کسب و کار در مسیر صحیح ...

در این مطلب ده استراتژی مؤثر برای پیش بینی موضوعات اقتصادی را فهرست می‌کنیم که با پیروی از آن‌ها قدری متخصص تر شوید. برخی از این استراتژی‌های پیش بینی موضوعات اقتصادی شمارا در معرض مباحثات مربوط به سیاست‌ها و پژوهش‌های جاری قرار می‌دهند و برخی دیگر شمارا قادر می‌سازند تا با سر زدن به ادارات دولتی و بررسی انبوه داده‌های منتشرشده از سوی دولت، به تجربه‌های دست‌اول دسترسی پیدا کنید و به یک کارآفرین تبدیل شوید.

۱.      مطبوعات پرطرفدار را ازنظر بگذرانید

برخی نشریات عمومی و پرطرفدار، نه‌تنها شمارا از رویدادهای جاری به‌خوبی آگاه می‌سازند بلکه به شما کمک می‌کنند تا آن رویدادها را از دیدگاه اقتصادی تفسیر کنید. در میان نشریات انگلیسی‌زبان، مجله اکونومیست، روزنامه وال استریت جورنال و روزنامه فایننشیال تایمز همگی گرایش به ارائه خبرها و تفسیر برحسب انواع سیاست‌های حوزه اقتصاد دارند و کمتر به مباحث اخلاقی در این حوزه می‌پردازند.

۲.      مطالب وبلاگ های حوزه اقتصاد را دنبال کنید

وبلاگ‌های مرتبط به حوزه اقتصاد، این امکان را به شما می‌دهند که دیدگاه‌ها و تفاسیر را به‌طور مستقیم از کارشناسان و متخصصان دریافت کنید. برای پیدا کردن برخی بلاگهای ارزشمند می‌توانید در حالت برخط (آنلاین) عنوان «بهترین وبلاگ های اقتصادی» را جست‌وجو و سپس روی گزینه موردنظر کلیک کنید. در هر کشوری و در حوزه‌های گوناگون علمی، افراد و مؤسسات فراوانی یافت می‌شوند که مقالات، تفسیرها و دیدگاه‌های خود را در موضوعات تخصصی خود و از طریق وبلاگ نویسی در اختیار همگان قرار می‌دهند.

۳.      به سراغ هسته‌های مشاوره‌ای و گروه متفکران بروید

طی دهه‌های گذشته تعداد زیادی هسته‌های مشاوره‌ای خصوصی در همه کشورها تشکیل و فعال‌شده‌اند. این هسته‌های مشاوره‌ای، حقوق‌های تمام‌وقت به متخصصان می‌پردازند تا همه تلاش و توان خود را برای طرح‌ریزی و تدوین سیاست‌های کلان و ارائه به نهادهای دولتی و خصوصی به‌کارگیرند.

بسیاری از هسته‌های مشاوره‌ای، گرایش‌های سیاسی قوی دارند؛ ا ز این‌رو هنگامی‌که نشریات و تفسیرهای آن‌ها را می‌خوانید و در جریان سیاست‌های موردحمایت آن‌ها قرار می‌گیرید، متوجه می‌شوید که آن‌ها بخشی از مباحثات جاری‌اند و الزاماً منبع مناسبی برای دستیابی به همه حقایق نیستند.

۴.      تازه‌ترین پژوهش‌ها را مرور کنید

تحقیقات اقتصادی ممتاز، معمولاً از سوی استادان دانشگاه، مؤسسات تخصصی پژوهش‌های اقتصادی و کارشناسان این حوزه انجام می‌گیرند و غالباً دربرگیرنده حجم عظیمی از محاسبات ریاضی و آماری‌اند. اما در بیشتر موارد افراد غیرمتخصص نیز به‌راحتی می‌توانند از چکیده‌ها، مقدمه‌ها و بخش‌های مربوط به نتایج آن‌ها بهره‌های کافی ببرند و مفاهیم اصلی را درک کنند. توصیه می‌کنیم که به پژوهش‌های پایه‌ای و برجسته در موضوعات اقتصادی مراجعه کنید تا متوجه شوید که اقتصاددانان در دامنه گسترده‌ای از حوزه‌های اقتصاد به‌سختی کار می‌کنند تا آرایشی جذاب با تنوعی باورنکردنی از موضوعات اقتصادی در اختیار شما قرار دهند که بسیاری از آن‌ها مفیدند.

۵.      به بررسی کارآفرینی بپردازید

یک‌راه بسیار مفید برای کشف چالش‌های پیش روی کارآفرینی این است که خود را در موقعیت طرح‌ریزی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار خاص و جدید، مثلاً یک فروشگاه مواد غذایی فرض کنید. مراجعه کردن به شهرداری یا اداره صنایع و بررسی مجوزهای بهداشت، مجوزهای ایمنی، ضوابط زیست‌محیطی و پروانه‌های کسب‌وکار می‌تواند بسیار راهگشا باشد. همچنین می‌توانید به اصول و روش‌های شناسایی و جذب نیروی انسانی کارآمد پی ببرید. سپس می‌توانید به راه‌های جذب سرمایه و تأمین مالی کسب‌وکارتان بیندیشید. بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری محلی، چه دوره‌های زمانی برای بازپرداخت وام‌های کسب‌وکارهای کوچک در نظر گرفته‌اند؟ آیا می‌توانید پول و منابع مالی موردنیازتان را از دوستان و اعضای خانواده قرض کنید؟ آیا آمادگی دارید که پولتان را درزمینه یک فعالیت مخاطره‌آمیز به کار اندازید؟

۶.      با ذینفعان صحبت کنید

اقتصادهای نوین، اقتصادهای مختلط‌اند؛ بدین معنا که تولید و توزیع، در سایه ترکیبی از نیروهای بازار و مقررات دولتی، ضابطه مند می‌شوند. اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حمایت از مصرف‌کنندگان را نیز باید به این مجموعه افزود. این تشکل‌ها می‌کوشند تا بر فرآیندهای مختلف ازجمله اینکه چه چیزی تولید شود، چگونه تولید شود و منافع حاصل از آن چگونه توزیع شود تأثیر بگذارند.

یک اقدام جالب و مفید رفتن به یک کارخانه بزرگ و صحبت کردن با مدیران و کارگران آن و درصورتی‌که اتحادیه‌ای تشکیل داده‌اند، گفت‌وگو با نمایندگان اتحادیه است. سپس به سراغ بازرسان و قانون‌گذاران دولت بروید که کارخانه باید از آن‌ها پیروی کند. پس از آن، بررسی کنید که آیا امکان صحبت کردن با گروه‌های حامی محیط‌زیست یا گروه‌های حمایت از مصرف‌کنندگان وجود دارد یا نه. این گروه‌ها حساسیت و نگرانی کافی در مورد نحوه عملکرد صنعت به مفهوم عام و بنگاه موردنظر به مفهوم خاص دارند. دستیابی به دامنه کاملی از این دیدگاه‌ها می‌تواند درک عمیقی از شیوه عمل نظام اقتصادی مختلط و نحوه دستیابی به فرصت‌های بهبود امور به شما بدهند.

۷.      سامانه مالیات را کالبدشکافی کنید

بررسی کنید که دولت‌های محلی، استانی و ملی چگونه برای شما، همسایگان، همکاران و کسب‌وکارهای محلی مالیات‌بندی می‌کنند. با مراجعه به وب‌گاه‌های مرتبط با قوانین و مقررات ناظر بر مالیات، سازمان‌های امور مالیاتی و دفاتر محلی مربوط به تعیین و اخذ مالیات می‌توانید به اطلاعات گسترده و مفیدی در این حوزه دست‌یابید. مؤسسات پژوهشی و گروه‌های حمایتی نیز می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما بگذارند.

۸.      بودجه شهرتان را بررسی کنید

شما احتمالاً احساس خوبی درباره اولویت‌بندی مخارج در بودجه شهرتان دارید. بنابراین پی بردن به اینکه شهر شما عملاً در چه زمینه‌هایی خرج می‌شود، می‌تواند بسیار روشنگر باشد. بودجه شهرتان را به‌صورت آنلاین برسی و پیگیری کنید. هم‌زمان با این بررسی در جلسات شورای محله یا شورای شهر حضور یابید تا شخصاً در جریان مباحثات مربوط به بهترین شیوه خرج کردن بودجه محدود محلی قرار گیرید.

۹.      مقالات مربوط به سیاست‌گذاری دولتی را مطالعه کنید

دولت‌های ملی مبالغ فراوانی را صرف توزیع اطلاعات می‌کنند. بخش عمده‌ای از این اطلاعات به‌طور مستقیم به‌سوی طراحی و اجرای انواع پژوهش برای ارتقای سطح آگاهی قانون‌گذاران و دست‌اندرکاران اداره امور حکومت در موضوعات مربوط به سیاست‌های عمومی و نحوه تأثیرگذاری قوانین و مقررات جدید بر افراد، بنگاه‌ها یا خود دولت هدایت می‌شود. این گزارش‌های مربوط به سیاست‌ها اغلب بدون حمایت از گروه خاص و به‌صورت غیر جانب‌دارانه تهیه و ارائه می‌شوند و تحلیل‌های مندرج در آن‌ها کمابیش متعادل هستند.

به همین دلیل، اگر عمیقاً علاقه‌مند به همه دیدگاه‌ها درباره یک موضوع خاص هستید، این‌گونه گزارش‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند. گزارش‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی و برخی کمیسیون‌های درگیر با بودجه و امور اقتصادی در پارلمان، ارزش ویژه‌ای دارند.

۱۰.  برای دستیابی به داده‌های دولت تلاش کنید

اتخاذ تصمیمات خوب و سنجیده درباره شیوه بهبود اوضاع زندگی و جهان کار دشواری است؛ مگر آن‌که واقعاً داده‌های کافی و مناسبی درباره اوضاع و شرایط فعلی در اختیار داشته باشید. هنگامی‌که زمانش فرامی‌رسد و احساس نیاز می‌شود، متخصصان آمار و حسابرسان دولت، اغلب به‌روزترین داده‌ها را در مقیاس گسترده و به صورتی قابل‌دسترس، تهیه و عرضه می‌کنند. ازاین‌رو، پیش از آن‌که به آرایش نهایی ذهن خود در مورد یک موضوع خاص برسید، وقت بگذارید و از وجود داده‌های دولتی مرتبط اطمینان حاصل کنید. نهادهای حکومتی استانی و محلی نیز داده‌های گسترده‌ای را منتشر می‌کنند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا