کسب و کار در مسیر صحیح ...

برای شناخت بیشتر مارکتینگ ایمیلی به‌عنوان ابزار حفظ مشتری، بیایید نگاه دقیق‌تری به مارکتینگ دیجیتال بیندازیم. برای این کار، از تعریف گروه گارتنر استفاده می‌کنیم تا دریابیم ایمیل چگونه با طرح و نقشه ما تناسب و سازگاری دارد. گارتنر مارکتینگ دیجیتال را به‌عنوان «مجموعه‌ای از روش‌ها تعریف می‌کند که به‌واسطه فناوری، توانمند شده و امکان بهبود و سامان‌دهی فرآیندهای مارکتینگ را جهت مشارکت در مکالمه‌ای پویا با افرادی که تأثیرگذار، خریدار و نهایتاً گروه هدف هستند فراهم کرده، مشتری‌ها را جذب و حفظ می‌کند. مارکتینگ دیجیتال شامل توانایی برقراری ارتباط تعاملی با مشتری‌ها از طریق کانال‌های الکترونیکی مانند وب، ایمیل، دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن، تبلت و برنامه‌های کاربردی موبایل است.»

بنابراین ایمیل یک فناوری دیجیتال است که امکان برقراری مکالمه بین خریدار و فروشنده را فراهم می‌کند و اگرچه به بهترین شکل در فعالیت‌های مربوط به حفظ مشتری مانند ارتباطات مستمر از طریق خبرنامه و تبلیغات نقش دارد بااین‌حال در هدف قرار دادن و دستیابی به مشتریان هم استفاده می‌شود. به خاطر برخی مسائل قانونی و ماهیت ناخواسته هرزنامه‌ها، پاسخ مشتریان به ایمیل زمانی بهتر است که رابطه‌ی استواری برقرار باشد (ضمناً واژه «اسپم» – به معنی هرزنامه- از یک نمایش طنز تحت عنوان مونتی پایتون گرفته‌شده که در آن این واژه بارها و بارها تکرار شده و درواقع این کلمه ریشه در محصول شرکت هورمل ندارد).

همان‌طور که دریافتیم شرکت‌ها باید خود را بشناسند و یک راهبرد جایگاه‌یابی مناسب برای خود در نظر بگیرند تا بتوانند به‌این‌ترتیب فعالیت‌های مربوط به مارکتینگ دیجیتال را آغاز کنند. مرحله بعدی، تعیین هدفی واضح در زمینه فناوری دیجیتال است. این اهداف را می‌توان با توجه به چرخه عمر مشتری تعیین کرد. همان‌طور که چرخه عمر مشتری نشان می‌دهد، ایمیل ابزار مناسبی برای حفظ مشتری است، دلیل آن این است که ایمیلی که مورد انتظار باشد، به‌احتمال بیشتری توسط مشتری‌های فعلی بازشده و خوانده می‌شود.

در حقیقت، همان‌طور که چهار مبنای ارائه مارکتینگ دیجیتال نشان داده‌اند ایمیل به‌تنهایی و به‌خودی‌خود عمل نمی‌کند. مارکتینگ موبایلی در کنار جستجو، رسانه‌های اجتماعی و طراحی وب‌سایت برای مارکترهای دیجیتال حائز اهمیت بوده و می‌تواند مورداستفاده مارکترهای ایمیلی نیز قرار گیرد. در حقیقت، وفاداری با ایمیل و موبایل به‌عنوان ابزارهای مارکتینگ به‌طور جدایی‌ناپذیری درهم‌تنیده شده است. به‌عنوان‌مثال، فروشگاه رک روم شوز موفق شد از طریق تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مشتری، یک برنامه وفاداری مبتنی بر کسب اجازه را برای مشتریان خود، یعنی مادران پرمشغله، طراحی کند. ازآنجاکه مشتریان تقاضای دسترسی سریع به پاداش‌های خود را داشتند، شرکت خدمات دیجیتالی را ارائه کرد که از طریق یک برنامه موبایل قابل‌دسترسی بود. یادآورهایی توسط پیام‌های ایمیلی ارسال می‌شدند. مشتریان پیام‌های ایمیلی را به دلیل تعداد کاراکترهای محدود متن پیام ترجیح می‌دادند. بااین‌حال، آن‌ها چه قبل، چه بعد و چه در طول تجربه خرید ایمیل‌ها را اغلب از طریق پلتفرم‌های موبایلی باز می‌کردند. نتایج مربوط به وفاداری و فروش، شگفت‌انگیز بود. به‌این‌ترتیب، این شرکت موفق شد نسبت به گذشته، ۲۰ درصد بیشتر از کل بودجه‌ای که مشتریان برای خرید کفش اختصاص داده بودند، به دست آورد (سهم از کیف پول مشتری). فروشگاه رک روم شوز افزایشی را نیز در تعداد مشتریانی که سالانه بیش از ۴۰۰ دلار خرج می‌کنند، تجربه کرد.

انتهای مطلب/