کسب و کار در مسیر صحیح ...

افراد و سازمان‌ها شامل کسب‌وکارها، سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی، همگی از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. هم‌زمان با فهمیدن ارزش مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی توسط سازمان‌ها، هرروز مشاغل جدیدی، با توجه به مهارت‌های شبکه اجتماعی متخصصان مارکتینگ، به‌صورت آنلاین ایجاد می‌شوند که در اینجا راجع به هر یک از این مشاغل و وظایفشان صحبت خواهیم کرد؛

فردی با عنوان شغلی ویراستار شبکه‌های اجتماعی، وظیفه‌ی ساخت و نگهداری محتوا و شبکه‌های توزیع از طریق کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و شرکت در مکالماتی که درباره برندشان صورت می‌گیرد و پاسخ‌گو بودن به نظرات به‌عنوان یک تعدیل گر در حین مکالمات را بر عهده‌دارد. یک ویراستار شبکه‌های اجتماعی به خلق مطالب برای شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مارکتینگ مختلف که با برنامه‌ها و اهداف ارتباطات سازمان همسو می‌باشند، می‌پردازد. در این شغل زمان‌بندی و سازمان‌دهی پروژه‌های متعدد که مطالبشان را روزانه تولید می‌کنند انجام می‌گردد. برچسب‌گذاری (تگ) و عنوان دهی مطالب، با توجه به این نکته که کلمات چگونه در جستجو تأثیرگذارند و انجام رتبه‌بندی و تغییرات جهت بهینه کردن مطالب نیز از وظایف یک ویراستار شبکه‌های اجتماعی هست.

مدیر مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی عنوان شغلی است که از وظایف آن می‌توان به طراحی و اجرای کمپین مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی، تجزیه‌وتحلیل روندها در ابزارهای شبکه‌های اجتماعی در جهت افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای هدایت مصرف‌کنندگان به سایت‌های فروشندگان و خدمت دهندگان، تدوین استراتژی به همراه گروه مارکتینگ برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جایگزین، اشاره کرد.

شغلی با نام ترکیب‌کننده مارکتینگ و ارتباطات وظیفه‌ی مدیریت پیام‌های استراتژیک، اطمینان از هماهنگی دقیق آن‌ها با مأموریت، چشم‌انداز و جایگاه، حصول اطمینان از صحت، زمان‌بندی و ثبات لحن پیام، یکپارچه‌سازی پیام‌ها در همه‌ی شکل‌های ارتباطات با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت را بر عهده‌دارد.

مدیر پروژه شبکه‌های اجتماعی مدیریت استراتژی، برنامه‌ریزی و اجرای ابتکارات شبکه‌های اجتماعی در حوزه برند، کار بین شرکتی برای انتخاب، توسعه و ترفیع محتوای اجتماعی و تجارب، گزارش دائمی درباره مقیاس‌های عملکردی شبکه‌های اجتماعی، مشاهده و واکنش مناسب به انجمن‌های طرفداران، بهینه‌سازی تجارب طرفداران از طریق سیستم‌های اجتماعی، کمک به توسعه پیوسته استراتژی شبکه‌های اجتماعی و کمک به آموزش بخش‌های دیگر سازمان از طریق شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهد.

مدیریت ارتباطات شبکه‌های اجتماعی وظیفه‌ی ساخت و نگهداری صفحه در تمامی شبکه‌های اجتماعی، شامل فیس‌بوک، توئیتر و شبکه‌های نوظهور ازجمله شبکه‌های اجتماعی بر اساس موقعیت، ایجاد و رشد رابطه با تأثیرگذاران کلیدی در فضای دیجیتال مانند وبلاگ نویسان و شخصیت‌هایی که دنبال کننده زیادی دارند را بر عهده‌دارد. همچنین هدایت همه‌ی تلاش‌های توسعه دیجیتال در پس تلاش‌های کلیدی مانند اپلیکیشن های جدید، سریال‌های اصلی جدید و همچنین مدیریت همه ارتباطات با گروه روابط عمومی و آژانس تبلیغاتی، ساخت و مدیریت برنامه سفیر برند و در آخر بر اساس پایه‌های در حال حرکت، اندازه‌گیری و گزارش عملکرد همه‌ی فعالیت‌های مارکتینگ و ارزیابی آن‌ها بر اساس اهداف، روندها و دیدگاه‌های شناسایی‌شده و برنامه‌های بهینه‌سازی بر اساس این دیدگاه‌ها را انجام می‌دهد.

هماهنگ‌کننده شبکه‌های اجتماعی، پشتیبانی روزانه از مدیریت و گروه اجرایی در پیش‌قدمی شبکه‌های اجتماعی برند، همکاری در ترفیع و توسعه محتوای اجتماعی و تجربه‌ها، مدیریت ورود داده‌ها و پیگیری مقیاس‌های عملکرد شبکه‌های اجتماعی، مشاهده و واکنش مناسب به انجمن‌های طرفداران، پشتیبانی بهینه‌سازی تجارب طرفداران از طریق سیستم‌های اجتماعی را عهده‌دار است.

افراد با عنوان شغلی هدایت‌گر ارتباطات آنلاین و شبکه‌ای اجتماعی، وظیفه‌ی هدایت استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شفافیت و آوازه‌ی محصولات، خدمات و ابتکارات اصلی شرکت، توسعه و اجرای استراتژی‌ها برای سیستم‌ها و کانال‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی سازمان، مدیریت روابط عمومی، آژانس‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی و فروشندگان برای بیشینه کردن نتایج، شکل دادن به رویکرد کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان به شبکه‌های اجتماعی در حین آموزش و مشاوره همکاران، واحدهای کسب‌وکار و رهبری در شبکه‌های اجتماعی، خدمت‌دهی به‌عنوان سخنگوی خارجی و نماینده رسمی شرکت در مطبوعات و اتصال کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ نویسان، مشتریان، شرکا و چشم‌انداز بر اساس پایه‌های روبه‌جلو، توسعه و پرورش رابطه با رسانه‌های مصرف‌کنندگان و صنایع مرتبط و تأثیرگذاران، تجزیه‌وتحلیل آوازه آنلاین و بحث در ابزارها و شبکه‌های اجتماعی نوظهور برای توسعه ایده‌های خلاقانه، برنامه‌ها و پیام/ پاسخ مناسب، همکاری با گروه مارکتینگ برند، واحدهای کسب‌وکار، حقوقی و همکاران امور شرکتی را بر عهده‌دارند.

کارشناسان ارتباطات شبکه‌های اجتماعی وظایفی همچون: توسعه استراتژی‌ها و برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی برای یکپارچگی با آمیخته مارکتینگ؛ انجام مستمر به‌روزرسانی و ارتقای برنامه‌ها برای رسیدن به نیازهای کسب‌وکار، نگهداری همیشگی برنامه ارتباطات داخلی برای رساندن محتوای پویا به مصرف‌کنندگان در بازه‌های زمانی یک‌ساله، همکاری با گروه‌های کارکردی متقابل برای رساندن صدا و پیام استوار برند از طریق همه انواع شبکه‌های اجتماعی (مانند توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب وبلاگ‌ها)، تدوین استراتژی و همکاری با گروه خلاق برای ترکیب کردن ویژگی‌های فریبنده شبکه‌های اجتماعی در طراحی چارچوب‌ها و محتوا با توزیع از طریق کانال‌های مختلف (وبلاگ، کمپین‌های ویدئویی ویروسی)، تحقیق و توسعه به گروه خلاق و گروه ارتباطات در روندها و بهترین عمل که شامل شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی جدید هست را انجام می‌دهد.

ساخت و نگهداری فهرست‌های توزیع محتوا از طریق کانال‌های شبکه اجتماعی، کمک به فعالیت‌های روابط عمومی و تلاش‌هایی برای مشاهده اخبار در شبکه‌های اجتماعی و همکاری در تولید گزارش‌های نتایج و گردآوری مقیاس‌های کلیدی گزارش‌ها (مانند درون‌مایه، تعداد طرفداران و دنبال کنندگان) در بازه‌های ماهانه و سه‌ماهه برای اندازه‌گیری بهره‌وری شرکت و رقبا، تأسیس یک استراتژی اجرایی برای غنی کردن قدرت نفوذ محتواها از طریق تجربه کاربران و تازه نگه‌داشتن انجمن برای بینندگان مکرر، عنوان گذاری مطالب و تگ‌ها، بهینه‌سازی تگ‌ها در بارگذاری‌های جدید شامل سایت‌های اشتراک‌گذاری، موتورهای جستجوگر و بهینه‌سازی کلمات کلیدی، فهمیدن چگونگی انتخاب شدن کلمات و تأثیر آن‌ها در جستجوی طبیعی و رتبه‌بندی از طریق مطالب بهینه‌شده برگشت‌پذیر را کارشناسان ارتباطات شبکه‌های اجتماعی عهده‌دار هستند. آموزش نمایندگی‌های خدمات مشتریان برای اینکه چگونه درخواست‌های مربوط به مشتری را از طریق توئیتر پاسخ دهند. مشاهده کیفیت پاسخ‌دهی آن‌ها و تهیه چارچوب بهترین عمل را نیز انجام می‌دهند.

کارآموز شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت ساخت و اجرای استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای صفحه‌های برند در فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب که شامل مدیریت و توسعه مقالات، وبلاگ نویسی، مطلب گذاری و مشاهده‌ی فعالیت‌های تولیدی توسط کاربران در وب‌سایت، تجربه‌های بهینه کاربران و مدیریت و توسعه روابط بالقوه با شخص ثالث هست را بر عهده‌دارند.

یک استراتژیست شبکه‌های اجتماعی به هدایت استراتژی، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی برای افزایش شفافیت، شهرت، جذابیت و ردپای اجتماعی برند می‌پردازد. او همچنین توسعه‌ی رویکردی نوآورانه، جامع و قابل‌اجرا، برای سازمان‌دهی و گسترش حضور در شبکه‌های اجتماعی و انجام کارهای روزانه شامل گوش کردن، مشاهده برند، فعالیت‌های اجتماعی و تحقیق درباره رقبا را انجام می‌دهد. هدایت تحقیقات، مشاهده و تهیه توصیه‌نامه‌هایی برای ارتقای حضور اجتماعی و جذب مشتری نیز بر عهده‌ی او هست.

انتهای مطلب/