کسب و کار در مسیر صحیح ...

در این پست شما با قسمت پنجم عبارات و اصطلاحات اختصاری اقتصادی آشنا خواهید شد، اصطلاحات اختصاری اقتصادی که هر کارشناس و متخصص اقتصاد باید بداند؛ این موضوع در قالب ۵ قسمت ارائه خواهد شد، با هورموند همراه شوید؛

موافقت‌نامه اقلام کشاورزی (Agreement on Agriculture)

موافقت‌نامه سازمان جهانی تجارت که بر بهبود بخشیدن به شرایط دسترسی به بازار، کاهش پرداخت‌های حمایتی داخلی ایجادکننده انحراف تجاری و نیز یارانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی تمرکز دارد.

موافقت‌نامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری (تریپس)

(Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights Agreement [TRIPS])

موافقت‌نامه سازمان جهانی تجارت که حداقل استانداردها را برای بیشتر انواع مقررات مرتبط با مالکیت فکری در همه کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت تعیین می‌نماید.

موافقت‌نامه عمومی تجارت خدمات (گاتس)

(General Agreement on Trade in Services [GATS])

موافقت‌نامه سازمان جهانی تجارت که در پایان دور اروگوئه امضا شد. این موافقت‌نامه چارچوبی قانونی برای تجارت خدمات عرضه کرده است و بحث و گفتگویی اساسی درزمینهٔ آزادسازی تدریجی قوانینی که آن را محدود می‌نماید با راه‌حل‌های مرتبط به دست می‌دهد. محدوده پوشش آن حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، آموزش، ارتباطات، خدمات مالی، انرژی و خدمات آب‌رسانی و جابجایی اشخاص تعریف گردیده است.

موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات)

(General Agreement on Tariffs and Trade [GATT])

در سال ۱۹۴۷ سازمانی باهدف توافق در مورد قواعد کلی تعرفه‌ها و کاهش محدودیت‌های تجاری از طریق رشته‌ای از گفت‌وگوهای تجاری تأسیس شد. بعد از دور اروگوئه که در سال ۱۹۹۴ نهایی گردید و به اتمام رسید، در سال ۱۹۹۵ سازمان جهانی تجارت به وجود آمد که بعداً جایگزین گات شد.

موافقت‌نامه کوتونو (Cotonou Agreement)

موافقت‌نامه‌ای که در کوتونو، کشور بنین در ژوئن سال ۲۰۰۰ منعقد گردید و در آن ارتباط بین اتحادیه اروپا و کشورهای آفریقایی، کارائیب، اقیانوسیه درزمینهٔ کمک‌های خارجی، تجارت، سرمایه‌گذاری حقوق بشر و حکومت تصریح شد؛ این موافقت‌نامه جایگزین کنوانسیون لومه گردید.

موضوع‌های سنگاپور (Singapore Issues)

موضوع‌های مورد گفت‌وگوی چهار گروه کاری برپاشده در کنفرانس وزیران سازمان جهانی تجارت در سال ۱۹۹۶ در سنگاپور شامل: حمایت از سرمایه‌گذاری، سیاست رقابت، شفافیت در خریدهای دولتی و تسهیل تجارت. اختلاف‌نظرهای موجود بین کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌رغم تلاش‌های مکرر قبلی برای بازنگری در آن‌ها به‌ویژه در سال ۲۰۰۳ در اجلاس وزیران تجارت در کانکون، در مکزیک، مانع از حل این مسائل شد و چندان پیشرفتی حاصل نشد.

موانع غیر تعرفه‌ای (non-tariff barriers [NTBs])

عبارت کلی که مبین موانعی غیر از تعرفه در تجارت بین‌الملل است.

نحوه عرضه (mode of supply)

اصطلاحی در سازمان جهانی تجارت که مبین چگونگی عرضه خدمات از سوی تولیدکننده به خریدار است.

واردات موازی (parallel imports)

محصولاتی که توسط دارنده امتیاز (صاحب علامت تجاری یا حق انحصاری اثر) تولید و در یک کشور به بازار عرضه‌شده و بدون موافقت او به کشور دیگری وارد می‌شود.

همه‌چیز جز تسلیحات (Everything but Arms [EBA])

نامی که کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۱ مجموعه پیشنهادی به کشورهای کمتر توسعه‌یافته دادند که بر اساس آن انتظار می‌رفت همه سهمیه‌ها و تعرفه‌های کالاهای صادراتی به‌جز اسلحه حذف شود.

هیئت استیناف (appellate body)

نهاد قضایی سازمان جهانی تجارت که وظیفه‌اش رسیدگی به درخواست‌های تجدیدنظر آرایی است که هیئت‌های حل اختلاف صادر کرده‌اند.

هیئت حل اختلاف (dispute settlement body)

شورای عمومی سازمان جهانی تجارت متشکل از نمایندگان همه کشورهای عضو برای تدوین قواعد و رویه‌های جاری بر پایه موافقت‌نامه‌های گوناگون تشکیل می‌گردد و اختیار تشکیل هیئت‌منصفه، نظارت بر اجرای احکام و توصیه‌ها و همچنین قدرت تعلیق توافق‌ها یا دیگر تعهدات در موافقت‌نامه‌های مختلف را دارد.

یارانه تولید (production subsidy)

کمک تقریباً ضمنی دولت به تولیدکنندگان برای تشویق آن‌ها و یا کمک به ادامه فعالیتشان به‌منظور تولید باقیمت تمام‌شده پایین‌تر و یا فروش کالایشان باقیمتی پایین‌تر از قیمت بازار.

انتهای مطلب/ لینک محتوا