کسب و کار در مسیر صحیح ...

مدیران شرکت برای موفقیت در داشتن هزینه پایین باید هر فعالیت ایجادکننده هزینه را موردتوجه دقیق قرار دهند و مشخص کنند چه عواملی باعث بالا یا پایین بودن هزینه‌ها خواهند بود. سپس باید با استفاده از این دانش هزینه‌های هر واحد فعالیت را پایین نگه‌دارند. آن‌ها باید در حذف مراحل غیرضروری کار و فعالیت‌های دارای ارزش پایین، کنشی عمل کنند.

به‌عنوان یک قاعده، هر چه تعداد خریداران حساس به قیمت بیشتر باشد، یک “استراتژی هزینه‌ی پایین” جذابیت بیشتری خواهد داشت. توان یک شرکت دارای هزینه‌ی پایین برای تعیین قیمت کف صنعت و درعین‌حال به دست آوردن سود، باعث تحکیم جایگاه آن در بازار خواهد بود.

یک استراتژی رقابتی مبتنی بر رهبری هزینه به‌ویژه زمانی قدرتمند خواهد بود که:

  1. رقابت قیمت بین فروشندگان رقیب بسیار شدید باشد، تأمین‌کنندگان هزینه پایین برای رقابتی تهاجمی بر مبنای قیمت و بقا در جنگ قیمت در بهترین موقعیت قرار دارند.
  2. کالاهای فروشندگان رقیب اساساً بسیار باهم مشابه باشند و در حال حاضر از طریق فروشندگان متعددی در دسترس قرار داشته باشند. کالاها و یا ملزوماتی که بیش‌ازحد کافی وجود دارد، صحنه را برای رقابت قیمتی فعال می‌آرایند؛ در چنین بازارهایی شرکت‌هایی وجود دارد، صحنه را برای رقابت قیمتی فعال می‌آرایند. در چنین بازارهایی شرکت‌هایی که کارایی پایین‌تر و هزینه‌های بالاتری دارند آسیب‌پذیرترند.
  3. شیوه‌های معدودی برای دستیابی به تمایز در کالا موجود باشند که برای خریداران ارزش داشته باشند، زمانی که بین نام‌های تجاری، تمایز در کالا و یا خدمت، اهمیت چندانی برای خریداران نداشته باشد، خریداران تقریباهمواره در بازار به دنبال بهترین قیمت می‌گردند.
  4. خریداران هنگام سوق دادن خریدهای خود از یک فروشنده به فروشنده دیگر، هزینه‌های کمی را متقبل می‌شوند، هزینه‌های پایین سوق یافتن خریدها از فروشنده‌ای به فروشنده دیگر، به خریداران انعطاف‌پذیری می‌دهد تا خریدهای خود را به سمت فروشندگانی سوق دهند که کالاهای خوب دقیقاً مشابهی را باقیمت ارزان‌تری ارائه می‌کنند. یک رهبر هزینه پایین جایگاهی را به دست آورده که به‌خوبی می‌تواند با استفاده از قیمت پایین، مشتریان خود را متقاعد کند تا به سمت نام‌های تجاری رقیب سوق پیدا نکنند.
  5. اکثریت فروش صنعت به خریداران معدودی باشد که در حجم بالایی خرید می‌کنند، تأمین‌کنندگان هزینه پایین، هنگام چانه‌زنی با خریداران عمده، بهترین موقعیت رادارند زیرا می‌توانند از طریق فروش در حجم وسیع ضمن حفظ یک حاشیه سود قابل‌قبول، باقیمت گذاری رقبا مقابله کنند.
  6. شرکت‌های تازه‌وارد به صنعت به‌منظور جذب خریداران و ایجاد پایگاه مشتری از قیمت‌های اولیه پایین استفاده کنند، رهبر دارای هزینه پایین می‌تواند با کاهش قیمت به میل خود جذب مشتریان توسط رقبای جدید را سخت‌تر کند.

انتهای مطلب/