کسب و کار در مسیر صحیح ...

مطمئناً تابه‌حال شبکه‌ای را ایجاد کرده‌اید. اگر به یک کنفرانس تخصصی، یک مزایده خیریه یا یک سمپوزیوم رفته باشید که در آن همکاران شما معرفی‌شده‌اند، تجربه شبکه‌سازی داشته‌اید. شبکه‌سازی، برقراری تماس با همکاران و افراد بانفوذ در حرفه‌ی شماست که بیشتر در گردهمایی‌های عمومی و هم‌اندیشی‌های حرفه‌ای مانند کنفرانس‌هایی در سالن‌های تجاری اتفاق می‌افتد. هدف این است که دیگران را با خودتان آشنا کنید تا از این فضا جهت ایجاد روابط سازنده بهره ببرید و محصولات تبلیغاتی را که معمولاً بروشور شخصی شما هستند، تهیه کنید و به دیگران بدهید تا پیش آن‌ها بماند.

شبکه‌سازی در دو نوع موقعیت اتفاق می‌افتد: محیط‌های رسمی ازجمله کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گروه‌های شبکه‌سازی و گردهمایی‌های خیریه؛ و دوم، محیط‌های غیررسمی مانند مهمانی‌ها، رویدادهای ورزشی و گالری‌های هنری، هدف اصلی شبکه‌سازی این است که کاری کند مردم شمارا بشناسند، با نام شما و آنچه انجام می‌دهید آشنا شوند و درنهایت، شمارا دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند. همان‌طور که می‌دانیم، مردم با افرادی که دوستشان دارند، کار می‌کنند؛ بنابراین شبکه‌سازی می‌تواند منبع درآمد بزرگی باشد. شبکه‌سازی این است که روابطی ایجاد کنید تا به آهستگی معامله ساز شوند. شبکه‌سازی خاص است و به همین دلیل باعث می‌شود روابط شما تنها باکسانی محکم شوند که احساس می‌کنید می‌توانید شمارا برای رسیدن به موفقیت کنند. از طرفی، ابزار قدرتمندی است تا تجارت خود را در بلندمدت ارتقا دهید.

با توجه به این مسائل، نباید شبکه‌سازی را با این هدف انجام دهید که به‌سرعت معامله‌ای صورت دهید چراکه تقریباً همیشه با شکست مواجه خواهید شد. مردم نمی‌خواهد به‌عنوان منبع درآمد کسب و کار شما با آنان برخورد شود. بهترین شبکه‌سازی و درنتیجه‌ی آن، بهترین روابط تجاری، درنهایت به منفعت و اعتمادی دوطرفه منتهی خواهد شد؛ این کار زمان می‌برد.

شبکه‌سازی خوب مهارتی است که هرکسی ندارد. اگر با این موضوع راحت نیستید که با صراحت صحبت کنید یا اگر کاملاً خجالتی هستید، شاید دوست داشته باشید دست‌کم به همایش‌های شبکه‌سازی رسمی روی بیاورید. در اینجا به چندین گام می‌پردازیم که می‌توانید بردارید تا شبکه‌سازی خود را اثربخش سازید:

  • در سازمان‌های حرفه‌ای عضو شوید تا کسانی در رده‌های مختلف را ملاقات کنید.
  • به‌طور مستمر پیگیری کنید تا به ملاقات افراد مختلف بروید.
  • همیشه بسته حاوی اطلاعات باکیفیت عالی همراه خود داشته باشید تا در هر زمان که لازم بود، آن را به دیگران هدیه بدهید. پیشنهاد می‌کنم این بسته شامل چند نسخه از بروشور شخصی شما و نه کارت شرکت باشد.
  • همیشه کارت یا چیز دیگری را از کسی که با او ملاقات می‌کنید، بگیرید و آن را ظرف ۲۴ ساعت، در بانک اطلاعاتی یا دفترچه‌ی آدرس خود وارد نمایید.
  • از فروش بپرهیزید. با اتفاقات اجتماعی آن‌طور که هستند، برخورد کنید؛ این‌ها موقعیت‌هایی هستند تا دوستان جدیدی به دست آورید و گفت‌وگویی را آغاز کنید. هرکسی می‌داند که تجارت، موضوعی اصلی است، نباید این نکته را فراموش کنید.
  • برنامه‌ای برای پیگیری داشته باشید و باکسانی که ممکن است در آینده مخاطب یا منبع ارجاع خوبی باشند و با آن‌ها ملاقات کنید، تماس بگیرید. اگر هیچ برنامه‌ی دیگری ندارید، مطمئن شوید وب‌سایت قدرتمندی دارید و می‌توانید به آنان معرفی کنید.
  • خوش بگذرانید. ملاقات دیگران باید موقعیت مناسبی را برای شما فراهم کند، نه شرایطی که در آن تحت‌فشار باشید.

مزایای شبکه‌سازی: این موقعیت را در همایش‌های خیریه یا گروه‌های شبکه‌سازی برای شما به وجود می‌آورد تا به‌گونه‌ای مؤثر روابط جدیدی را با “افراد کلیدی و بانفوذ” شکل دهید؛ یک موقعیت بسیار شخصی و فوق‌العاده برای این‌که مواردی را بگویید و توضیح دهید که چه چیزی شمارا متفاوت از دیگران می‌سازد.

معایب شبکه‌سازی: زمان‌بر بودن. ممکن است برای افراد خجالتی و کسانی که می‌خواهند سریع و صریح بفروشند، سخت باشد. معمولاً زمان می‌برد تا معامله‌ای شکل بگیرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا