استارت آپ

امروزه در سر راه رشد انگیزه برای حل کردن نیاز های اجتماعی، مشکلاتی قرار گرفته. از تغییرات آب و هوایی گرفته تا فاجعه های اقتصادی و سیاسی. جهان در بحران فرو رفته و با بیرون رفتن از یک وضعیت نا به سامان، معضل دیگری بر سر راه قرار می گیرد. به نظر نمی رسد این بحران های پی در پی به همین سادگی تمام شوند.

به نظر می رسد در بعضی از سیستم ها اختلالاتی وجود داشته باشید ولی باید تغییر از کجا آغاز شود؟

تنها کاری که می توان انجام داد تکیه بر اجتماعات دیجیتالی ست چون آینده به دست آن ها ساخته می شود. بعضی از استارت آپ ها توانسته اند میلیارد ها دلار به اقتصاد کمک کنند. استارت آپ ها می توانند منشا یک تغییر بزرگ باشند.

چه عاملی باعث می شود که استارت آپ ها به جای کنار آمدن با شرایط دست به تغییرات زیربنایی بزنند؟

مقیاس های جدید تعریف کنید
تولید ناخالص داخلی به هر بخشی، از نشت نفت گرفته تا ترافیک شهری سرمایه اختصاص می دهد. ولی تنها در صورتی به ایده های شما مزایا تعلق می دهد که قبل با social good در میان گذاشته نشده باشند. social good یکی از اجتماعات جهانی ست که در آن کاربران از سراسر دنیا گرد هم می آیند تا ایده ها و نوآوری های خودشان در مورد شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

بعضی از شرکت ها برای اینکه از مزایای خصوصی دولتی استفاده کنند از برقراری ارتباط با social good خودداری کردند. به عنوان مثال لینکدین با کوتاه کردن دست افرادی که به اطلاعات با ارزشش نیاز داشتند به تنهایی توانست قصری بنا کند.

تعداد کاربران و فروشندگان بهترین راه ارزیابی پیشرفت شرکت است ولی برای استارت آپ های بلند نظر، تاثیر اجتماعی استارت آپ باید به عنوان شاخص عملکردی کلیدی در نظر گرفته شود: این کار از طریق شمارش افرادی انجام پذیر می شود که مایلند در پلتفورمی مطلبی بیاموزند.

سرمایه گذاران جامعه گرا مثل Omidyar network یا Y Combinator به این نکات توجه می کنند.

در نهایت ارزش اجتماعی تنها برای افراد داخی شرکت معیار کلیدی محسوب نمی شوند بلکه از دید کاربران بیرونی هم مسئله ای قابل بحث است.

تکنولوژی قابلیت های مختلفی در اختیار افراد قرار می دهد و به دلایل بسیاری قدرتمند است. شرکت هایی که از این تکنولوژی نشئت می گیرند می توانند به گونه ای پیشرفت کنند که جریان پول در مقابل آن ها جاری شود.

برنامه های بلند مدت داشته باشید

استارت آپ ها نمی توانند تنها روی منحنی پیشرفت های کوتاه مدت تمرکز کنند. استارت آپ ها برای خلق یک اجتماع پایدار باید به فکر آینده هم باشند.

به جای تمرکز بر روی سود کوتاه مدت، فردی به نام سلمان خان از آکادمی خان معتقد است انگیزه ای که از سود های کوتاه مدت به فرد منتقل می شود، به واقع در مسیر خلق ارزش های پایدار به او خسارت می زنند.

به همین دلیل آکادمی خان بدون دریافت سود کار می کند و سعی می کند ارزش اجتماعی خلق کند. با کمک مداوم سهام داران شرکت توانسته به سرمایه بسیاری دست پیدا کند.

بهترین استارت آپ هایی که در آینده بوجود می آیند قصد دارند به اهداف اجتماعی برسند و به اهداف شخصی هیچ اعتنایی نمی کنند. این استارت آپ ها قرار است برای قرن ها مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ انگیزه ی مالی وجود ندارد.

برای ایجاد تغییر تلاش کنید، خودتان را با شرایط وفق ندهید

سرمایه گذار قابل احترام، کری دیکسون با استدلال بیان کرده که بهترین ایده های استارتاپی الزاما تازه ترین ایده ها نیستند بلکه ایده های کهنه ای هستند که با جاه طلبی کنترل شدند تا از تمام جنبه ها سودرسانی داشته باشند.

از Uber گرفته تا Tesla و بعضی از استارت آپ های دیگر همگی محیط دیجیتالی را گسترش دادند تا از تمام وجوه آن سود بدست بیاورند. آن ها با تغییر الگوی رفتاری کاربر بصورت اساسی سعی کردند مقام های دولتی سابق را به چالش بکشند.

برای کاربرانی که بصورت مرتب از Uber و Airbnb استفاده می کنند پیدا کردن تاکسی به شیوه های مرسوم کار مشکلی است. علت این مسئله این است که استارت آپ توانسته بصورت پایه ای رفتار کاربر را تغییر بدهد و اصلا خودش را نسبت به مشتری وفق نداده است.

استارت آپ

Airbnb به جای ساختن اپلیکیشنی برای رزرو هتل به شیوه ای ساده تر، صنعت مهمان داری را دگرگون کرده و آن را به حوزه ی اقتصاد مشارکتی کشانده است. به این صورت که به مسافران اجازه می دهد در یک اتاق مشترک اسکان داده شوند و با این حرکت در رفتار کاربر تغییر بوجود آوردند. Airbnb حالا ۱۰ میلیون دلار سرمایه کسب کرده است.

استارتاپ های دیجیتالی که تمام وجوه کار را برای کسب حداکثر سرمایه در نظر می گیرند معمولا اهداف مالی دارند. آن ها برای تغییر شیوه های ارتباطی مشتریان پیشرو هستند و قصد دارند جهان اطراف آن ها را تغییر دهند.

از اطلاعات در دسترس استفاده کنید

در گذشته در مورد اهمیت پایبندی به اصول نرم افزار در یک صنعت بیوتکنولوژی سرمایه بر صحبت شده بود. به خاطر قوانین دانش اقتصاد جدید، هزینه ی توسعه ی شرکت ها ذهن مدیران ماهر را به خود مشغول کرده.

یکی از قوانین اصلی مهندسان نرم افزاری این است : کار هایت را تکرار نکن.

این قانون در مجموع به این معنی ست که اگر فرد دیگری محصولی را در گذشته ساخته، نباید دوباره آن را بسازی. فلسفه ی نابی که اساس استارت آپ های مدرن را تشکیل می دهد به این قانون وابسته است بعلاوه وقت گذاشتن روی کاری که دیگران هم در حال انجام دادن آن است نوعی اتلاف وقت تلقی می شود.

وقتی با ارزش ترین دارایی شما ذهن بازتان است نباید آن ها را برای حل مسئله ای که در گذشته حل شده اصراف کنید.

بخش هایی از استارت آپ که به اطلاعات وابسته هستند نیازمند بهترین اطلاعات ممکن هستند. در اختیار داشتن اطلاعات به این معنی ست: فردی که تصمیم گیری انجام می دهد باید کامل ترین آگاهی را نسبت به گزینه ها داشته باشد.

استارت آپ هایی که می خواهند دنیا را تغییر دهند باید اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند.

محیط استارت آپ را پرورش دهید

مدیر Airbnb روی اهمیت محیط کار بررسی انجام داد. اگر هر کدام از اعضای تیم به درستی بدانند که باید چه کاری انجام دهند، لزوم انجام بررسی های شرکتی کنار گذاشته می شود.

به جای به خرج دادن وسواس و ریزبینی در مدیریت بدانید که یک تیم خوب به صورت خودکار خودش را منظم می کند تا به نتایجی که انتظار می رود برسد.

بررسی به این منظور انجام می شود که بدانید اعضای گروه متعهد هستند ولی درصورتیکه محیط استارت آپ را پرورش دهید دیگر به بررسی مداوم نیازی پیدا نخواهید کرد و می توانید با ذهنی باز به جنگ مشکلات بروید.

اگر تمام افراد گروه به برنامه های بلند مدت، تاثیر اجتماعی استارت آپ، جاه طلبی برای تغییر رفتار مشتریان و قانونگذاری متعهد هستند، دیگر لازم نیست برای بوجود آمدن تاثیرات خصوصی و اجتماعی، تیم را مدیریت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آینده ی شرکت را پیش بینی کنید.

چه عاملی گوگل را به سمت موفقیت سوق داد؟

گوگل به ذهن های باز و جوان اجازه می دهد که آزادی عمل داشته باشند و در مورد هیچ چیز احساس نگرانی نکنند. محیط کار به این صورت ساخته شده که به این جوانان کمک می شود که تجربه و پیشرفت کنند، به گوگل روزانه ایده های جدید تزریق کنند و در نهایت فضایی برای دیدن آینده ی ایده ها بوجود بیاورند.

در حالت عادی باید محیطی پرورش بدهید که ایده های خوب در آن روی هم مونتاژ شوند و پروژه های موفقیت آمیزی از آب دربیایند. این کار به استارت آپ کمک می کند که با قدرت بیشتری پیش برود و از دیگر استارت آپ ها تاثیر پذیر باشد.

استارت آپ

چالش هایی که جامعه را احاطه کرده اند بی شمار هستند ولی نباید نا امید باشیم. در هر استارت آپ شیوه ای برای بهتر شدن جهان وجود دارد.

با تعریف مقیاس های جدید، بلند نظر بودن ، پایبندی به تغییر رفتار کاربر، استفاده از امکانات در دسترس و ساخت محیطی استارت آپی با این ارزش ها، تغییرات بزرگی در دنیا پدید می آید که همه منتظر آن هستند.
-پارسیش-