کسب و کار در مسیر صحیح ...

نگرش قطره‌ای در بازاریابی (که به اشتباه بازاریابی قطره ای نام برده می شود) رویکردی است که در آن اطلاعات مربوط به کسب‌وکار را از طریق جریانی متناوب و پیوسته به مخاطبان برند انتقال داده می شود. این جریان را می‌توان از طریق ایمیل، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کارت پستال‌ها، تماس‌های تلفنی، بروشورها و روزنامه‌ها انتقال داد. این ابزارها به کسب‌وکار شما کمک می‌کند که آگاهی بخشی در مورد برندتان را افزایش دهید و باعث ایجاد مشتریان بالقوه می‌شود.

نگرش قطره‌ای یا چکه‌ای اصطلاحی است که از کشاورزی گرفته شده است. کشاورزان در روش آبیاری قطره‌ای، آب را به صورت منظم اما کم کم به ریشه گیاه می‌رسانند. بنابراین هیچ‌گاه ریشه گیاه در آب غرق نمی‌شود ولی به طور مداوم هم آب دارد. به همین ترتیب در بازاریابی هم مخاطبان اطلاعاتی را به طور مداوم کسب می‌کنند که برایشان مفید است اما در عین حال در آن اطلاعات غرق نمی‌شوند.

در واقع در تکنیک بازاریابی قطره‌ای به گونه‌ای تغذیه مناسبی برای ذهن مخاطب آماده می‌کنیم تا در هنگام خرید بتواند برند ما را به یاد آورد. مثلا زمانی‌که محصولی جدید را می‌خواهیم به بازار عرضه کنیم، می‌توانیم با ارسال بروشور در ابتدای هر فصل، مشتریان را از محصولات جدید باخبر کنیم یا افراد را تشویق کنیم که دوباره از خدمات و محصولات شرکت خریداری کنند.

تحقیقات نشان داده است که ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده و منظم به مشتریان هدف و مشتریان فعلی می‌تواند میزان فروش برندها را به طور چشمگیری افزایش دهد. شرکت‌هایی که از این رویکرد استفاده می‌کنند توانسته اند تا زمان صرف شده برای فروش محصول یا خدماتشان را تا ۲۳ درصد کاهش دهند. همچنین ازن نگرش باعث می‌شود نام برند شما همیشه در ذهن مخاطب برندتان تازه باقی بماند. اگر بتوانید همیشه با مصرف‌کنندگان در تماس باشید، احتمالا می‌توانید امیدوار باشید که به هنگام خرید، مشتریان نام شما را به یاد بیاورند و از شما خرید کنند.

نگرش قطره‌ای در بازاریابی به چهار دلیل می تواند در کسب‌وکارها اجرا شود:

  1. مخاطب همیشه حواسش به شما هست. کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای با افرادی به اشتراک گذاشته می‌شوند که تا حدی به برند شما علاقمند هستند. بنابراین با اعمال این نوع بازاریابی همیشه می‌توانید حواس مخاطب را به سمت خودتان جلب کنید.
  2. می‌توانید با مخاطب ارتباطی موثر بسازید. زمانی‌که برای مخاطب اطلاعاتی مربوط و مداوم بفرستید می‌توانید ریشه‌های اعتماد را در وجودش بگسترانید.
  3. با رعایت زمان مناسب می‌توانید مخاطب را به خرید در لحظه تشویق کنید. اگر اطلاعات مرتبط و صحیح را در زمان درست به مشتری عرضه کنید، پیامتان مانند یادآوری عمل می‌کند. مثلا اگر پیام را در زمان حراج‌های بزرگ بفرستید احتمال خرید مشتری از شما بسیار افزایش می‌یابد.
  4. احتمال خرید در روش بازاریابی قطره‌ای بسیار زیاد است. چراکه در این روش، افرادی هدف قرار می‌گیرند که مشتریان بالقوه محسوب می‌شوند بنابراین نرخ پاسخ‌گویی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. به بیان دیگر اگر شما پیامتان را به افرادی بفرستید که به محصول شما علاقه‌ای نشان داده‌اند احتمال این‌که آن پیام به فروش محصول منجر شود بسیار بیشتر از زمانی است که تعداد زیادی پیام را به افرادی می‌فرستید که به محصولتان علاقه ندارند.

انتهای مطلب/