نگرش سنتی به زنجیره ارزش محصول تحت تأثیر جهانی‌شدن دائماً در حال تغییر است. تحت تأثیر جهانی‌شدن شرکت‌ها خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهند.

درواقع محصولات اینترنت اشیا (IoT) نقش حیاتی را در تغییر روابط و مناسبات در بازار B2C دارد. کانال‌های توزیع، قیمت‌گذاری محصولات و چرخه عمر آن‌ها دگرگون‌شده و طبیعتاً بر شکل‌گیری زنجیره ارزش محصول تأثیرگذار بوده است.

اینترنت اشیا اشاره به وسایل و اشیائی اشاره دارد که درون یک شبکه به هم متصل هستند و باهم در ارتباط هستند. اینترنت اشیا روزبه‌روز درحال‌توسعه است و کم‌کم وارد زندگی روزمره همه ما خواهد شد. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه در سراسر دنیا تحت یک شبکه از اینترنت اشیا قرار خواهند گرفت. اینترنت اشیا پدیده است که در حال شکل‌گیری است و به‌سرعت همه زندگی همه ما را احاطه خواهد کرد!

تغییراتی که انقلاب اینترنت اشیا در زنجیره ارزش محصول ایجاد خواهد نمود:

  1. اینترنت اشیا موجب تعاملات بی‌سابقه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد شد. به‌واسطه ارتباط ایجادشده از طریق اینترنت اشیا، فروشنده و خریدار بی‌واسطه باهم ارتباط برقرار می‌کنند. با ایجاد شدن کانال‌های جدید ارتباطات در بازار B2C و محصولات تولیدشده بر مبنای اینترنت اشیا برای تولیدکننده این فرصت ایجادشده که بهتر زنجیره ارزش محصول را زیر نظر داشته باشد. ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده به تولیدکننده این امکان را می‌دهد که بازخورد مشتریان را در مورد محصولات بداند و آن را در تولیدات آینده لحاظ نماید. برای مثال استارباکس صفحه‌ای با عنوان “ایده‌های استارباکس من” ایجاد کرده است. در این صفحه مصرف‌کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را در مورد بهبود محصولات و خدمات استارباکس ثبت نمایند. تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار پیشنهاد ارائه‌شده و شرکتی برخی از آن‌ها را به کار گرفته است. این ایده از لامپ‌های ال‌ای‌دی کم‌مصرف هوشمند تا بسته‌بندی راحت‌تر محصولات را شامل می‌شوند.
  1. محصولات اینترنت اشیا موجب نگرشی منحصربه‌فرد و جدید به Cross-sell و Upsell شده است. یکی از ساده‌ترین محصولات اینترنت اشیا حباب‌های ال‌ای‌دی هوشمند هستند که قیمت مناسبی دارند. وقتی مشتری این ساده‌ترین عنصر خانه هوشمند را به‌راحتی می‌خرد و از آن استفاده می‌کند ترغیب می‌شود سایر محصولات خانه هوشمند را نیز بخرد. آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند که محیطی هوشمند را در خانه ایجاد کنند. با استفاده اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مشتریان می‌توان پیش‌بینی کرد چه محصولات برای آن‌ها جذاب خواهد بود و بدین ترتیب سایر محصولات اینترنت اشیا را که احتمالاً برای آن‌ها جذاب خواهد بود می‌توان به آن‌ها فروخت. همچنین بیش فروشی نیز بدین ترتیب امکان‌پذیر خواهد بود. وقتی مشتری مجذوب یک محصول اینترنت اشیا می‌شود، می‌توان محصولی مشابه با ویژگی‌های اضافه‌تر به وی پیشنهاد کرد که مشتری بابت پرداخت هزینه اضافه‌تر محصول پیشنهادشده وسوسه شود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا