کسب و کار در مسیر صحیح ...

شما نمی‌توانید بدون نقشه، قطب‌نما، غذا و لباس مناسب به کوهنوردی بروید. این مورد دقیقاً در خصوص کسب و کار هم صادق است. نوشتن طرح کسب و کار می‌تواند برنامه‌ریزی و اجرای ایده‌ی کسب و کار را آسان‌تر کند.

در حالت کلی، یک طرح کسب و کار دو وظیفه کلی دارد:

  • یک ابزار سازمان‌دهی برای ساده کردن و واضح کردن اهداف و استراتژی.
  • یک سند فروش که ایده‌ی کسب و کار شمارا فروخته و نشان می‌دهد که کالاها یا خدمات شما سودآور است و نهایتاً وجوه مالی و یا منابع شرکت را جذب می‌کند.

به‌عنوان یک ابزار سازمان‌دهی، طرح کسب و کار شبیه یک نقشه راه است که مقصد و طریقه رسیدن به آنجا را به شما نشان می‌دهد؛ اما نکته اینجاست که طرح کسب و کار خشک و غیرقابل تغییر نیست، بلکه این طرح بسیار انعطاف‌پذیر است. نظیر هر سفری، اتفاقات مختلفی امکان بروز دارند، اما یک طرح خوب کمک می‌کند تا از وقوع اشتباهات پرهزینه‌ای که به کسب و کار شما آسیب وارد می‌کنند، جلوگیری کنید. طرح کسب و کاری که کامل و درست باشد به‌عنوان یک معیار عمل کرده و می‌توان واقعیت‌های کسب و کار را پس از شروع به کار، بر اساس آن سنجید. این طرح می‌تواند دفترچه راهنمای شما بوده، در طول راه به شما بگوید که چه‌کاری را چگونه انجام دهید.

اگر طرح کسب و کاری که می‌نویسید یک طرح داخلی است، می‌تواند به‌منظور ارائه‌ی تعریفی از فرصت‌های جدید کسب و کار، مدیریت بهتر شرکت، یا هدف‌گذاری مجدد به‌منظور عکس‌العمل بهتر در مقابل محیط رقابتی باشد. نهایتاً اینکه، طرح کسب و کار می‌تواند ابزاری برای اداره‌ی کسب و کار شما، حتی قبل از آغاز به کار آن باشد. به‌عبارت‌دیگر، این طرح، توصیفی مکتوب از آینده کسب و کار شماست.

به‌عنوان یک ابزارفروش، طرح کسب و کار باید بتواند شما و همکارانتان را به بهترین نحوی عرضه نموده و به شما اطمینان بدهد که پول یا سرمایه‌گذاری‌تان و یا شرکت (در مورد طرح‌های کسب و کار داخلی)، به‌خوبی خرج خواهد شد و اینکه ایده‌ی شما موفق خواهد بود. یک طرح کسب و کار باید بتواند نظر موافق حداقل یک نفر را جلب نموده و او را متقاعد سازد. در غیر این صورت، باید در ایده‌ی خود تجدیدنظر کرده یا طرح خود را از نو بنویسید.

اگر طرح کسب و کار به این نتیجه رسیده است که ایده‌ی شما عملی نبوده و قادر به سودآوری نیستید، به آن اعتماد کنید. کاغذ ارزان‌تر از پول است، آن را دور بی اندازید و به ایده دیگری بپردازید. این خیلی بهتر از آن است که پول خود را در یک کسب و کار ناموفق هدر دهید.

نوشتن طرح کسب و کار افکار شمارا متمرکز کرده و کمک می‌کند اهدافتان را بپرورانید، ریسک‌ها را شناسایی کنید، به تفکرتان سازمان دهید، اولویت‌ها را مشخص کنید، منابع را تخصیص دهید، بر نکات کلیدی تمرکز کنید و آماده مقابله با مشکلات شده و از فرصت‌ها استفاده نمایید.

علاوه بر این طرح کسب و کار به سرمایه‌گذاران، بانکداران و مدیران نشان می‌دهد که ایده‌ی شما ارزش تأمین مالی یا حمایت‌های مدیریتی را دارد. همچنین ثابت می‌کند که شما، مهارت، استعداد و گروه لازم برای اجرای کسب و کارتان رادارید. نهایتاً اینکه، یک طرح کسب و کار می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ارتباط اثربخش باعرضه کنندگان، آژانس‌های تبلیغاتی، حسابرسان، مشاوران کسب و کار، حقوقدانان و حسابرسان باشد.

انتهای مطلب/