کسب و کار در مسیر صحیح ...

هر گروه بندی منطقی از محصولات عرضه شده به مشتریان، یک خط تولید است. معمولا خطوط تولید با یک نام تجاری کلی معرفی می شوند که چند هویت تجاری مجزا، تحت پوشش آن قرار می گیرند.

خط تولید کامپیوتر مکینتاش، شامل محصولات مختلفی است، اما تمام آن ها همان مارک تجاری مکینتاش را برخود دارد و هر یک از محصولات شرکت مذکور دارای وجوه متمایزی از یکدیگرند که روی هم مجموعه وسیعی از گزینه ها را در اختیار مشتریان می گذارند. این گونه خطوط تولید را می توانید خانواده هایی از محصولات بدانید و مانند خانواده های حقیقی، ارتباط میان آن ها باید نزدیک و آشکار باشد.

هنگام طراحی خطوط تولید به دو مبحث اصلی بیندیشید:

فراوانی: در مقوله ای واحد، چند گزینه مختلف باید در اختیار مشتریان قرار دهید؟ مثلا آیا باید تی شرتی با طراحی واحد را در اندازه های مختلف عرضه کنید؟ عرضه طراحی واحد در رنگ های مختلف چطور است؟ تمام این گزینه ها به فراوانی محصول می افزاید. زیرا گزینه های بیشتری در برابر مشتریان قرار می دهد. فراوانی نوعی مزیت است زیرا احتمال پیدا شدن محصولی متناسب برای مشتری علاقه مند را بیشتر می کند. مطمئنا دوست ندارید به دلیل آن که یک مشتری آن قدر تنومند است که بزرگ ترین پیراهن هایتان برایش کوچک است، فروش را از دست بدهید.

وقتی احساس می کنید که در حال از دست دادن مشتریان خود هستید، بدین علت که محصولی مناسب آن ها ندارید، فراوانی انتخاب را افزایش دهید. افزایش فراوانی گزینه ها، احتمال ناامید شدن مشتریان احتمالی را کاهش می دهد.

وسعت: این گزینه، امکان فروش های جدید را برایتان فراهم می کند. مثلا اگر تی شرتی با طرحی مشهور می فروشید، می توانید با عرضه طرح هایی دیگر در خط تولیدتان، بر وسعت آن بیفزایید. هرگاه چیزی اضافه کنید که در نظر مشتریان، گزینه جداگانه ای باشد و نه شکلی از همان گزینه، در واقع خط تولیدتان را وسیع تر کرده اید. یک خط تولید وسیع تی شرت، شامل ده ها و ده ها طرح مختلف می شود. در یک خط تولید دارای وسعت و فراوانی انتخاب، هر یک از آن طرح ها در اندازه های مختلف و با رنگ ها و قالب های مختلف عرضه می شود.

هر زمان که فکر کردید محصول جدیدی هست که با خط تولیدتان متناسب است، آن را وسعت دهید. منظور ما از تناسب یعنی اینکه آن محصول در نظر مشتریان ارتباط آشکاری با خط تولید شما داشته باشد. محصولات نامرتبط را با هم ترکیب نکنید. این یک خط تولید محسوب نمی شود، زیرا تشخص منطقی و روشنی نزد مشتریان ندارد. اما تا حد ممکن خط تولیدتان را بسط دهید. این کار به یک دلیل ساده قابل توجیه است. می توانید محصولاتی جدید را به مشتریان قدیمی بفروشید. البته این خط تولید ممکن است مشتریان جدیدی نیز پیدا کنند که این عالی است. اما به مشتریان قدیمی، راحت تر می توان فروخت. پس قطعا مایلید که در آینده معاملات بیشتری با آن ها انجام دهید و عرضه محصول به آن ها، بهترین راه معامله است.

انتهای مطلب/