کسب و کار در مسیر صحیح ...

Nike یکی از برندهایی است که در ارائه و به تصویر کشاندن داشته‌های خود برای مصرف‌کنندگان از هوشمندی خاصی برخوردار است. برند Nike با بهره‌گیری از مجموعه تداعیات ذهنی قدرتمند با تکیه ‌بر طراحی نوآورانه‌ محصول، پشتیبانی از فعالیت‌های ورزشی در سطح جهان، اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی برتر و متمایز و برخورداری از شایستگی‌های درون‌سازمانی توانسته نگرش مثبتی را در ذهن مشتری‌های خود ایجاد کند. متخصصان مارکتینگ Nike با انتخاب فلسفه‌ی برند مرکب از سه کلمه (ورزشی، عملکرد و قابل‌اعتماد) تمامی تلاش‌های خود را به یک مسیر هدایت می‌کنند. از نگاه این شرکت، همه‌ی برنامه‌های مارکتینگ باید با بهره‌گیری از فلسفه برند، بازتاب ارزش‌های کلیدی این برند باشند.

فلسفه‌ برند Nike برای متخصصین مارکتینگ، سرشار از نکته‌های عمیق و دانسته‌های ارزشمند است و با ارائه‌ی پیش‌زمینه‌های فکری مناسب، حرکت و پیشرفت برند را در جهت‌های مناسب تقویت کرده و آن را از انحراف بازمی‌دارد. سه واژه‌ی ذکرشده در فلسفه‌ی برند Nike در سالهای گذشته با تغییر نام محصولات خود از «کفش‌های دوندگی» به «کفش‌های ورزشی» یا «تجهیزات و امکانات مرتبط با فعالیت‌های ورزشی» و استفاده از عبارات جدید تلاش کرده تا رویکردی کلان و گسترده را در تمامی جنبه‌های سازمانی خود اتخاذ کند. همان‌گونه که گفتیم، این شرکت در تمامی فعالیت‌ها، تحت تأثیر سه واژه‌ی به‌کاررفته در فلسفه‌ی برند خود است.

به‌عنوان مثال، زمانی که شرکت توانست با موفقیت، رده‌ تجهیزات ورزشی خود را به بازار معرفی کند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات، نوآوری‌های به‌کاررفته در جنس، طرح و حتی برش آن‌ها بود. تمامی این نوآوری‌ها به شکلی انجام‌شده بود که برای ورزشکاران حرفه‌ای به‌عنوان یک مزیت و عامل تأثیرگذار مثبت در انجام فعالیت‌های ورزشی مطرح شود. بیشتر مشکلات Nike در فعالیت‌های مارکتینگ به دلیل عدم شناسایی درست مفهوم فلسفه‌ی برند و ترجمه‌ی نادرست این عبارت ایجاد شدند. به‌عنوان ‌مثال، در ورود به بازار اروپا این شرکت با مشکلات و دشواری‌های متعددی مواجه بود تا زمانی که دریافت با توجه به اهمیت بازی فوتبال در بیشتر کشورهای اروپایی این شرکت باید سرمایه‌گذاری چندین برابری را روی این بازی انجام دهد و به‌ بیان‌دیگر هر یک از واژه‌های فلسفه برند در بازار اروپا باید از زاویه دیگری نگریسته شود.

انتهای مطلب/