اینکه استراتژی توسعه برند مزایای قابل توجهی دارد، کاملا روشن است، اما شکل پیاده سازی آن هم مهم است، قرار است در استراتژی توسعه برند به نوعی، تصویر برند اصلی را هنگامی که مشتری محصول و خدمات جدید را در یک تیزر تبلیغاتی می بیند، به ذهن مشتری متبادر سازیم.

شیوه مستقیم توسعه برند: یعنی محصول و خدمات جدید را دقیقا با همان نام اصلی و با نشانه های آن به بازار ارائه کنیم. این شیوه عموما درمورد برندهایی که از موفقیت چشمگیری در بازار برخوردار هستند، انجام می شود. نمونه های واقعی اتخاذ چنین شیوه ای در بازار فراوان هستند. بیش تر تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مانند سونی، سامسونگ و ال جی نیز عموما چنین راهبردی را اتخاذ می کنند.

شیوه غیرمستقیم توسعه برند: یعنی با استفاده از یک برند مشتق شده از برند اصلی، هم یک برند جدید خلق کنیم و هم از طریق نشانه هایی که از برند اصلی آورده ایم، به هدف انتقال تداعی معانی هم دست پیدا کنیم. شیوه غیرمستقیم توسعه برند به سه شکل قابل اجرا است:

  1. ترکیب بخشی از نام برند اصلی به همراه شناسه ای که معرف دسته محصول و خدمات جدید باشد. شرکت نستله آشناترین مثال این شیوه است. چای سرد نستله و قهوه فوری نسکافه موفقیت بی نظیری در بازار کسب کرده اند.
  2. استفاده از بخشی از نام برند اصلی به همراه شناسه ای که معرف یک مفهوم کلی و نشانگر یک ویژگی محصول جدید باشد. باز هم شرکت نستله در این مورد مثال جالبی دارد. Nesquick برند مربوط به محصولاتی مانند پودر شربت، پودر شکلات، پودر کیک و … می باشد که ویژگی مشترک همه آنها سریع آماده شدن می باشد.
  3. ایجاد نام مستعار: این شیوه طرفداران کم تری دارد چرا که فرآیند انتقال معانی در آن برای مشتری مشکل بوده و بیش تر برندهایی از آن استفاده می کنند که محصولات و خدمات تخصصی تر ارائه می دهند. به عنوان نمونه هایی از این نوع توسعه برند می توان به CAT برای کاترپیلار تولیدکننده ماشین های راهسازی، TED برای خدمات هوایی UNITED و یا FedEx برای شرکت حمل و نقل فدرال اکسپرس اشاره نمود که البته نکته جالب در مورد نمونه آخر این است که قبل از اینکه شرکت فدرال اکسپرس تصمیم به استفاده از این نام مستعار در برند خود بگیرد، مشتریان این شرکت آن را به این نام می خواندند.

برند انتخاب شده جدید در واقع نقطه آغازین رفتار مصرف کننده دربرابر استراتژی توسعه برند شرکت می باشد. باتوجه به این که قرار است یک محصول و یا خدمت جدید ارائه شود، پس مصرف کننده تا قبل از خرید محصول و خدمت و مصرف آن هیچ ایده ای در رابطه با خصوصیات کیفی آن ندارد. لذا تنها منبع وی برند محصول خواهد بود. لذا انتخاب هوشمندانه برند این محصول بسته به اینکه محصولات و خدماتی که قبلا با این برند عرضه می شدند در چه طبقه ای بوده و به چه میزانی از مقبولیت در نزد مشتریان دست یافته اید، حائز اهمیت خواهد بود.

انتهای مطلب/