نیروهای جدید اجتماعی چالش‌های پیچیده‌ای برای مارکترها ایجاد می‌کنند، اما آن‌ها توانمندی‌های تازه‌ای را هم برای کمک به شرکت‌ها برای مقابله و پاسخ‌دهی با این شرایط ایجاد کرده‌اند.

  • مارکترها می‌توانند از اینترنت به‌عنوان یک کانال اطلاعاتی و فروش قوی استفاده کنند. اینترنت می‌تواند بر حوزه‌ی جغرافیایی که مارکترها می‌توانند پوشش دهند بیفزاید تا به مشتریان اطلاع‌رسانی کند و محصولات را در سطح جهانی ترویج دهد. با استفاده از یک پایگاه اینترنتی می‌توان محصولات و خدمات، تاریخچه، فلسفه کاری، فرصت‌های شغلی و سایر اطلاعات موردتوجه را فهرست کرد. در سال ۲۰۰۶، در شهر مونت گامری ایالت آلاباما، صاحب یکی از فروشگاه‌های یک جمعه‌بازار بنام سمی استفانز توانست با بهره‌گیری از یک آگهی تبلیغاتی که از طریق اینترنت پخش شد در کل آمریکا برای خود محبوبیت کسب نماید. این آگهی که با تنها ۱۵۰۰ دلار ساخته‌شده بود بیش از ۱۰۰۰۰۰ بار توسط افراد در سایت اینترنتی یوتیوب تماشا شده بود که این مسئله منجر شد به اینکه استفانی بتواند برای خودش در برنامه تلویزیونی دالن دی جانرشو جایی دست‌وپا کند. در حال حاضر استفانی روی سایت اینترنتی خود تی‌شرت، زنگ موبایل و سایر اقلام دارای نام تجاری را می‌فروشد، به خرده‌فروشان مشاوره می‌دهد و صدها بازدیدکننده از سراسر دنیا برای بازدید از فروشگاه او مراجعه می‌کنند.
  • مارکترها می‌توانند اطلاعات بیشتر و غنی‌تری را در مورد بازارها، مشتریان بالقوه و رقبای خود جمع‌آوری کنند. مارکترها می‌توانند با استفاده از اینترنت به‌منظور ترتیب دادن گروه‌های کانونی و ارسال پرسشنامه تحقیقات مارکتینگ دست‌اول انجام دهند و به چندین طریق دیگر هم داده‌های دست‌اول جمع‌آوری کنند. آن‌ها می‌تواند در مورد خریدهایی که مشتریان انجام می‌دهند، پسندهای آن‌ها، مشخصات جمعیت شناختی و میزان سوددهی آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری کنند. یک داروخانه زنجیره‌ای به نام سی وی اس از داده‌های به‌دست‌آمده از کارت وفاداری استفاده می‌کند تا بهتر درک کند که مصرف‌کنندگان چه می‌خرند، چند بار به فروشگاه مراجعه می‌کنند و سایر پسندهای آن‌ها در خرید چیست. برنامه اکستراکر این فروشگاه باعث شد تا ۳۰ میلیون خریدار دیگر بر تعداد خریداران افزوده شود و ۱۲ میلیارد دلار در سال از ۴۰۰۰ شبه این فروشگاه درآمد کسب کند.
  • مارکترها می‌توانند به‌منظور شدت بخشیدن به پیام مارک خود به سراغ رسانه‌های اجتماعی بروند. مارکترها می‌توانند اطلاعات علت و بروز شدن‌های خود را از طریق بلاگ ها و سایر پیام‌های اینترنتی به اطلاع مصرف‌کنندگان برسانند، از اجتماعات آنلاین حمایت کند و در بزرگراه اینترنت توقف گاه‌های خود را ایجاد کنند.
  • مارکترها می‌توانند باعث آسان شدن و سرعت بخشیدن به ارتباطات بین مشتریان شوند. مارکترها همچنین می‌توانند «خبرها» اینترنتی و غیر اینترنتی را از طریق مدافعین نام تجاری خود و اجتماعات کاربران خود ایجاد کنند و از آن بهره ببرند. آژانس مارکتینگ دهان‌به‌دهان باز ایجنت ارتشی متشکل از ۶۰۰۰۰۰ مصرف‌کننده را که به برنامه‌های ترویجی محصولات و خدماتی که ازنظر آن‌ها ارزش صحبت کردن دارند به‌صورت داوطلبانه ملحق شده‌اند، جمع کرده است. در سال ۲۰۰۵ دانکین دوناتس باز ایجنت را به استخدام خود درآورد تا به این شرکت کمک کند تا نوشیدنی اسپرسو جدید خود را به نام لاتی لایت به بازار عرضه کند. ۳۰۰۰ فرد داوطلب آموزش‌دیده (بنام بازایجنتس) در ۱۲ بازار محک لاتی لایت را تجربه کردند، نظرات خود را گردآوری کردند، مکالمات عادی در مورد محصول داشتند و نتیجه‌ی آن را به اطلاع بازایجنت رساندند. پس از ۴ هفته میزان فروش محصول در بازارهای محک بیش از ۱۵% افزایش یافت.
  • مارکترها می‌توانند آگهی‌ها، کوپن‌ها، نمونه‌ها و اطلاعات را به مشتریانی که خواهان آن‌ها بوده‌اند یا به شرکت اجازه‌ی ارسال آن‌ها را داده‌اند، ارسال کنند. به برکت تکثیر مجلات موضوع خاص، کانال‌های تلویزیونی و گروه‌های خبری اینترنتی مارکتینگ بازار هدف خرد و ارتباطات دوسوی آسان‌تر شده‌اند. تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان لینک‌های اکسترانت به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا به‌صورت اثربخش‌تری اطلاعات را ارسال و دریافت کنند و سفارش دهند؛ و پرداخت‌های لازم را انجام دهند. شرکت همچنین می‌تواند به‌صورت فردی با مشتری تعامل داشته باشد تا پیام‌ها، خدمات و روابط خود را شخصی نماید.
  • مارکترها می‌توانند با استفاده از مارکتینگ متحرک به مصرف‌کنندگان دسترسی داشته باشند. مارکترها می‌توانند با استفاده از دستگاه موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) موقعیت مکانی مصرف‌کنندگان را به‌صورت دقیق بیایند و برای آن‌ها در مرکز خرید کوپن‌هایی را ارسال کنند که تنها آن روز خوب باشد. یک پیام که به آن‌ها یادآوری کند که چه اقلامی در فهرست آرزوها و خواسته‌هایشان بوده است و نیز یک جایزه مرتبط (این کتاب را امروز بخرید و در عوض یک قهوه رایگان از قهوه‌خانه کتاب‌فروشی بگیرید). تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی به این خاطر که در مکانی نزدیک‌تر به محل فروش به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد جذاب است. همچنین شرکت‌ها می‌توانند روی آن پادهای ویدئویی تبلیغاتی خود را انجام دهند و از طریق مارکتینگ بر روی تلفن‌های همراه مصرف‌کنندگان به آن‌ها دسترسی یابند.
  • شرکت‌ها می‌توانند کالاهای تک، تولید و بفروش برسانند. به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در سفارشی‌سازی کارخانه‌ای، فناوری رایانه‌ای و نرم‌افزار پایگاه داده‌های مارکتینگ مشتریان می‌توانند آب‌نبات‌های ام اند ام، کوزه‌های تاباسکو، یا بطری‌های میکرز مارک را که اسم خودشان روی آن درج‌شده است را بخرند، کارتن‌های ویتیز یا قوطی نوشابه‌های جونز که روی آن‌ها عکس خودشان خورده است و بطری‌های سس گوجه هاینز با پیام‌های سفارشی‌شده خریداری کنند.
  • شرکت‌ها می‌توانند ارتباطات مربوط به خرید، استخدام، آموزش و ارتباطات داخلی و خارجی خود را ارتقا ببخشند. شرکت‌ها می‌توانند کارمندان جدید خود را به‌صورت آنلاین استخدام کنند و بسیاری محصولات آموزشی اینترنتی برای کارمندان، دلال‌ها و نمایندگان خوددارند. پاتاگونیا درراه دستیابی به بلاگ نویسی شرکتی به‌منظور برقراری ارتباط با عامه مردم و کارکنان به والت دیزنی، جنرال موتورز و مک‌دونالد ملحق شده است. دکلینست لاین پاتاگونیا اخبار زیست‌محیطی را اعلام می‌کند، نتایج به دست آمده توسط ورزشکاران تحت پوشش مالی خود را گزارش می‌دهد و تصاویر و توصیف‌هایی از محل‌های فضای باز محبوب کارمندان را ارائه می هد.
  • شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت به‌عنوان یک شبکه‌ی خصوصی داخلی بر سرعت ارتباطات بین کارمندانشان بی افزایند و آن را آسان کنند. کارمندان می‌توانند از یکدیگر سؤال کنند، مشاوره بگیرند و اطلاعات موردنیاز خود را از رایانه اصلی شرکت بگیرند یا اطلاعات را به آن وارد کنند. شرکت جنرال موتورز به دنبال یک پورتال کارمند آنلاین سکویی به نام ماساکریتیز ۲۰۰۶ را که متشکل از اعلانات، اخبار، لینک هاف و اطلاعات تاریخی بود را راه‌اندازی کرد. شرکت جنرال موتورز ۴/۱۷ میلیون دلار تاکنون در راستای کاهش هزینه به آن اختصاص داده است.
  • شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری ماهرانه از اینترنت خود بر مقرون‌به‌صرفه بودن فعالیت‌های خود بی افزایند. خریداران شرکتی می‌توانند با استفاده از اینترنت به‌منظور مقایسه‌ی قیمت‌های فروشندگان و خرید مواد اولیه در حراجی‌ها یا ارائه شرایط خود در حراجی‌های معکوس مبالغ زیادی را پس‌انداز کنند. شرکت‌ها می‌توانند با ارتقاء فعالیت‌های لجستیکی و عملیاتی خود را از صرف هزینه‌های قابل‌توجه اجتناب کنند و درعین‌حال بر دقت و کیفیت خدمات خود بی افزایند.

انتهای مطلب/