کسب و کار در مسیر صحیح ...

در پاسخ به این سؤال که خرده فروش‌ها چگونه می‌توانند از ابزارهای نسبتاً ارزان، غیررسمی و تعاملی برای رساندن پیام به بازار هدفشان استفاده کنند، می‌توان گفت تبلیغ دهان به دهان و یا تبلیغ شفاهی ابزاری است که هم چالش‌ها و هم فرصت‌هایی به خرده فروش‌ها ارائه می‌دهد. سایر عناصر آمیخته ارتباطی مارکتینگ سطح به نسبت بالایی از کنترل دارند، اما در عوض تبلیغ دهان به دهان را نمی‌توان کاملاً کنترل کرد و در بدترین حالت ممکن است کاملاً از کنترل خارج شود.

خریداران به‌ویژه در خریدهای با درگیری بالا، از خانواده، دوستان و همکارانشان به‌صورت منابعی برای گرفتن توصیه و راهنمایی استفاده می‌کنند. تبلیغ دهان به دهان مثبت درباره خرده فروش خاص و کالاهایش، خدمات مشتریان، سطوح قیمت و مانند آن می‌تواند نقش مهمی در تأثیرگذاری بر تصمیم خرید متعاقب ایفا کند. اطلاع، توصیه و راهنمایی از چنین شخص و منبع نزدیکی معمولاً خیلی تأثیرگذارتر از اشکال سنتی تبلیغات است.

همچنین خرده فروش‌ها می‌توانند از خلاقیت به روش‌های مختلف برای تحریک تبلیغ دهان به دهان استفاده کنند. مثلاً مارکتینگ ویروسی به خرده فروش‌ها امکان می‌دهد که علاقه، کنجکاوی، هیجان، بحث یا بازدیدهایی از وب‌سایت‌ها ایجاد کنند. مردم دیدگاه‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند، «حرف را می‌پراکنند» که عموماً در هیجان پیچیده می‌شود. پیام در دوره کوتاهی و مانند ویروس پخش می‌شود و می‌تواند نقشی مهم در آمیخته ارتباطی ایفا کند.

در کمپین‌های تبلیغاتی ویروسی، آن‌ها مشتریان و برندگذاران را حول فعالیت یا تم بخصوصی کنار هم می‌آورند. تبلیغات دهان به دهان و یا تبلیغات ویروسی مثال خوبی از این است که خرده فروش چگونه می‌تواند پیام را با سایر عناصر آمیخته ارتباطی مارکتینگ یکپارچه کند. هزینه‌های کمپین‌های تبلیغات ویروسی خیلی کمتر از ابزارهای ارتباطی سنتی‌تر است. به‌عنوان‌مثال در این راستا می‌توان به «تاپ شاپ» اشاره داشت.

«تاپ شاپ»، خرده فروش مد انگلستان، در هفته مد لندن در یکشنبه بیش از دو میلیون نفر را به نمایش مد زنده‌اش جذب کرد و ادعا می‌کند که برخی خط تولیدهایش را در طول پخش فروخته است. نمایش زنده آن‌ها روی فیس‌بوک به کاربران امکان داد که ظاهرهای محبوبشان را با استفاده از شبکه اجتماعی با دوستان به اشتراک بگذارند. بینندگان از فناوری «نمودار آزاد» استفاده کردند تا پیام‌هایی درباره نمایش تاپ شاپ به‌صورت خودکار روی توییتر و فیس‌بوک بفرستند که به آن «یونیک» می‌گفتند.

خرده فروش به‌صورت جهانی روی سایت شبکه اجتماعی یونیک روندسازی می‌کند. تاپ شاپ گزارش داه که برخی اقلام، شامل پانل لباس چاپی در مدت یک ساعت تماماً به فروش رفت و ترافیک به «تاپ شاپ دات کام» از ایالات‌متحده، جایی که تازه بوتیک‌هایی در فروشگاه‌های دپارتمانی نورداستروم بازکرده، به رکوردی دست‌یافت.

انتهای مطلب/