کسب و کار در مسیر صحیح ...

مقوله خواربارفروشی بر مبنای درخواست گروهی استوار گشته است. تریدر جوز Trader Joe’s که یکی از برندهای جای گرفته در زمره برندهای فانوس دریایی است، خاطرنشان کرد که خواربارفروشی او به‌عنوان یک برند شناخته‌شده به شمار می‌رود. او با آگاهی و شناخت از مشتریان و تمرکزی لیزر مانند بر روی پیش‌بینی و تأمین نیازهای متغیر آن‌ها، ۶۸۰ میلیون دلار از مارکت کوچکی که از میان کل مارکِت صنعت غذایی خرده‌فروشی برای خود انتخاب کرده بود، کسب نموده است. این موفقیت بر اساس انتخاب محل مغازه نیز می‌باشد که نه‌تنها بر مبنای داده‌های آماری رشد جمعیت و پیشرفت آموزشی استوار گشته بلکه حتی بر مبنای کد پستی افراد و مجلات آشپزی مورداستفاده آن‌ها استوار است.

مجله فورچون روش مطرح‌شده توسط تریدر­ جوز را این‌طور شرح می‌دهد: این‌یک کار غیرمتعارف سرگرم‌کننده است که به توسعه مغازه‌های مواد غذایی کمک کرده و با کسب تجارب فرهنگی برای مشتریان در ارتباط است. مغازه دارای محصولاتی باقیمت مناسب، باکیفیت، عجیب غریب و تجملاتی است. شما نمی‌توانید این مواد را به‌سادگی در مکانی دیگر بیابید. گاهی اوقات تزیینات ویترین مغازه عجیب است. برای مثال، چیپس‌های پیتا که توسط شرکت‌های تابعه پپسیکو تولیدشده است و ماست‌های تریدر جوز که توسط شرکت دانون برای ساحل شرقی تهیه گشته است در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. جزئیات این‌چنینی باعث افزایش جذابیت برند خواهد شد.

تریدر جوز از عشق و علاقه مشتریانش الهام می‌گیرد. مغازه‌ها کوچک هستند و انتخاب محصولات بسیار محدود است. همان‌طور که مجله فورچون شرح می‌دهد: محصولات عرضه‌شده توسط شرکت تریدر جوز به‌شدت مقرون‌به‌صرفه است. این شرکت به‌جای خرید و عرضه چهل نوع کره بادام‌زمینی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، به عرضه ۱۰ نوع پرداخته که این امر باعث می‌شود با خرید حجم بیشتری از یک نوع محصول، بتواند تخفیف بیشتری نیز از فروشنده آن بگیرد.

تحقیق انجام‌شده از سوی پروفسور دانشگاه پیر دین به نام مارک مالینگر بر روی برند تریدر جوز و تفاوت‌های فرهنگی، نشان داد که مشتریان دائم در حال کشف و ماجراجویی هستند. اکنون می‌توان به‌خوبی شرح داد که چرا رقبا در الگوبرداری از برند تریدر جوز با مشکل مواجه هستند. سایر مغازه‌ها سعی می‌کنند با توسعه محصولات با این برند رقابت کنند؛ اما آن‌ها نمی‌توانند در این زمینه با تریدر جوز رقابت کرده و محصولات خود را به مارکِت مشخص و هدفمند همانند کاری که تریدر جوز انجام می‌دهد، ارسال نمایند. مالینگر نوشت: هیچ راهکاری در خصوص ادغام ویژگی‌های شرح داده‌شده توسط فرهنگ تریدر جوز و تجربه مشتری وجود ندارد، زیرا در تریدر جوز مشتریان بخشی از فرهنگ محسوب می‌شوند نه اینکه فقط فرهنگی را تجربه نمایند.

حفظ فرهنگ در تریدر جوز به معنی اجتناب از کاربرد استراتژی‌های اعمال‌شده در سوپرمارکت‌ها همانند اجتناب از به‌کارگیری تسمه‌نقاله به سبک سوپرمارکت در کانتر پرداخت است. شرکت حتی می‌خواست برای مدت‌زمانی طولانی کار نصب اسکنرهای بارکد را به تعویق اندازد. چراکه می‌ترسید با این کار مشتریان وفادار و صادقش را از دست دهد. این‌ها مشتریانی هستند که مغازه‌های کوچک تریدر جوز را تحسین کرده و نسبت به آن‌ها نظر مثبتی دارند. موارد مطرح‌شده گویای این حقیقت است که تریدر جوز می‌خواهد ارتباط شخصی با مشتری برقرار نماید.

انتهای مطلب/