برای یک بازاریابی تجربی موفقیت آمیز “ارتباطات و تعاملات محکم تر، بازگشت بهتر سرمایه بازاریابی و تاثیر بیشتر کسب و کار” باید سازمان خود را برای ادغام و عجین شدن با این استراتژی و اجرا کردن هفت مرحله خاص آماده کنید.

مرحله ۱. شناسایی حوزه محدوده خود

اولین مرحله، محدودسازی تمرکز بازاریابی خود بر حوزه و محدوده کلیدی است که از آن به عنوان پلت فرمی برای مشارکت و برنامه ها استفاده خواهید کرد. شما باید در حوزه تان نام برند خود را با منافع، احساسات و جمعیت مشتریانتان هماهنگ سازید. برای مثال، حوزه برند اتومبیل لوکسی مانند لکسوس را می توان زندگی مرفه، سرگرمی و رفاه عنوان کرد. حول همین حوزه است که برند با جست و جوی مراسمی مانند جشنواره غذا و نوشیدنی بر تلاش های تجربی خود تمرکز می کند و می تواند حضوری تاثیرگذار و چشمگیر داشته باشد؛ حضوری که برای این برند مهم و معتبر است. البته تجربی بودن برند صرفا معادل حضور نیست بلکه حضور برند باید مراسم را بهبود بخشد، درک رویداد را افزایش دهد و درک برند یا شرکت شما را ارتقا دهد.

مرحله ۲. یافتن و هم ترازسازی شرکا

زمانی که حوزه خود را تعیین کردید، نوبت به ارزیابی و انتخاب ویژگی های همکارانی می رسد که با آنها کار خواهید کرد تا برنامه های تجربی خود را تهیه و اجرا کنید. اگر در حمایت از مراسم موجود روی شما سرمایه گذاری خواهد شد اطمینان حاصل کنید که در مذاکرات خواهید توانست مشارکت خود چنان سطح بندی کنید که سناریوی برد- برد ایجاد کند. هدف شما باید فراتر رفتن از خرید فضا یا قرار گیری لوگو باشد.

مرحله ۳. انتخاب سازمان مناسب

از آنجا که بازاریابی تجربی بخش های در حال تغییر زیادی دارد این احتمال هست که برای اجرای چند یا همه عناصر برنامه با چند شریک سازمانی کار کنید. ممکن است یک آژانس تبلیغاتی داشته باشید که کمپین های استراتژی برند و آگاهی برگزار کند یا صاحب یک شرکت روابط عمومی باشید که دست به تبلیغات بزند. شاید هم مالک آژانسی باشید که استراتژی رسانه اجتماعی شما را مدیریت کند یا آژانسی که به برنامه ریزی برای مراسم و تهیه تدارکات می پردازد. حتی امکان دارد مالک چند آژانس باشید که طیف گسترده ای از خدمات ارائه بدهد. هما نطور که طی چند سال گذشته بازاریابی تجربی شما بررسی شده است شبکه های بسیاری از آژانس های بزرگ، برای تقویت گواهینامه خدمات کامل خود، به رویداد و شرکت های بازاریابی تجربی دست یافته اند. همزمان شرکت های جدیدی تاسیس شدند. در بسیاری از موارد شرکت ها توسط کسانی شکل گرفتند که به منظور ارائه خدمات تجربی مستقل شبکه های آژانس های بزرگ تر از شرکت های دیگر مشتق شدند.

مرحله ۴. تثبیت فرایند آر.اف. پی

یکی از فرایندهایی که مشاهده م یکنیم شرکت ها منافع بازاریابی تجربی خود را از دست می دهند فرایند آر. اف. پی آژانس است. جالب اینجاست که اغلب اولین گام شرکت در سفر تجربی خود گامی اشتباه است و زمانی پیش می آید که شرکت یک آر.اف. پی طراحی شده برای نوع دیگری از مشارکت آژانس را برای به کارگیری یک شرکت تجربی استفاده کند. علاوه بر اصطلاح آژانس چند شباهت بین این شرکت های تخصصی و سایر موارد وجود دارد. بیشتر شرکت ها آر.اف. پی های زیادی ایجاد می کنند. تعداد زیاد یا همان تعداد آر.اف. پی های بازاریابی ایجاد کرده اند. این افزایش را می توان به رشد صنعت بازاریابی رویداد، استراتژی های تجربی، رویداد جدید، فرصت های رسانه اجتماعی، آر.اف. پی . دی، رویدادهای مجازی و سایر طرح هایی نسبت داد که بازاریابان از طریق آر.اف. پی به دنبال آن هستند.

مرحله ۵. گروههای اینترنتی خود را تقویت کنید

گروههای بازاریابی اینترنتی شما به اندازه فهرست آژانس های خارجی تان اهمیت دارند. این نکته مهم است که شما یک قهرمان داخلی هم تراز با اهداف بازاریابی خود داشته باشید که به مدیریت ارشد دسترسی داشته باشد، مورد حمایت قرار گیرد و اختیار اتخاذ تصمیم داشته باشد. شما اغلب مدیران اجرایی تجربی داخلی را می بینید که احساس م یکنند برنامه ریزان ازدواج و ادغام سازمان هستند.از آنجا که بازاریابی تجربی از یک تاکتیک ریشه ای در تولید رویداد زنده به یک استراتژی تکامل یثافته است و از رویدادهای زنده به عنوان پلت فرمی استفاده می کند که با آن روابط را برقرار می کند و تاثیر کسب و کار پایدار را به وجود می آورد شما نیز برای مدیریت انتظارات داخلی و ارائه ارزش کسب و کار باید اطمینان یابید که ماهرترین و کارآمدترین گروههای داخلی شما جایی هستند که لازم است باشند.

مرحله ۶. ایجاد ارزش

هدف شما نه فقط ایجاد ارزش بلکه، باید ایجاد ارزشی معنادار برای شرکت و مشتریانتان باشد. د رحال حاضر، می دانید این امر با اجرای برنامه هایی صورت می گیرد که تعاملات و تجارب مصرف کنندگان راتقویت می کنند و غنی می سازند. بازاریابان تجربی موفق، وضعیت شرکت خود را در هر نقطه لمسی چک می کنند تا اطمینان یابند هر بخش، یک برنامه تجربی غنی در اختیار مشتری می گذارد. به یاد داشته باشید که بازاریابی تجربی یک سفر است و افراد برای پیوستن به شما باید احساس کنند که با سرمایه گذاری در وقتشان ارزش به دست می آورند. این مسئولیت شماست که درهر برنامه، از همان ابتدای برنامه، بیندیشید و اطمینان یابید در هر چرخش، ارزش ارائه می دهید.

مرحله ۷. توسعه نتایج با قیف کمتر

از آنجا که بازاریابی تجربی می تواند بر کل قیف خرید تاثیر بگذارد مهم است که شما بر نتایج با قیف پایین تر تمرکز کنید. در اینجا، شما مشارکت را به تاثیر کسب و کار مرتبط خواهید کرد. این مهم ترین منطقه ای است که برای آن برنامه ریزی می شود و این برنامه ریزی باید در شروع کمپین شما لحاظ شود. به طور مثال، امکان دارد شرکت از یک رویداد ورزشی حمایت مالی کند و با حق نام گذاری یا نام برند در زمینه رویداد قابلیت دید ایجاد کند. این امر به آگاهی برند در انتهای فوقانی قیف خرید منجر می شود. فعال سازی برند در رویداد ورزشی، خوش آمدگویی ورزشکاران، نمونه ای از فعالیت ها، بازی ها، سبب تعامل مشتریان م یشود. این امر بر میانه قیف تاثیر می گذارد که در آن مشتریان دانش تولید و وابستگی به برند را به دست می آورند و حمایت و پشتیبانی برقرار می شود.

انتهای مطلب/