وسایل دیگری جهت استفاده اینترنت به‌عنوان ابزار تحقیق وجود دارد. شرکت می‌تواند راجع به افرادی که از پایگاه اینترنتی آن بازدید می‌کنند از طریق پیگیری نحوه ثبت مسیر آن‌ها در پایگاه اینترنتی و رفتن به پایگاه‌های اینترنتی دیگر اطلاعات کسب کند. آن می‌تواند قیمت‌های مختلف را اعلام کند، از تیترهای متفاوت استفاده نماید، ویژگی‌های مختلف محصول را در پایگاه‌های اینترنتی متفاوت یا در زمان‌های مختلف نشان دهد تا از اثربخشی نسبی عرضه‌های خود به بازار مطلع گردد.

بااین‌وجود، به‌اندازه‌ای که روش‌های تحقیق اینترنتی محبوب هستند، شرکت‌های باهوش آن‌ها را برای استفاده جهت تقویت روش‌های سنتی‌تر انتخاب می‌کند تا برای جایگزینی آن‌ها. ست‌دایمند، هدایت‌کننده بینش‌ها و راهبرد مصرف‌کننده گفت در غذاهای کرفت، پژوهش اینترنتی مکمل تحقیق سنتی است. او گفت: «اینترنت به‌تنهایی راه‌حلی برای تمام چالش‌های تجاری ما نیست»، «اما آن مجموعه ابزار ما را توسعه می‌دهد.»

پژوهش اینترنتی مزایا و معایبی دارد. در ذیل چند مزیت بیان شده است:

  • تحقیق اینترنتی کم‌هزینه است. یک نظرسنجی ایمیلی معمولی می‌تواند بین ۲۰ درصد هزینه داشته باشد و ۵۰ درصد کمتر از هزینه نظرسنجی سنتی است و نرخ بازگشتی می‌تواند به‌اندازه ۵۰ درصد باشد.
  • تحقیق اینترنتی سریع است. نظرسنجی‌های اینترنتی سریع هستند زیرا این نظرسنجی می‌تواند به‌صورت خودکار پاسخ‌گویان را به پرسش‌های قابل اجرا هدایت کرده و نتایج را فوراً انتقال دهد. یک برآورد نشان می‌دهد که در مقایسه با نظرسنجی تلفنی که مستلزم ۷۰ روز جهت فراهم آوردن ۱۵۰ مصاحبه است، نظرسنجی اینترنتی ۷۵ تا ۸۰ درصد از پاسخ موردنظر را در ۴۸ ساعت به وجود می‌آورد.
  • افراد معمولاً در اینترنت صادق و بافکر هستند. هنگامی‌که افراد می‌توانند به‌طور خصوصی و نه به شخص دیگری که احساس می‌کنند ممکن است راجع به آن‌ها علی‌الخصوص درباره موضوعات حساس (از قبیل چند وقت یک‌بار شما حمام می‌روید یا دوش می‌گیرید؟) قضاوت کند پاسخ دهند ممکن است در بیان عقایدشان صادق‌تر باشند؛ زیرا آن‌ها زمان و مکان انجام نظرسنجی و مقدار زمانی که به هر سؤال باید اختصاص دهند را انتخاب می‌کنند و ممکن است آن‌ها راحت‌تر، درون‌نگرتر و صادق‌تر باشند.
  • تحقیق اینترنتی متنوع است. نفوذ افزایش‌یافته پهن باند حتی تغییرپذیری و امکانات بالقوه بیشتری را در تحقیق اینترنتی فراهم می‌کند. برای مثال، نرم‌افزار واقعیت مجازی به بازدیدکنندگان امکان بررسی شیوه‌های سه‌بعدی محصولات از قبیل دوربین‌ها، خودروها، تجهیزات پزشکی و دست‌کاری ویژگی‌های محصول را می‌دهد. حتی در سطح لامسه‌ای بنیادین، نظرسنجی‌های اینترنتی می‌تواند پاسخگویی به پرسشنامه را آسان‌تر و جالب‌تر از مدل‌های کاغذ و مداد سازد. وبلاگ‌های اجتماع اینترنتی به شرکت‌کنندگان مشتری امکان ارتباط متقابل با یکدیگر را می‌دهد.

همچنین برخی معایب شامل موارد ذیل هستند:

  • نمونه‌ها می‌توانند اندک و نادرست باشند. در سال ۲۰۰۹ در ایالات‌متحده آمریکا حدود ۴۰ درصد از خانواده‌ها فاقد دسترسی به اینترنت پهن باند بودند؛ این درصد حتی در میان گروه‌های کم‌درآمدتر، در نواحی روستایی و بیشتر قسمت‌های آسیا، آمریکای لاتین و اروپای مرکزی و شرقی جایی که سطوح اجتماعی اقتصادی و تحصیلی نیز فرق داشتند، بالاتر است. اگرچه مطمئناً افراد بیشتر و بیشتری وارد اینترنت خواهند شد، پژوهشگران بازاریابی اینترنتی باید شیوه‌های مبتکرانه جهت دستیابی به بخش‌های جمعیت در جهت دیگر «تقسیم دیجیتالی» بیابند. یک انتخاب آمیختن منابع برون‌خطی با یافته‌های اینترنتی است. راهبرد دیگر فراهم آوردن دسترسی موقتی به اینترنت در مکان‌هایی مثل مراکز خرید و مراکز تفریحی است. برخی از شرکت‌های تحقیقاتی از مدل‌های آماری جهت پر کردن جاهای خالی باقیمانده توسط بخش‌های مصرف‌کننده برون‌خطی در تحقیق بازار استفاده می‌کنند.
  • گروه‌ها و اجتماعات اینترنتی ممکن است بیش‌ازحد متحمل تغییر و تبدیل شوند. ممکن است اعضا از تلاش‌های شرکت خسته شوند و فرار کنند. یا شاید حتی بدتر، ممکن است آن‌ها بمانند اما با بی‌میلی شرکت داشته باشند. گردانندگان گروه و اجتماع جهت پرداختن به کیفیت گروه و اطلاعاتی که از طریق افزایش معیارهای استخدام، کم‌اهمیت جلوه دادن پاداش‌ها و کنترل دقیق سطوح مشارکت و تعهد فراهم می‌آورند، دست به اقداماتی می‌زنند. رویدادها، ویژگی‌های جدید و فعالیت‌های دیگر باید پیوسته افزوده شوند تا اعضا را علاقه‌مند و مشغول نگه‌دارند.
  • تحقیق اینترنتی راجع به بازار ممکن است دارای مشکلات فنی و ناهماهنگی باشد. ممکن است با نظرسنجی‌های اینترنتی مشکلاتی به وجود آید زیرا نرم‌افزار مرورگر متنوع است. محصول نهایی طراحی شبکه ممکن است به لحاظ صفحه موضوع تحقیق بسیار متفاوت به نظر برسد.
  • تحقیق اینترنتی راجع به بازار ممکن است دارای مشکلات فنی و ناهماهنگی باشد. ممکن است با نظرسنجی‌های اینترنتی مشکلاتی به وجود آید زیرا نرم‌افزار مرورگر متنوع است. محصول نهایی طراح شبکه ممکن است به لحاظ صفحه موضوع تحقیق بسیار متفاوت به نظر برسد.

پژوهشگران اینترنتی همچنین به شیوه‌های متنوعی شروع به استفاده از پیام متنی کرده‌اند تا با پاسخ‌دهنده گفتگو کنند، راجع به عضو گروه متمرکز اینترنتی عمیق‌تر تحقیق کنند، یا جوابگو را به یک پایگاه اینترنتی هدایت کنند. همچنین پیام متنی شیوه مفیدی جهت جذب نوجوانان برای پرداختن به موضوعات است.

انتهای مطلب/