ترفیع فروش ابزار ایجاد محرک‌هایی برای مشتریان در جهت خرید کردن می‌باشد. این ابزار تنها ابزار در دسترس برای بازاریابان به‌منظور اطمینان از فروش است. محرک‌ها را می‌توان بهروش‌های مختلف دسته‌بندی کرد؛ از ابزارهایی که از طریق ارائه چیزی مجزا از محصول به ارزش آن می‌افزایند تا ابزارهایی که تخفیفی را درباره خرید یک محصول پیشنهاد می‌کنند.

ترفیع فروش معمولاً به‌عنوان یک ابزار کاملاً تاکتیکی، باهدف خاص تشویق مصرف‌کننده در این زمینه که هم‌اکنون خرید کند، استفاده می‌شود. این ابزار بیشتر به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی b2c “شرکت به مصرف‌کننده ” استفاده می‌شود تا b2b“شرکت‌به‌شرکت “. برخلاف آگهی که هدفش توسعه‌ی روابط بلندمدت با مصرف‌کننده است، هدف ترفیع فروش تشویق مشتری در این زمینه است که به‌جای زمانی در آینده، هم‌اکنون خرید کند.

آگهی در صنعت مد به‌اندازه‌ ترفیع فروش نمی‌تواند در همه موارد و به شکلی گسترده استفاده شود، زیرا ترفیع فروش به‌جای تأکید بر تولید مد، تأکید قابل‌توجهی بر خرده‌فروشی دارد؛ بنابراین، بخش عمده هزینه‌های بازاریابی صنعت مد انگلستان صرف تمامی جوانب ترفیع فروش می‌گردد. تحلیل دقیق این موضوع که چه درصدی از کل هزینه‌های بازاریابی صرف هرکدام از ابزارهای اصلی در بازاریابی مد می‌گردد، امری مشکل است، اما شاید ترفیع فروش بیش از هفتاد درصد تمام هزینه‌های ملی درزمینهٔ بازاریابی مد را به خود اختصاص دهد.

ترفیع فروش در بافت مد می‌تواند جهت دستیابی به چند نوع از اهداف تحریک- فروش استفاده شود. این اهداف اصلی را می‌توان به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

۱.       برای برانگیختن مصرف‌کننده در جهت امتحان محصول

۲.      برای افزایش نرخ خرید یا نرخ خرید دوباره

۳.     برای برقراری ارتباط بلندمدت با مصرف‌کننده

باوجودی که هریک از این موردها تا حدودی هدف متفاوتی دارند، اما همچنان هدف تحریک فروش را دنبال می‌کنند. تفکر متعارف بازاریابی متمایل است به فروش به‌عنوان یک ابزار بازاریابی کاملاً کوتاه‌مدت بنگرد؛ که اگر به‌اشتباه یا برای مدتی طولانی استفاده شود می‌تواند در عمل به نام تجاری و درنهایت به وفاداری مصرف‌کننده آسیب برساند و برعکس، آگهی برای ایجاد و حمایت از وفاداری به نام تجاری استفاده می‌شود.

اغلب می‌توان موردهایی را یافت که نام‌های تجاری معتبر درزمینهٔ مد به اتکای بیشتر بر انجام دادن آگهی تمایل دارند، درحالی‌که نام‌های تجاری و خرده‌فروشان غیر معتبر یا کمتر معتبر و اغلب ارزان‌تر بیشتر بر ترفیع فروش متکی هستند. حقیقت این است که حتی نام‌های تجاری و خرده‌فروشان برتر درزمینهٔ ی مد از ترفیع فروش به‌عنوان یک راه تاکتیکی برای پاک‌سازی خطوط مشکل‌دار دومرتبه در خلال یک سال به‌عنوان دوره‌ای از فروش استفاده می‌کنند و در کنار آن در اواخر سال، آگهی را باهدف ایجاد نام تجاری به کار می‌گیرند. حتی فروشگاه‌های برتری مانند هارودز دومرتبه در سال دوره‌های فروش دارند و به تخفیف محصولات خود خارج از این دوره‌ها نمی‌پردازند.

 

انتهای مطلب/