کسب و کار در مسیر صحیح ...

آگاهی از میزان سهمتان در بازار به شما نشان می‌دهد در کجای فضای رقابت هستید. برای نظارت بر رشد کسب و کارتان در بازار هدف نیز راهکاری ارائه می‌دهد. برای محاسبه سهم خود در بازار، ابتدا اندازه بازاری که در آن فعالیت دارید، تعیین کنید؛ بازار کلی شامل یک کشور یا همه جهان می‌شود. جهان ناحیه بزرگی است که برای مارکِتِرهای بین‌المللی به بزرگی شرکت‌هایی مانند کفش نایک، پوشاک لیوایز، جنرال موتور یا دیگر برندهای مطرح جهانی اهمیت دارد.

اما برای کسب‌وکار کوچکی مانند شرکت شما، مهم، بازار هدف است؛ یعنی بازاری که می‌توانید در آن تأثیرگذار باشید. می‌توانید با استفاده از مطالبی که در ادامه می‌آید اندازه بازار خود را تعیین کنید:

  • تعیین بازار هدف از نظر جغرافیایی: مشتریان شما کجا هستند؟ برای مثال یک خرده‌فروش ممکن است بازار هدف جغرافیایی خود را مردمی بداند که تا فاصله ۲ ساعت رانندگی از مکان فروشگاه او زندگی می‌کنند. یک حسابدار ممکن است بازار هدف خود را محدوده شهر بداند.
  • تعیین بازار هدف‌یابی براساس مشتری: به‌جای در نظر گرفتن جمعیت کل بازار (جهان) به‌عنوان بازار بالقوه، تعیین کنید چه کسانی با ویژگی‌های موردنظر مشتری احتمالی شما همخوانی دارند. یک مؤسس انجمن گلف، ممکن است مشتریان خود را گلف بازان بالای ۵۰ سال با درآمد بالا ببیند که در مناطق مجاور زندگی می‌کنند. یک تولیدکننده مبلمان اداری ممکن است همه فروشگاه‌ها یا شرکت‌های مبلمان اداری در کل کشور و معماران و طراحان داخلی را به‌طور خاص به‌عنوان بازار هدف خود ببیند. یک گل‌فروش آنلاین ممکن است به‌طور انحصاری بر مجریان مراسم عروسی تمرکز کند.
  • تعیین بازار هدف براساس محصول: گاهی اوقات بهترین راه برای محاسبه اندازه بازار هدف، آگاهی از میزان فروش محصول مشابه با محصول شما و تحلیل آن است. برای مثال یک وکیل متخصص در موارد مالکیت زمین، تعداد موارد مالکیت زمین در ایالت خود را قبل از محاسبه سهم خود در بازار تعیین می‌کند.

انتهای مطلب/