دلایل اصلی ورود موفق آیکیا به کسب و کار خرده فروشی مبلمان، قیمت های پایین و انعطاف پذیری آن بود. ابتدا بنیان گذار آیکیا، اینگوار کامپراد، فروش مبلمان را در شرکت فروش پستی خود آغاز کرد. سپس وی با یک مشکل اجتماعی روبه رو شد و آن را به فرصتی برای کسب و کار تبدیل کرد. از سال ۱۹۳۵ قیمت مبلمان سریع تر از هر کالای خرده فروشی دیگری به میزان ۴۱ درصد افزایش یافت. اتحادیه مبلمان وقت تلاش کرد مانع رشد و موفقیت کامپراد شود. این اتحادیه مانع فروش مستقیم کامپراد به مصرف کنندگان در نمایشگاه ها شد و حتی تولید کنندگان را به توقف مبلمان مورد نیاز کامپراد ترغیب کرد. کامپراد از طریق عرضه محصولات خود در جای دیگر واکنش نشان داد و به این شکل حتی توانست قیمت های کمتری را مطالبه کند. موفقیت آیکیا تا حد زیادی از قیمت های پایین و توانایی کامپراد در تبدیل موقعیت های بحرانی به فرصت های ناب ناشی می شد.

در واقع، پیشرفت پس از جنگ، به تغییر در انگیزه صنعت مبلمان کمک کرد. جنگ جهانی دوم بر بسیاری از خانواده ها تاثیر بدی داشت و بسیاری به دنبال تغییرات نوآورانه بودند. در بسیاری خانواده ها سنت به ارث بردن مبلمان ا زنسلی به نسل دیگر به سرعت در حال ناپدید شدن بود. آیکیا با ارائه سبک های جدید مبلمان به قیمت معقول، به شکل گیری این نیاز خانواده پس از جنگ کمک کرد. او با قیمت کم، سبک نوآورانه ی جدید و جو خرید لذت بخش به این مهم دست یافت.

بین المللی سازی آیکیا بسیار حائز اهمیت بود، زیرا بسیاری از مدیران ارشد آیکیا را به موقعیت پاسخگویی سوق داد، ناحیه فروش را گسترش داد، سود را افزایش داد و آیکیا را به بسیاری از بازارهای جدید معرفی کرد. برای آیکیا بسیار مهم بود که بین المللی شود، زیرا بازار مبلمان سوئد بسیار اشباع شده بود. یکی از مسائلی که آیکیا با آن رو به رو شد، این واقعیت بود که انتظار می رفت متوسط سن و سطح درآمد در بیشتر کشورهای توسعه یافته افزایش یابد، در حالی که بخش خانواده های جوان دارای درآمد کم تا متوسط که بازار هدف آیکیا محسوب می شدند، کاهش پیدا کند.

برای غلبه بر این مشکل، آیکیا تصمیم گرفت حیطه کاری خود را به سایر عرصه های مبلمان مانند مبلمان اداری و طراحی سنتی تر مبلمان برای افراد ثروتمند و مسن تر گسترش دهد. آیکیا همچنین مجبور بود با نرخ ارز و اوضاع بد اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کند. یکی از بزرگ ترین دغدغه ها این بود که آیا ایکیا همرا با رشد و گسترش سریع خود، قادر به حفظ ارزش های بسیار نیرومند شرکت بر این موضع فائق آمد. اما شاید بزرگ ترین نگرانی این بود که چگونه شرکت بدون اینگوار کامپراد دوام خواهد آورد؟ کامپراد با گفتن این جمله به این نگراین پاسخ داد: “ایدئولوژی آیکیا کار یک نفر نیست، بلکه حاصل انگیزه های بسیاری از سوی رهبری آیکیا است. چارچوب حمایت کننده آن بزرگ است.”

انتهای مطلب/