بازاریابی یکپارچه زمانی روی می‌دهد که بازاریاب (مارکتر) فعالیت‌های بازاریابی (مارکتینگ) را تدوین و برنامه‌های بازاریابی را تهیه می‌کند تا بتواند ارزش را برای مشتری ایجاد و اطلاع‌رسانی کند و به او تحویل دهد به‌گونه‌ای که «کل از مجموع قطعات تشکیل‌دهنده بزرگ‌تر است».

دو عنصر کلیدی در بازاریابی یکپارچه عبارت‌اند از: (۱) بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی می‌توانند ارزش را خلق، اطلاع‌رسانی و تحویل دهند و (۲) بازاریاب‌ها باید در طراحی و اجرای هر فعالیت بازاریابی سایر فعالیت‌ها را نیز در نظر داشته باشند. به‌عنوان‌مثال باید در طراحی و اجرای هر فعالیت بازاریابی سایر فعالیت‌ها را نیز در نظر داشته باشند. به‌عنوان‌مثال وقتی یک بیمارستان یک دستگاه ام آر آی را از یک بخش مدیکار سیستمز شرکت جنرال الکتریک خریداری می‌کند. انتظار خدمات خوب نصب، نگهداری و آموزشی دارد که به همراه محصول به آن ارائه شود.

همچنین کلیه ارتباطات شرکت بایستی یکپارچه باشد. استفاده از یک استراتژی ارتباط یکپارچه به معنای انتخاب گزینه‌های ارتباطی است که یکدیگر را تقویت و تکمیل می‌کنند. امکان دارد هر بازاریابی به‌صورت گزینشی دست به استفاده از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی، رویدادها و روابط عمومی و ارتباطات از طریق واحد روابط عمومی و پایگاه اینترنتی بزند تا هریک از آن‌ها اثربخش دیگری را ارتقا ببخشند. همچنین هریک از آن‌ها باید یک پیام ثابت را در مورد مارک در هر تماس ارائه نماید.

زمانی که شرکت بی ام و در سال ۲۰۰۲ اقدام به عرضه خودرو مینی کوپر مدرن شده خود به بازار گرفت از یک استراتژی بازاریابی یکپارچه در ایالات‌متحده استفاده کرد که شامل آمیخته گسترده‌ای از رسانه‌ها می‌شد: تابلوهای اعلانات، اعلامیه‌ها، اینترنت، فعالیت‌های تبلیغاتی چاپی، روابط عمومی، جایگاه سازی برای محصول و فعالیت‌های تبلیغاتی با استفاده از توده مردم.

بسیاری از این موارد به پایگاه اینترنتی شرکت که به طرز هوشمندانه‌ای طراحی‌شده بود با اطلاعات مربوط به محصول و دلال لینک شده بود. این خودرو در ۲۱ نمایشگاه ماشین در سرتاسر ایالات‌متحده روی سقف خودروهای شاسی‌بلند فورد اکسترژن قرار داده‌شده بود. به‌عنوان سکوهایی جهت نشستن در یک استادیوم ورزشی مورداستفاده قرارگرفته بود و عکس این ماشین به‌عنوان صفحه میانی مجله به چاپ رسیده بود. این فعالیت تبلیغاتی یکپارچه باعث شد تا یک فهرست انتظار ۶ ماه برای خرید این خودرو ایجاد شود.

این شرکت همچنین بایستی یک استراتژی کانالی یکپارچه ایجاد کند. این شرکت باید هر کانال را به‌عنوان یک گزینه به لحاظ تأثیر مستقیم آن بر میزان فروش و ارزش مارک تجاری و نیز تأثیر غیرمستقیم از طریق تعاملاتی که با سایر گزینه‌های کانالی انجام می‌دهد موردبررسی قرار دهد. بازاریاب‌ها باید مبادله‌ی پایاپای بین داشتن تعداد بیش‌ازحدی از کانال‌ها (که منجر به ایجاد تعارض بین اعضا کانال و یا کمبود حمایت می‌شود) و تعداد بسیار معدودی (که منجر به ایجاد تعارض بین اعضا کانال و یا کمبود حمایت می‌شود) و تعداد بسیار معدودی (که به نادیده گرفته شدن فرصت‌های ایجادشده در بازار می‌شوند) را سبک‌سنگین کنند.

به‌طور روزافزونی فعالیت‌های بازاریابی آنلاین در ایجاد نام و نشان تجاری و فروش برجسته‌تر می‌شوند. سایت اینترنتی کارناوال کانکشنز با صرف هزینه‌ای معادل ۳۰۰۰۰۰ دلار و بدون هزینه‌های دیگر تبلیغاتی توانست تا کار را برای علاقه‌مندان به سفرهای دریایی با کشتی‌های تفریحی را آسان کند تا آن‌ها بتوانند با یکدیگر تبادل‌نظر کنند که قصد سفر به چه نقاطی رادارند و چه تفریحات سرگرم‌کننده‌ای روی کشتی ارائه می‌شود. ظرف تنها چند ماه ۲۰۰۰ نفر از ۱۳۰۰۰ کاربری که در سایت ثبت‌نام کرده بودند برای سفر با ۲۲ کشتی کارناوال برنامه‌ریزی کردند که این کار به‌طور تخمینی ۱.۶ میلیون دلار درآمد برای شرکت ایجاد کرد.

انتهای مطلب/