مطالعه موردی بازاریابی دیجیتال ؛ جان لوییس در طول سابقه ۱۵۰ ساله خود (امسال سالگرد ویژه‌ای است)، پیوسته قدرت خود را حفظ کرده است. تنوع‌بخشی به طول عمر و موفقیت مستمر این شرکت بریتانیایی کمک کرده و در موفقیت آن سهم اساسی دارد. شرکت جان لوییس نیز مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ، راهبردهای بازاریابی دیجیتال را در آغوش کشیده و منافع عظیمی از آن عاید خود کرده است. این غول مشهور با وجود فضای دشواری که بر خرده‌فروشی حاکم است، در پایان سال گذشته ارقام تحسین‌برانگیزی را اعلام کرد. راز موفقیت بازاریابی دیجیتال جان لوییس چیست؟ درواقع خیلی ساده است و به‌هیچ‌وجه راز نیست: شرکت جان لوییس، مبحث موبایل را در قلب راهبرد خود قرار داده است. موارد زیر، تعدادی از حوزه‌های اصلی هستند که جان لوییس در حیطه موبایل روی آن‌ها تمرکز کرده است:

خرید با موبایل

خرید آنلاین مدت زیادی است که به‌عنوان یکی از بخش‌های حیاتی راهبردهای کسب و کارهای خرده‌فروش پذیرفته‌شده، اما اهمیت موبایل به‌تازگی موردپذیرش قرارگرفته است. آن‌طور که eConsultancy می‌گوید، مصرف‌کننده اهمیت زیادی به ابزاری که برای خرید خود مورداستفاده قرار می‌دهد نمی‌دهد؛ برای او، فارغ از نوع پلتفرم، یک تجربه منسجم اهمیت دارد. جان لوییس یک نمونه تمام و کمال از شرکتی است که در بازاریابی موبایل به سرمایه‌گذاری پرداخته است – در روز کریسمس سال گذشته، ۷۵% ترافیک آنلاین شرکت از سوی ابزارهای همراه بود.

کلیک کن و بردار (Click and Collect)

شاید کلید موفقیت مالی اخیر جان لوییس در دست ترکیب روش های خرید آفلاین و آنلاین باشد. کلیک کن و بردار یکی از خدماتی است که بسیاری از کسب و کارها ارائه می‌دهند و درواقع، خرید آنلاین و دریافت حضوری محصولات است. این روش با حذف فرآیند ارسال، واسطه را حذف می‌کند. در مورد جان لوییس، سیستم کلیک کن و بردار شاهد یک رشد ۶۰ درصدی در سال گذشته نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن بود. برنامه موبایل (app) جان لوییس یک اسکنر بارکد دارد که به‌وسیله آن مشتری می‌تواند موجودی آنلاین آیتمی که در فروشگاه مشاهده می‌کند را بررسی کند. به نظر می‌رسد ترکیب تجربه‌های آنلاین و آفلاین برای جان لوییس کارکرد مناسبی داشته است.

سرعت

وقت برای مشتری طلاست. همه تمایل دارند محصول خود را تا جایی که ازنظر بشر امکان دارد سریع‌تر دریافت کنند و موبایل در اینجا یک مزیت بزرگ دارد. همه‌چیز، از زمان بارگذاری روی یک ابزار همراه تا تعداد مراحلی که از انتخاب تا پرداخت موردنیاز است و زمانی که طول می‌کشد تا محصول به دست مشتری برسد، بر خریدهای آینده او تأثیرگذار خواهد بود. جان لوییس بالاترین امتیاز را در سرعت کسب نمی‌کند (شش از ده)، اما موارد قابل‌توجه دیگری مثل سرعت و آسانی یافتن محصول موردنظر در سایت موبایل نیز حائز اهمیت هستند که جان لوییس در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد.

روی‌هم‌رفته، صرف منابع برای بازاریابی موبایل، سرمایه‌گذاری روی آینده کسب و کار شما است. همان‌طور که جان لوییس نشان داده است، توجه به بازاریابی دیجیتال می‌تواند سود شرکت و تعامل با مشتریان را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

انتهای مطلب/ هورموند