کسب و کار در مسیر صحیح ...

مأموریت استارتاپ ناب بهتر کردن نرخ موفقیت محصولات نوآورانه جدید در سراسر دنیا است. روشی برای کارآفرینان و کسانی که آن‌ها را مسئول می‌شمارند. به گزارش کسب و کار هورموند پنج اصل استارتاپ ناب از نگاه اریک ریس به‌قرار زیرند:

  • کارآفرینان همه‌جا هستند. لازم نیست حتماً در یک گاراژ کارکنی تا کسب‌وکار نوپایی به شمار بیایی. مفهوم کارآفرین شامل هر فردی می‌شود که در چارچوب تعریف ریس از کسب‌وکار نوپا کار می‌کند، یعنی: سازمانی انسانی که برای خلق محصولات و خدمات جدید در شرایط عدم قطعیت بسیار بالا طراحی‌شده است. معنایش این است که کارآفرینان همه‌جا هستند و رویکرد استارتاپ ناب می‌تواند در هر بخش یا صنعتی و در هر شرکتی با هراندازه‌ای جواب دهد، حتی در یک سازمان خیلی بزرگ.
  • کارآفرینی مدیریت است. هر کسب‌وکار نوپایی یک سازمان است، نه‌فقط یک محصول – و لذا نیاز به‌نوعی مدیریت جدید دارد که مختص فضای عدم قطعیت آن باشد. درواقع ریس معتقد است که «کارآفرین» باید یک عنوان شغلی در تمام شرکت‌های مدرنی باشد که رشد آتی‌شان به نوآوری وابسته است.
  • یادگیری معتبر. کسب‌وکار نوپاها وجود دارند، نه‌فقط برای ساختن محصولات، درآوردن پول، یا حتی خدمت به مشتری؛ آن‌ها وجود دارند تا یاد بگیرند چطور کسب‌وکار پایداری بسازند. این یادگیری می‌تواند به‌طور علمی از طریق انجام آزمایش‌های مکرر اعتبارسنجی شود. بدین ترتیب کارآفرینان این مجال را می‌یابند که هر جزء از چشم‌اندازشان را آزمایش کنند و نکات لازم برای پیشرفت موفقیت‌آمیز کسب‌وکارشان را بیاموزند.
  • حلقه‌ی بازخورد «ساختن اندازه‌گیری- یادگیری». کار اصلی یک کسب‌وکار نوپا این است که ایده‌ها را تبدیل به محصول کند، سپس ارزیابی کند که مشتری‌ها چطور به این محصول واکنش نشان می‌دهند و درنهایت بفهمد که آیا باید چرخش کند و تغییر جهت دهد، یا اینکه به روال موجود ادامه دهد. تمام فرآیندهای کسب‌وکار نوپای موفق باید در جهت شتاب بخشیدن به این حلقه‌ی بازخورد عمل کنند.
  • حسابداری نوآوری. برای بهبود نتایج فعالیت‌های کارآفرینانه و پاسخگو کردن نوآوران، باید روی چیزهای کسل‌کننده تمرکز کنیم، یعنی روی مسائلی از قبیل این‌که: چطور میزان پیشرفت را ارزیابی کنیم، چطور آن موعدها یا نقاط عطفی از یادگیری را که برای پیشرفت واقعی باید به آن‌ها برسیم مشخص کنیم و چطور کارها را اولویت‌بندی کنیم. این کار نیاز به نوع جدیدی از حسابداری دارد که برای کسب‌وکار نوپاها طراحی‌شده و همین‌طور برای افرادی که کارآفرینان را پاسخگو می‌شمارند.

انتهای مطلب/