کسب و کار در مسیر صحیح ...

مشتریان منبع اصلی شناخت نیازهای برآورده نشده‌اند. کافی است به آن‌ها دسترسی یابید و کاری کنید که نیازهای برآورده نشده‌شان را کشف و بیان کنند. چه مشکلاتی در تجربه استفاده از محصول پدیدار شده است؟ چه چیز این تجربه را دچار اختلال می‌کند؟ چگونه باتجربه‌های حاصل از دیگر محصولات رقابت می‌کند؟ آیا در سیستم استفاده کلی که محصول جزئی از آن است مشکلاتی وجود دارد؟ چگونه می‌توان محصول را بهبود داد؟ این نوع تحقیق به شرکت داو برای راه‌اندازی خط تولید دستمال‌های نیمه مرطوب یک‌بارمصرف بانام اسپیفیتس کمک کرد که پاسخی بود به نیاز به دستمال‌هایی که با ترکیب پاک‌کننده مرطوب شده‌اند.

یک روش ساختاریافته با عنوان مسئله پژوهی، فهرستی از مشکلات بالقوه مرتبط با محصول یا خدمت ایجاد می‌کند. سپس این مشکلات به این طریق اولویت‌بندی می‌شوند: از گروه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود که به هرکدام از این مشکلات بر اساس اینکه آیا ۱ دارای اهمیت است، ۲ مکرر اتفاق می‌افتد، ۳ راه‌حلی برای آن وجود دارد، نمره دهند. با ترکیب این رتبه‌ها امتیاز هر مشکل به دست می‌آید. مطالعه‌ای درباره مسائل و مشکلات مربوط به غذای سگ‌ها، آشکار ساخت که خریداران فکر می‌کردند غذای سگ بوی بدی می‌دهد، گران است و در اندازه‌های گوناگون مناسب برای سگ‌های مختلف وجود ندارد. در پی آن، محصولاتی برای پاسخ‌گویی به این انتقادها به وجود آمدند. مطالعه‌ای دیگر باعث شد که خطی هوایی، طراحی داخلی هواپیما را به‌گونه‌ای تغییر دهد تا فضای بیشتری برای دراز کردن پاها وجود داشته باشد.

اریک ون هیپل پژوهشگری از ام آی تی که به مطالعه مشتریان به‌عنوان منابع نوآوری در خدمات مشغول است، اظهار می‌کند: مصرف‌کنندگان پیشگام، زمینی حاصلخیز برای کشف نیازهای برآورده نشده و مفاهیم محصولات جدید فراهم می‌کنند. مصرف‌کنندگان پیشگام کسانی هستند که:

·        ماه‌ها یا سالها پیش از مواجهه بیشتر مصرف‌کنندگان با نیازهای عمومی بازار روبه‌رو می‌شوند. اگر فرض کنیم روندی درزمینهٔ گرایش به غذاهای سالم وجود دارد، فردی که بیش‌ازحد به غذاهای مقوی و تغذیه سالم اهمیت می‌دهد، مصرف‌کننده پیشگام در این زمینه خواهد بود.

·        در موقعیتی قرار دارند که با به دست آوردن راه‌حل برای آن نیازها شدیداً نفع می‌برند. مصرف‌کنندگان پیشگام در حوزه اتوماسیون اداری، شرکت‌هایی خواهند بود که در حال حاضر به میزان قابل‌توجهی از پیشرفت‌های فناورانه سود می‌برند.

راهی مؤثر و کارا برای دسترسی به مشتریان، استفاده از اینترنت برای درگیر کردن آن‌ها در مکالمه دوطرفه است. به‌عنوان‌مثال، شرکت دل وب سایتی بانام آیدیاستورم افتتاح کرده است که مشتریان می‌توانند در آنجا ایده‌های خود را ثبت کنند و ایده‌های دیگران را ببینند و به آن‌ها رأی دهند. افراد همچنین می‌توانند از طریق پیام‌هایی چون “در دست بررسی ” یا “تا حدی پیاده‌سازی شده ” واکنش‌های شرکت دل را نیز مشاهده کنند. ایده‌هایی همچون صفحه‌کلیدهای نورانی، پشتیبانی از نرم‌افزارهای رایگان مانند لینوکس و طراحی کامپیوترهایی بی‌سر و صداتر در میان ایده‌های این سایت بوده است. استارباکس با سایت مای استار باکس آیدیا ازجمله شرکت‌هایی است که سعی دارند فعالیتی مشابه انجام دهند. رسیک وب‌سایت‌های ایده‌های مشتریان این است که سعی دارند فعالیتی مشابه انجام دهند. ریسک وب‌سایت‌های ایده‌های مشتریان این است که امکان دارند به‌یک‌باره موجی از هیجان پیرامون ایده‌ای غیرعملی و غیرعاقلانه‌ای ایجاد شود که در این صورت شرکت در موضع تدافعی قرار می‌گیرد؛ اما این پتانسیل وجود دارد که دیدگاه‌ها و مناظر گوناگون بر یکدیگر تأثیر اهرمی بگذارند و ایده‌هایی خلق شوند که انرژی واقعی و نوآوری ایجاد کنند.

راه غیرمستقیم‌تر، ایجاد جوامعی از مشتریان است که در آن به مکالمه با یکدیگر می‌پردازند. گفت‌وگوها، مشکلات و نیازهای برآورده نشده را روشن می‌سازند. به‌عنوان‌مثال، پی اند جی پلتفرمی برای درگیر کردن افراد بانام بیینگ گرل ایجاد کرده است که دختران زیر بیست سال می‌توانند در آن مسائل مربوط به سن و سال خود را با یکدیگر به میان بگذارند. این پلتفرم، تالار گفت‌وگوی بسیار اثربخشی برای گسترش آگاهی و دانش درباره برنامه‌ها و محصولات بهداشتی پی اندجی ویژه خانم‌هاست. سایت اینتویت برای این ایجادشده است که متخصصان امور مالیاتی به پرسش‌های یکدیگر پاسخ دهند و بینش‌هایی درباره موضوعات مورد پرسش فراهم می‌آورند که اطلاعات به‌دست‌آمده درنهایت منجر به تلاش‌هایی برای بهبود نرم‌افزار توربوتکس این شرکت می‌شود.

انتهای مطلب/