کسب و کار در مسیر صحیح ...

فعالیت‌های پیشبرد فروش به‌عنوان زیرمجموعه تبلیغات به شمار می‌آید و هردوی این فعالیت‌ها زیرمجموعه‌ی فعالیت‌های بازاریابی هستند. همان‌گونه که تبلیغات می‌تواند چرخ بازاریابی را سریع‌تر به حرکت درآورد، فعالیت‌های پیشبرد به شما کمک می‌کند تا میزان سودآوری شرکت شما از هزینه‌های تبلیغاتی بیشتر شود. بگذارید مثالی ساده بزنیم: هر بازاریابی را در نقش پدربزرگ ببینید، تبلیغات را در نقش پدر و مادر و فعالیت‌های پیشبرد فروش را به‌عنوان فرزند خانواده. تفکر شما ابتدا باید بر روی استراتژی‌های بازاریابی متمرکز شود، پس‌ازآن به تبلیغات و راهکارهای مناسبی برایش پیدا کنید، سرانجام فعالیت‌های پیشبرد فروش را به‌عنوان عنصر تکمیلی در نظر بگیرید.

اکنون ببینیم فعالیت‌های پیشبرد فروش دقیقاً به چه معناست؟ این فعالیت‌ها عبارت‌اند از هر سبک و شیوه‌ای از تلاش‌های خاص و منحصربه‌فردی که بتوانند تبلیغات و بازاریابی را به هم گره‌زده و سودآوری فروش شمارا بیشتر نمایند. آن‌ها برای افزایش فروش و سودآوری در کوتاه‌مدت طراحی‌شده‌اند و قرار نیست که به‌طور دائمی اجرا و پیاده‌سازی شوند. اگرچه می‌توانند در طول سال چندین بار تکرار شوند، اما مستمر نیستند و تنها در شرایطی که شرکت افزودن آن‌ها را به مجموعه‌ی فعالیت‌ها صلاح بداند، از آن‌ها استفاده می‌شود. به این دلیل که اگر استفاده از فعالیت‌های فروش با توجه به وضع بازار و مشتریان بیش‌ازحد لازم باشد، دو اتفاق ناخوشایند روی می‌دهد:

  1. میزان تأثیرگذاری این فعالیت‌ها به‌تدریج و در طول زمان کاهش می‌یابد، زیرا تکرار بیش‌ازحدشان تازگی و جذابیت و اهمیت ایده‌ها را برای مشتریان از بین می‌برد.
  2. مشتریان بالقوه در شرایط عدم استفاده‌ی شما از این فعالیت‌ها کمتر به خرید محصولات شما روی می‌آورند. زیرا مشتریان را بدعادت کرده‌اید و تنها زمانی که به آن‌ها تخفیف می‌دهید یا جایزه تعیین می‌کنید تمایل دارند محصولاتتان را بخرند.

اگرچه از فعالیت‌های پیشبرد فروش باید برای بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی تبلیغات استفاده کنید، اما استراتژی‌های تبلیغاتی خود را باید به شیوه‌ای طراحی کنید که فعالیت‌های پیشبرد فروش تنها در دفعات معدودی در سال اجرا شود.

باید به خاطر داشته باشید که اگر بیش‌ازحد به فعالیت‌های پیشبرد فروش تکیه کنید در درازمدت زیان خواهید دید. زیرا این فعالیت‌ها نمی‌توانند جایگزین فعالیت‌های تبلیغاتی شوند و تأثیر قابل‌توجه تبلیغات در حفظ هویت و جایگاه برند در بازار قابل‌چشم‌پوشی نیست. مطالعات زیادی نشان می‌دهد شرکت‌هایی که بخش محدودی از بودجه خود را صرف تبلیغات و تقریباً تمامی بودجه‌ی بازاریابی را به فعالیت‌های پیشبرد فروش اختصاص داده‌اند، به‌ندرت توانسته‌اند در جایگاه رهبری بازار قرار گیرند. نسبت فعالیت‌های تبلیغاتی به فعالیت‌های پیشبرد فروش باید حساب‌شده و با توجه به صنعت و وضعیت رقابتی بازار تعیین شود. درصورتی‌که این نسبت کمتر یا بیشتر از میزان منطقی باشد، نرخ بازگشت سرمایه و میزان سودآوری شرکت به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا