۸ نیروی عمده‌ای که دنیای کسب‌وکار را تغییر خواهند داد و یادگیری در سراسر سازمان را در قرن بیست و یکم ضروری می‌سازند عبارت‌اند از:

  1. جهانی‌شدن و اقتصاد جهانی
  2. فناوری
  3. دگرگونی بنیادی دنیای کار
  4. تأثیر روزافزون مشتری
  5. ظهور دانش و یادگیری به‌عنوان دارایی اصلی
  6. تغییر نقش‌ها و انتظارات کارکنان
  7. تنوع نیروی انسانی و ترک محیط کار
  8. گسترش سریع تغییر و بی‌نظمی

چهار نیروی اصلی، ما را سریع‌تر به عرصه جهانی آورده است. تکنولوژی (فناوری) تلویزیون، تجارت و تورهای سیاحتی (سفرهای خارجی) این چهار زمینه یک تجربه جمعی‌تر را برای همه مردم در همه‌جا ایجاد کرده است. قدرت نوظهور و کارایی فناوری، دنیای کار را به‌کلی زیرورو کرده است. سازمان بر اساس فناوری، به‌جای واقعی و عینی بودن، به سمت مجازی حرکت می‌کند. فناوری، یادگیری سازمانی را (نه صرفاً کار) به‌صورت هدف اصلی کسب‌وکار درآورده است لذا یادگیری مشکل جدید کار گردیده است.

فناوری بیش‌ازپیش ایجاب می‌کند که مدیران به‌جای اداره افراد، دانش را مدیریت کنند. فناوری، چیستی کارکنان را تغییر می‌دهد. کارکنان اکنون باید خودشان را با یادگیری خود مدیریتی آموزش دهند. اینترنت، یکی از شگفت‌آورترین و دگرگون‌کننده‌ترین فناوری افزوده‌شده بر زندگی ماست. کاربردش یکی از سریع‌ترین پدیده‌های رویه رشدی است که جهان کسب‌وکار تاکنون به خود دیده است.

دنیای کار و محیط کار به‌طور چشمگیری تغییریافته‌اند. سازمان از مراحل تلاش برای بهبود کیفیت در دهه‌ی ۱۹۸۰ و فرآیندهای مهندسی مجدد در دهه‌ی ۱۹۹۰ گذشته و به‌سوی دگرگونی بنیادی خود محیط کار به‌پیش رفته‌اند. در عوض، تیم‌های کارکنان، مسئولیت فرآیندهای کلیدی کسب‌وکار را از ابتدا تا انتها بر عهده خواهند گرفت.

انتهای مطلب/ لینک محتوا