کسب و کار در مسیر صحیح ...

شما می توانید با طراحی نحوه عرضه محصولتان به شکلی جذاب، طوری که مشتری را به انتخاب آن برانگیزد، فروشتان را تقویت کنید. نمایش مستقل و تکی محصولات بیشترین تاثیر را دارد اما خرده فروش ها اغلب از این شیوه استفاده نمی کنند. این روش جای زیادی اشغال می کند. تابلوها و آگهی های نمایش روی قفسه ها، دیوارها و کنار صندوق تاثیر زیادی ندارند اما فروشگاه ها بیشتر از این روش استفاده می کنند. مشتریان بیشتر احتمال دارد که از انواع واقعا جالب و غیرمعمول نمایش محصولات استقبال کنند و این یعنی نمایش های مذکور به خوبی نتیجه بخش اند. چون علاوه بر تقویت و افزایش فروش محصولی که برای معرفی آن طراحی شده اند، تاثیری کلی بر ترافیک و میزان فروش فروشگاه ها دارند. نمایش جالب محصولات حس و حال بهتری ایجاد می کند و بر ارزش سرگرم کنندگی فروشگاه می افزاید و مدیران فروشگاه ها این افزایش را می پسندند.

از آنجا که خلاقیت یکی از اجزای کلیدی فروشگاه های موفق است، به موفقیت در لحظه خرید هم منجر می شود. بهتر است منظور خود را با بیان نمونه ای توضیح دهیم که در تقویت خرده فروشی موثر بوده و برای اصالتش جوایز طراحی متعددی از آن خود کرده است.

پراکتر و گمبل شربت سرفه «ویکس ۴۴» را با فرمولی جدید معرفی کرد، آن ها دست به نوعی ابداع برای نمایش در لحظه خرید زدند. این ابداع قابی گردان بود که در آن دو بطری شفاف به نمایش گذاشته شده بود، در هر دو شیشه شربتی سرخ رنگ وجود داشت یکی ویکس ۴۴ بود و دیگری شربت سرفه رقیب. وقتی مشتریان قاب را می چرخاندند تا بطری برعکس شود، ویکس ۴۴ دیواره درون بطری را می پوشاند اما شربت رقیب سریعا به ته بطری می ریخت. هدف از این نمایش تعاملی اثبات این نکته بود که شربت ویکس ۴۴ درون گلوی شما را بهتر از شربت های رقیب می پوشاند. اینکه چیزی جالب در اختیار مشتریان می گذارد تا با دستکاری آن با تبلیغ درگیر شوند و نیز بدین علت که USP ( نکته منحصر به فرد محصول به لحاظ فروش، آنچه محصول را از محصولات رقیب به وضوح متمایز می کند) محصول را به نمایش می گذارد. این نمایش نقطه خرید مانند هر تبلیغ خوبی توجه را جلب و مشتریان را درگیر می کند و سپس نکته ای واحد و موثر درباره محصول انتقال می دهد.

اغلب نمایش های نقطه خرید مانند ویکس ۴۴ عمل نمی کنند. آن ها وقتی نتیجه بخش خواهند بود که

  • جلب توجه کنند. کاری کنید که آن ها بدیع یا معمایی باشند تا افراد جلب آن ها شوند.
  • افراد را درگیر کنند. افراد را به فکر یا کاری وادار کنند تا آن ها نیز در نمایش درگیر و فعال شوند.
  • محصول را بفروشند. مطمئن شوید که نمایش محصول، ویژگی های عالی آن را به مشتریان معرفی می کند. نمایش محصول باید جایگاه و USP آن را منتقل کند. صرف نمایش محصول کافی نیست. باید محصول را به فروش نیز برسانید در غیر اینصورت خرده فروش متوجه نکته موردنظر شما نمی شود. خرده فروش ها بدون کمک کارشناسان مارکتینگ نیز می توانند محصولات را به نمایش بگذارند ولی در فروش آن محصولات به کمک نیاز دارند.

شاید متوجه شده باشید که دائما نگران این هستیم که خرده فروش ها فعالیت های مربوط به نقطه خرید را دوست دارند و به کار می بندند یا نه. این نگرانی، مسئله مهمی برای کارشناسان مارکتینگ است. زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کارشناسان مارکتینگ نقطه خرید، هرگز پایشان به محل فروش نمی رسد. اگر شما کارشناس مارکتینگ محصولی هستید و می کوشید که یک نمایش نقطه خرید در مغازه های خرده فروشی اجرا کنید، نبرد دشواری در انتظار شماست. آمار و ارقام می گویند که نشان یا تابلو شما باید از تابلوهای معمولی دو برابر بهتر باشد و در غیر این صورت خرده فروش ها به سادگی آن ها را در نزدیک ترین سطل زباله جای می دهند.

انتهای مطلب/