کسب و کار در مسیر صحیح ...

مارکتینگ از زمانی که اولین تبلیغ چاپی در روزنامه منتشر شد دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. آن تبلیغ احتمالاً در یک روزنامه محلی با مخاطبی محدود به چاپ رسیده بود. استراتژی مارکتینگ در آن زمان معنی متفاوتی داشت و روش‌های تبلیغات نیز شباهتی به آنچه امروز می‌بینیم نداشت. تبلیغی که در عکس می‌بینید همان اولین عکس تبلیغاتی است.

به‌احتمال‌زیاد مزرعه‌داری به صاحب روزنامه گفته بوده که من گاوی دارم که به آن نیازی ندارم و می‌خواهم آن‌ها را بفروشم. به‌احتمال‌زیاد صاحب روزنامه هم به او گفته ” بزارید کمی فکر کنم، من ایده خوبی دارم. اجازه بدید من دفعه بعد که قرار است روزنامه را چاپ کنم به اینکه شما قصد دارید گاوتان را بفروشید اشاره‌ای کنم.” چیزی که در روزنامه آمده است می‌گوید که ” گاو برای فروش. ۵۰$… با مزرعه‌دار تماس بگیرید ”. آگهی چاپ‌شده است، گاو به فروش رسیده و ظاهراً صنعت مارکتینگ شروع‌شده است.

استراتژی مارکتینگ به چه چیزی گفته می‌شود؟

امروزه تعریف استراتژی مارکتینگ تغییر کرده و دیگر به این سادگی نیست؛ اما هنوز ۲ چیز همان‌گونه باقی‌مانده است؛ یک مشتری پیدا کنید تا گاوتان را ببیند و بعد آن را بخرد. منفعت اولی که مشتری می‌برد این است که گاوی سالم با قیمتی مناسب می‌خرد. نفع دوم او این بود که او خود یک فروشنده است و با گروه زیادی از مزرعه‌داران در ارتباط است. سلاحی که این خریدار از آن استفاده کرده بود آگهی روزنامه و فروشنده‌ای منصف بوده است. هویت تبلیغ‌کننده مشخص و تبلیغ کاملاً شفاف است.

بودجه مارکتینگ احتمالاً صفر بوده است و استراتژی مارکتینگ بسیار نوین. حالا مزرعه‌دار گاوش را فروخته است. امروزه دنیای ما بسیار پیچیده‌تر از زمان تام مزرعه‌دار است، پس شاید به نظر برسد که نیاز به استراتژی‌های پیچیده‌تری برای مارکتینگ داریم؛ اما درواقع استراتژی مارکتینگ شما حتماً نیاز نیست که خیلی پیچیده باشد. در حقیقت این استراتژی تنها باید از این ۷ جمله ساده پیروی کند؛

  • به عمل فیزیکی مشتری اشاره کند، نحوه مارکتینگ شما باید انگیزه انجام کار را به او بدهد
  • به‌سادگی، قابلیت چیزی را که پیشنهاد می‌کنید را شرح دهد.
  • مخاطبین هدف شمارا اعلام می‌کند.
  • که از چه سلاح مارکتینگ ای قرار است که استفاده کنید.
  • در چه چیزی در یک بازار خرد (Niche Market) بهترین هستید برای مثال، ازنظر اقتصادی، خدمات، کیفیت، قیمت، نایابی و هر چیز دیگر.
  • شخصیت و فرهنگ‌سازمانی شمارا بین می‌کند.
  • بودجه مارکتینگ را اعلام کرده و می‌گوید که چه درصدی از سود خالصتان را به خود اختصاص می‌دهد.

یک استراتژی موجز مارکتینگ شمارا وادار می‌کند تا بر بازار هدفتان متمرکز شوید. همیشه از افراد شروع کنید و سپس برگردید و روی پیشنهادهای خود فکر کنید. این روش به شما اجازه می‌دهد که نتیجه‌ای که می‌خواهید بگیرید را بهتر درک کنید و کارهایی که برای جذب این افراد نیاز دارید را دریابید. شما می‌توانید با بررسی “مخاطب هدف ” یک راهنما برای ۱۰ الی ۲۰ سال آینده خود داشته باشید.

استراتژی مارکتینگ باید به‌صورت نوشتاری بر روی یک برگه با تیترهایی بزرگ باشد. این استراتژی باید جامع و درعین‌حال قابل‌انعطاف باشد. کلماتی مشخص و شفاف که نقاط گنگی را در خود نداشته باشد. این استراتژی باید راهنمای شما باشد نه چیزی که اختیار شمارا در دست می‌گیرد. وقتی‌که استراتژی مارکتینگ را با استفاده از این ۷ جمله را نوشتید آن را دوباره بررسی کنید و سپس برای ۲۴ ساعت آن را کنار بگذارید. بعدازآن که به خود استراحتی ۲۴ ساعته دادید با ذهنی باز، دوباره آن را بخوانید و ببینید که آیا هنوز آن را می‌پسندید.

چه وقت بهترین زمان برای تغییر استراتژی مارکتینگ است؟

دقیقه اولین باری که آن را نگاه می‌کنید و قبل از اینکه هیچ سرمایه‌گذاری‌ای بر روی آن انجام داده باشید؛ اما بعدازاینکه آن را نهایی کردید حداقل برای ۶ ماه تغییری در آن ندهید. پس از شش ماه آن را مجدد بررسی کنید و ببینید که چیزی وجود دارد که نیاز به ترمیم داشته باشد. اگر متوجه شدید که چیزی نیاز به تغییر ندارد، پس احتمالاً برای چند سال نیازی به این امر نخواهید داشت. همیشه این مارکتینگ پلن خود را در دسترس بگذارید تا در هر زمان بتوانید آن را بررسی کنید و نگاهی به آن بیندازید. این طرح را برای تمام کسانی که در امر مارکتینگ شرکت شما فعال هستند مشخص کنید و آن‌ها را در جریان قرار دهید. توصیه می‌شود تدوین استراتژی مارکتینگ را با پاسخ به سؤالات زیر آغاز نمایید؛

  • چه انتظاری از افرادی که در معرض مارکتینگ قرار می‌گیرند، دارید؟
  • چه ارزشی را تولید می‌کنیم؟ چه مزایای رقابتی نسبت به بقیه رقبا داریم؟
  • مخاطبین هدف چه کسانی هستند؟
  • از چه ابزاری برای مارکتینگ استفاده خواهیم کرد؟
  • بازار خرد یا نیچ مارکت کدام است؟
  • چه هویت و شخصیتی برای شرکت و کسب‌وکار خود در نظر دارید؟
  • بودجه مارکتینگ چند درصد از سود خالص شرکت است؟

انتهای مطلب/