. خواننده را تحریک کند و او را سر ذوق آورد، همین‌طور خود شمارا!

ماموریت: در این بخش از کسب و کار یک صفحه ای شما باید رسالت خود را بیان کنید. بگویید چه‌کاره هستید؟ چه کالا یا خدمتی تولید می‌کنید؟ به‌صورت مختصر بیان کنید مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ کسب و کار شما چه نیازی را برطرف می‌کند؟ فلسفه وجودی کالا یا خدمت یا کسب کارتان را توضیح دهید در چند کلمه حیطه تمرکز شرکتتان و چیزی را که به مشتری عرضه می‌دارید بیان کنید. مأموریت می‌گوید: چرا مشتریان این کالا یا خدمات را می‌خرند؟ و اصولاً چرا این فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد. مأموریت باید دقیق و واضح باشد و تعهد و وفاداری شمارا به کار نشان دهد. مأموریت به همه می‌گوید که شما چه‌کاره فروش هستید.

اهداف: موفقیت را در هر زمان چه می‌دانید. موفقیت چیست و از کجا ناشی می‌شود؟

در این قسمت از طرح باید بگویید به دنبال چه هستید؟ باید اهداف خود را به‌صورت مقاصد ویژه و قابل‌اندازه‌گیری بیان کنید و برای این‌که تأثیرگذار باشند لازم است آن‌ها دقیق و قابل‌اندازه‌گیری تعیین شوند.

اهداف، انواع مختلفی دارند. برای یک طرح کسب و کار یک صفحه ای معمولاً بین شش تا نه هدف کافی است. اهداف می‌توانند مربوط به امور مالی از قبیل فروش، سود، محیط کار یا تحقیق و توسعه مثل محصولات جدید قابل طراحی، بهبود کالا، تاریخ عرضه و یا مربوط به مسائل تولید از قبیل ظرفیت تولید، کیفیت تولید، موجودی کالا و یا اهداف پرسنلی مثل مزایا، نیاز به خلاقیت، یادگیری، رشد شخصی و … باشند.

در نوشتن اهداف به این نکته توجه کنید که اهداف نباید خیلی راحت و قابل حصول باشند و نه خیلی دور از انتظار و دست‌نیافتنی. معمولاً دوره زمانی برای تعیین اهداف ۲ یا ۳ ساله است.

استراتژی: در این بخش از طرح کسب و کار یک صفحه ای پاسخگوی این سؤال باشید:

چگونه این کسب و کار راه‌اندازی می‌شود. در ادامه اداره می‌شود؟ چه عواملی در طول زمان سبب موفقیت این فعالیت خواهد شد؟ چگونه این کسب و کار رشد خواهد کرد؟

استراتژی‌ها جهت‌گیری موفقیت شما هستند.

برای رسیدن به هدف باید یک سری جهت، فلسفه، ارزش و روش داشت.

استراتژی‌ها مسیرهای شمارا مشخص می‌کنند.

در بیشتر صنایع، فعالیت‌های اقتصادی از چهارتا شش استراتژی پایه‌ای پیروی می‌کنند که باگذشت زمان تغییر نمی‌کنند و فهمشان ساده است. تولیدکنندگان پرمشتری از آن استفاده می‌کنند و درنهایت باعث رشد و سودآوری می‌شوند.

برای این‌که بتوانید استراتژی مناسب بنویسید یک‌راهش این است که مجلات تجاری، اقتصادی و روزنامه‌ها را بخوانید و از مسائل موردبحث درون صنعت در قلمرو بازاریابی، جذب سرمایه، عملیات و… آگاه شوید. به این مسائل توجه کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و در حال حاضر چگونه محصولات شمارا می‌خرند؟ از کدام طبقات اجتماعی هستند؟ هدف از خرید آن‌ها چیست؟ سپس برنامه‌هایی که برای تبلیغ کالا و یا خدمتتان برای جذب این مشتریان نیاز دارید را ذکر کنید.

برنامه: در طرح کسب و کار یک صفحه ای خود، باید برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که به‌وسیله آن‌ها به اهداف موردنظرتان می‌رسید را بیاورید. برنامه‌ها، کارهای مشخصی هستند که یک شرکت (کسب و کار) باید انجام دهد تا به اهداف خود برسد هر برنامه به‌طور مشخص و مستقیم باید به یک هدف و استراتژی مربوط باشد. برنامه‌ها باید عمل‌گرا باشند و وظایف مشخصی را بیان کنند و زمان انتهایی برای انجام داشته باشند و این‌که چه کسی، چگونه و کجا و با چه هزینه مالی و غیرمالی این کارها را انجام خواهد داد، مشخص نمایند.

برای اینکه از عهده فعالیتتان برآیید باید کارهایتان را خوب و جداجدا به شکل دستورالعمل بنویسید این‌گونه متوجه می‌شوید که هرکدام از کارها چه تأثیری روی امورمالی و عملیاتی دارند و چطور می‌خواهید نتیجه کارتان را ارزیابی کنید.

در برنامه‌ریزی همیشه زمان‌بندی و جدول هزینه‌های هر پروژه را باید از قبل آماده کرد. پس برنامه‌هایتان را به‌دقت بنویسید و هنگام اجرای آن‌ها به محدودیت بودجه و زمان‌بندی نیز توجه کنید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا