بازاریابی رابطه، ایجاد رضایت‌بخش بلندمدت با طرف‌های اصلی شرکت به‌منظور حفظ رجحان و تداوم فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها با شرکت است. این‌طرف‌های اصلی همانا مشتریان، عرضه‌کنندگان مواد اولیه و اقلام مصرفی و توزیع‌کنندگان محصولات شرکت هستند.

حاصل بازاریابی رابطه، ایجاد شبکه بازاریابی است، دیگر رقابت بین شرکت‌ها نیست؛ بلکه به‌صورت فزاینده‌ای میان همین شبکه‌ها صورت می‌گیرد و درنهایت هم آن شرکتی گوی سبقت را خواهد ربود که شبکه بازاریابی بهتری را تدارک دیده باشد.

بازاریابان هوشمند برای ایجاد رابطه‌ای بلندمدت و اطمینان‌بخش با مشتریان، توزیع‌کنندگان، واسطه‌ها و عرضه‌کنندگان ارزشمند، از خود تلاش بسیار به خرج می‌دهند. حصول این مهم با ارائه کیفیت خوب، خدمات مطلوب و قیمت‌های عادلانه برای آن‌ها در طول زمان محقق می‌شود.

بازاریابی رابطه منجر به پیوندهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مؤثر و پرمایه‌ای می‌گردد. بازاریابی رابطه هزینه و زمان انجام معاملات را نیز به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و در مواردی که بازاریابی رابطه با موفقیت زیادی قرین گردد، انجام مبادلات به‌جای اینکه نیاز به مذاکرات و انجام گفتگو داشته باشند به انجام امور جاری تبدیل می‌شوند.

حاصل و نتیجه غایی بازاریابی رابطه، ایجاد یک دارایی منحصربه‌فرد برای شرکت است که شبکه بازاریابی نام دارد. یک شبکه بازاریابی متشکل از شرکت و تمام مشتریان، کارکنان، عرضه‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان، دفاتر تبلیغاتی، دانشگاهیان و سایر افرادی است که شرکت با آن‌ها روابط اقتصادی سودآور متقابلی ایجاد کرده است.

امروزه دیگر رقابت بین شرکت‌ها نیست؛ بلکه به‌صورت فزاینده‌ای میان همین شبکه‌ها صورت می‌گیرد و درنهایت هم آن شرکتی گوی سبقت را خواهد ربود که شبکه بهتری را تدارک دیده باشد. اصل عملیاتی برای این منظور بسیار ساده است؛ با طرف‌های خود شبکه‌ای از روابط خوب ایجاد کنید و منتظر سودآوری شوید.