هرچند که بیشتر برندها با نوآوری کامل محیط اینترنت مواجه هستند، حضور آنلاین خود را با افزودن لایه جدیدی به لایه‌های قبلی بهبود داده‌اند و زمانی رسیده است که برندهای لوکس مدل‌های تجاری وب‌سایت خود را مجدداً بررسی کنند. در طول ده سال گذشته برندهای لوکس حضور وب‌سایت خود را همراه با سازمان‌های استاندارد و مدل‌های تجاری سنتی توسعه دادند و دو لایه مستقل و تقریباً مستقل به آن‌ها اضافه شد:

  1. یک لایه فروش عبارت است از: فروشگاه‌ها+ فروشگاه در فروشگاه‌های بزرگ+ فروشگاه‌های معاف از مالیات+ وب‌سایت تجارت الکترونیک+ عمده‌فروشی
  2. یک لایه ارتباطی که خود از این موارد تشکیل می‌شود: ارتباط شرکتی برند+ مدیریت ارتباط با مشتری+ حضور در رسانه‌های اجتماعی+ حضور در موبایل. این‌ها صرفاً ابزاری هستند که باید در خدمت راهبرد روابط مشتری جهانی باشند.

نمودار سازمانی استاندارد یک محصول لوکس، فروش را از بازاریابی و گاهی از ارتباط جدا می‌کند و به مدیر خلاقیت گزارش می‌دهد. متأسفانه، این امر منجر به دشواری در تلفیق راهبرد ارتباط با مشتری در فروشگاه‌ها می‌شود که مجموعه‌ای از استراتژی ارتباط+ استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری+ استراتژی اینترنتی+ استراتژی فروش است.

برخلاف پیشینه فرهنگی سنتی آن که از برند و ارزش ویژه آن آغاز می‌شود یک روند کاملاً معکوس را پیشنهاد می‌کنیم. به عقیده ما برای مقابله با نیازها و تقاضاهای مشتریان اینترنتی، برندهای لوکس باید به مدل تجاری شبکه‌های خود تمرکز کرده و مجدداً آن را بازسازی کنند. مدلی که از آغاز قرن بیست و یکم آغاز می‌شود: یعنی مشتری؛ به این معنی که کل زنجیره ارزش باید مجدداً تنظیم شده و باید مجدداً به آن فکر کرد.

زنجیره ارزش سنتی یک زنجیره از درون به بیرون است: برند توانایی‌های اصلی را شناسایی می‌کند که مدل‌های تجاری از آن‌ها گرفته می‌شوند و سپس خدمات آن را شناسایی کرده و کانال‌های توزیع آن را انتخاب می‌کند و در نهایت به مشتریان خود می‌رسد.

زنجیره ارزش جدید یک زنجیره از بیرون به درون است: برند با شناسایی و بخش‌بندی مشتریان اصلی و نیازهای آن‌ها شروع می‌شود و تجربه‌هایی را که باید با آن‌ها تقسیم کند شناسایی می‌نماید و بعد از آن خدمات و مدل تجاری خود را می‌سازد.

به این معنی که ساختن یک رابطه مشتری خاص و منحصر بفرد موضوع مهمی برای هر برند است. اجازه دهید ببینیم چگونه می‌توان این کار را انجام داد. پنج مرحله مهم در ساخت رابطه بین برند و مشتریان آن وجود دارد:

  1. جذب کردن
  2. مشارکت دادن
  3. حفظ کردن
  4. یادگیری
  5. مرتبط کردن

­هر یک از این مراحل به محرک‌های خاصی نیاز دارند که به حفظ رابطه کمک می‌کند. فروشگاه‌ها و اینترنت را باید به‌طور هم‌زمان لحاظ کرد چراکه هم‌زمان هستند.

بازاریابی دیجیتال

انتهای مطلب/