کسب و کار در مسیر صحیح ...

مارکترها ۱۰ گونه‌ی اصلی از اقلام را بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) می‌کنند: کالاها، خدمات، رخدادها، تجارب، اشخاص، اماکن، املاک، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌ها. با هورموند همراه شوید تا نگاهی اجمالی به آن‌ها داشته باشیم؛

  • کالاها: کالاهایی که جنبه‌ی عینی و فیزیکی دارند بخش اعظمی از تولیدات و فعالیت‌های بازاریابی کشورها را به خود اختصاص می‌دهند. هرساله، شرکت‌های آمریکایی میلیاردها محصول غذایی تازه، کنسرو شده، کیسه‌ای و یخ‌زده را عرضه می‌کنند. آن‌ها همچنین میلیون‌ها خودرو، یخچال، تلویزیون، ماشین‌آلات و سایر شالوده‌های اقتصاد مدرن را نیز عرضه می‌کنند.
  • خدمات: با رشد اقتصادهای گوناگون، حجم رو به رشدی از فعالیت‌های آن‌ها معطوف تولید خدمات می‌شوند. امروزه اقتصاد آمریکا ۳۰-۷۰ ترکیب از خدمات به کالا را تولید می‌کند. این خدمات شامل موارد زیر می‌باشند: خطوط هوایی، هتل‌ها، شرکت‌های اجاره خودرو، آرایشگری شاغلین بخش تعمیرات و نگهداری و حسابداران، بانکدارها، وکلا، مهندسین، پزشکان، برنامه ریزان نرم‌افزار و مشاوران مدیریت. بسیاری از این اقلام که جهت عرضه ارائه می‌شوند ترکیبی از کالاها و خدمات هستند همچون یک وعده‌ی غذایی غذای فوری.
  • رخدادها: بازاریاب‌ها رخدادهای زمان محور را نیز ترویج می‌دهند. همچون نمایشگاه‌های صنفی، اجراهای هنری و مراسم‌های سالگرد تأسیس شرکت‌ها. رخدادهای ورزشی جهانی همچون مسابقات المپیک و جام جهانی فوتبال به شکل وسیعی برای شرکت‌ها و هواداران تبلیغ می‌شوند.
  • تجارب: یک شرکت می‌تواند با هماهنگ‌سازی خدمات و کالاها، تجارب خود را خلق، صحنه‌پردازی و بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) کند. شهر عجایب والت دیزنی ورلد به مشتریان خود این امکان را می‌دهد تا از یک شهر خیالی، یک کشتی دزدان دریایی و یا خانه‌ی ارواح دیدن کنند. همچنین این بازار نیز برای تجارب سفارشی همچون هفته‌ای در کمپ بیس بال به همراه بازیکنان بزرگ سابق این رشته، کمپ ۴ روزه‌ی موسیقی راک و یا صعود به قله‌ی اورست وجود دارد.
  • اشخاص: هنرمندان سینما، موسیقی‌دان‌ها، مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها، وکلای برجسته و دست‌اندرکاران امور مالی و سایر افراد دارای مشاغل مختلف همه و همه از کمک‌های بازاریاب‌های شناخته‌شده بهره می‌برند. برخی از این افراد خود کارهای بسیار حرفه ایی بازاریابی در کارنامه‌ی خوددارند همچون دوید بکهام. اپرا وینفری و رولینگ استونز. مشاور مدیریت، تام پیترز که استاد مارک گذاری بر کالاها و خدمات خودی است به هرکسی توصیه می‌کند که خودش به یک «مارک و نام تجاری» مبدل شود.
  • اماکن: شهرها، ایالات، نواحی و تمام ملت‌ها تلاش می‌کنند تا توریست‌ها، ساکنین، کارخانه‌ها و دفاتر مرکزی شرکت‌ها را به سمت خود جلب نمایند. بازاریاب‌های اماکن شامل موارد زیر می‌شوند: متخصصین توسعه اقتصادی، دلالان مسکن، بانک‌های تجاری، بنیادهای تجارت‌های محلی و آژانس‌های تبلیغاتی و روابط عمومی. کنوانسیون شهر لاس‌وگاس آمریکا توانست با بهره‌گیری از شعار تبلیغاتی خود بنام «آنچه در این شهر روی می‌دهد، همین‌جا می‌ماند» که لاس‌وگاس را «محل بازی افراد بزرگ‌سال» معرفی می‌کرد برای خود موفقیت کسب کند. بااین‌وجود، به خاطر رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ از تعدادی شرکت‌کنندگان این کنوانسیون کاسته شد. مسئولین که دغدغه‌ی ناهماهنگ بودن شهرت تند آن را داشتند، با اختصاص یک صفحه از مجله‌ی بیزینس ویک در تلاش برآمدند تا نشان دهند که از عمده‌ی برگزاری مراسم‌های تجاری جدی برمی‌آیند. متأسفانه، فیلم موفق تابستان سال ۲۰۰۹ بنام سردرد صبح بعد از میگساری The Hangoven باعث شد تا از شهر لاس‌وگاس تصویری هرزه گونه تجسم شود که این مسئله نتوانست به موقعیت این شهر به‌عنوان انتخابی جهت انجام کارهای تجاری یا مقصد توریستی توسط افراد کمک کند.
  • دارایی‌ها: دارایی‌ها حقوق معنوی به‌حساب می‌آیند که یا مربوط به مالکیت یک دارایی حقیقی هست (ملک) یا دارایی مالی (اوراق قرضه و سهام). این دارایی‌ها خریدوفروش می‌شوند و این تبادلات مستلزم بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) است. کارگذاران املاک برای مالکان فروشندگان ملک کار می‌کنند و یا اینکه املاک تجاری و یا مسکونی را خریدوفروش می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها، اوراق قرضه را جهت فروش هم به سرمایه‌گذاران سازمان و هم فردی عرضه می‌کنند.
  • سازمان‌ها: سازمان‌ها سعی می‌کنند تا تصویری مطلوب، محکم و منحصربه‌فرد از خود در اذهان عامه‌ی مردمی که مورد هدف آن‌هاست ایجاد کنند. در انگلستان، برنامه بازاریابی تسکو به نام «تک‌تک کمک‌های کوچک» مبین توجه بازاریاب مواد غذایی به جزئیات همه‌ی کارهایی است که در درون فروشگاه، جامعه و محیط انجام می‌دهد. این فعالیت تبلیغاتی باعث شده است تا تسکو به رتبه‌ی اول در بین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای انگلستان دست یابد. دانشگاه‌ها، موزه‌ها، سازمان‌های هنرهای نمایشی، شرکت‌ها و نمادهای غیرانتفاعی همگی از بازاریابی (صحیح آن مارکتینگ) استفاده می‌کنند تا تصاویری که از خود در اذهان عموم ایجاد می‌کنند را ارتقا ببخشند و برای دستیابی به مخاطب و سرمایه بیشتر رقابت کنند.
  • اطلاعات: تولید، بسته‌بندی و توزیع اطلاعات جزء صنایع اصلی به‌حساب می‌آیند. اطلاعات اساساً آن چیزی است که کتب، مدارس و دانشگاه‌ها تولید، بازاریابی و توزیع می‌کنند و برای این کار از والدین، دانشجویان اجتماع قیمت آن‌ها را دریافت می‌کنند. مدیر اجرایی اسبق شرکت زیمنس مدیکال سولوشتزیواس ای، تام مک کاسلند، می‌گوید «محصولات ما لزوماً دستگاه‌های اکس ری X-ray ام آر آی نیستند، بلکه اطلاعات هستند. فعالیت تجاری ما در حقیقت فناوری اطلاعات بهداشت و درمان است؛ و در حقیقت محصول نهایی ما یک پرونده‌ی الکترونیکی سوابق بیمار است: اطلاعات مربوط به تست‌های آزمایشگاهی، آسیب‌شناسی و داروها».
  • ایده‌ها: هر آنچه برای عرضه به بازار ارائه می‌شود دربرگیرنده‌ی یک ایده ساده است. چارلز روسون از شرکت رولون ابراز می‌دارد: «ما در کارخانه موارد آرایشی تولید می‌کنیم، در داروخانه امید را به مشتری خود می‌فروشیم». محصولات و خدمات سکوهایی هستند که از طریق آن‌ها ایده یا سود را عرضه کرد. بازاریاب‌های اجتماعی مشغول ترویج ایده‌هایی هستند همچون «دوستان به یکدیگر اجازه نمی‌دهند که هنگام مستی رانندگی کنند» و «خیلی بد است که ذهنی را به هدر دهیم».

انتهای مطلب/