در مطالعه اخیر از برندهای اینترنتی از میان ۵۰ برند برتر جهانی توسط «اِی تی کرنی»، ۱۱۱۵ پست فیس‌بوک تحلیل شد که دارای ۶۰۵۷۰ تکرار در ۴۵ برند برتر بود و این برندها ۷۰۰۱۶۵۴۱ طرفدار داشتند. نتایج جالب بود:

_ پنج برند هیچ حضوری در فیس‌بوک نداشتند.

_ هفت برند ازجمله «گوچی». «لویی ویتون» تنها مکالمه‌های آغازشده توسط شرکت را امکان‌پذیر می‌ساختند.

_تنها یکی از برندها روی صفحه فیلتر نشده فیس‌بوک از سوی طرفداران دنبال می‌شد و ۴۵ برند دیگر مشتریان را به پست‌های فیلتر شده در فیس‌بوک محدود می‌کردند.

این امر به این معنی است که این برندها از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان جایگزینی برای مارکتینگ سنتی استفاده می‌کردند: یک کانال ارتباط یک‌طرفه که ازلحاظ دیجیتال نامربوط است. اما بیشتر اینکه: هشتادونه درصد از مشتریان و سؤالات آن‌ها بدون پاسخ می‌مانند- به‌عنوان‌مثال «گوچی» در طی سه ماه گذشته حتی به یک مشتری هم پاسخ نداده است و تنها ۱۱ برند به بیش از یک مشتری پاسخ داده‌اند.

در مواردی هم که برندها پاسخ داده‌اند تنها ۱۵ درصد از آن‌ها نشان‌دهنده تمایل به گفتگوی بیشتر بود. این امر این‌گونه بیان می‌شود که: «ما متوجه شما هستیم، اما لطفاً مزاحم ما نشوید» که به معنی عدم گفتگو است و هیچ آموزشی در پی ندارند. زمانی که با ترس از دست دادن کنترل و تنبلی مارکتینگ مواجه می‌شویم:۷۱ درصد از شرکت‌ها پست‌های تشویقی دارند و کوپن‌های تخفیف، جایزه‌های رایگان و سایر جوایز را ارائه می‌دهند.

به‌عبارت‌دیگر، ۵ درصد از پست‌های شرکت به مشتری که در بحث مشارکت دارند بسیار آگاهی‌دهنده‌اند. آن‌ها نشان می‌دهند که سه تکنیک مهم وجود دارند که همگی شامل ارتباطات عاطفی می‌باشند و تأثیر دارند:

  • تحریک حس نوستالژی_ مانند محصولات تخفیف خورده و تاریخچه برند
  • مشارکت در بحث‌های تولید و استفاده از ارزیابی‌ها و یا رنگ‌ها، طعم‌ها و محصولات تازه
  • پرداختن به علل متداول

انتهای مطلب/