کسب و کار در مسیر صحیح ...

جک این د باکس (Jack in the box)، نمونه موفقی از برنامه‌ریزی و مدیریت بحران درخشان، در عمل است. در ژانویه‌ی سال ۱۹۹۳، در اثر خوردن همبرگرهای آلوده به باکتری‌ای.کولای، در رستوران‌های جک این د باکس، در پاسیفیک شمال غرب، چهار کودک جان باختند و صدها نفر بیمار شدند. در پاسخ به این واقعه، جک این د باکس فوراً برنامه امنیت غذایی جامعی تهیه کرد که از برنامه‌ی امنیت غذایی ناسا، برای فضانوردان، الگوبرداری شده بود. این رستوران، هم‌چنین با قانون‌گذاران دولت‌های مرکزی و ایالتی، کارمندان اداره بهداشت و گروه‌های مدافع مشتریان هم برای تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های جدید همکاری می‌کرد.

در پی این سانحه، جک این د باکس، اعلان‌های بسیاری فرستاد و گروه ارتباطات آن، این مطالب تجاری مثبت را در بسیاری از مطبوعات به چاپ رساند که به بازگرداندن اعتبار آن به‌عنوان شرکتی توانا، کمک کرد. بعدها شرکت مادر آن، مبلغ ۵/۵۸ میلیون دلار، از ۹ تأمین‌کننده گوشت گاو، به خاطر فروش گوشت‌های آلوده، غرامت دریافت کرد و با آن‌ها تسویه کرد و به همکاری خود با آن‌ها پایان داد. این فروشگاه زنجیره‌ای، همچنین از خانواده قربانیان دلجویی و سعی کرد خسارت وارد بر آنان را به طریقی جبران کند.

در سال ۱۹۹۷، صنایع غذایی هادسون، ۲۵ میلیون پوند گوشت همبرگر جمع‌آوری کرد و همان سانحه‌ی جک این د باکس قدیم، دوباره در رسانه‌ها مطرح شد. در این مقطع که رسانه‌ها مجدداً شروع به تماس‌های تلفنی کردند، گام‌هایی که این رستوران در سال ۱۹۹۳ برداشته بود، به کمک آن آمد.

فود میکر، شرکت مادر جک این د باکس، معاون رئیس بخش اطمینان از کیفیت شرکت، دکتر دیوید تنو را به‌عنوان متخصص درزمینه‌ی باکتری‌ای.کولای معرفی کرد. گروه روابط عمومی این شرکت، بسته‌های مطبوعاتی تهیه کرد که به توضیح این مطلب می‌پرداختند که باکتری‌ای.کولای، یکی از مشکلاتی است که تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی با آن دست‌به‌گریبان‌اند؛ و نه‌فقط مشکل رستوران جک این د باکس. به‌واسطه این برنامه آموزشی، رسانه‌ها در سال ۱۹۹۷، به بیان این مطلب پرداختند که جک این د باکس تا چه حد در این زمینه پیش رفته بود، چقدر توسعه‌یافته و به چه میزانی آن شرایط دشوار سال ۱۹۹۳ را پشت سر گذاشته بود.

این مورد مثالی است از روبه‌رو شدن شرکتی با یک مشکل، برداشتن گام‌هایی در جهت اصلاح آن (احتمالاً کاری ورای آنچه شرکت‌های دیگر ممکن بود انجام دهند) و -به‌واسطه برداشتن این گام‌ها – توانایی پیش روی، زمانی که اتفاقات ناگهانی بیش‌تری رخ می‌دهند و تبدیل به موقعیت بد، به موقعیت مثبت، برای یک شرکت.

انتهای مطلب/ لینک محتوا