بازاریابی در دوره عمر محصول

تمام محصولات شامل محصولات اصلی، جدید، محصولات ارتقا یافته و اصلاح‌شده دارای دوره عمر محصول هستند. از دوره عمر محصول می‌توان برای تحلیل رده محصول، فرم محصول و برند های محصول استفاده نمود. علایق زودگذر، مد و سبک سه عامل استثنا هستند که از دوره عمر محصول تبعیت نمی‌کنند. علت آن‌هم این است که این سه عامل به‌صورت لحظه‌ای آغاز می‌شوند و علاقه مصرف کننده نیز به همان سرعت فروکش خواهد کرد.

دوره عمر محصول علاوه بر نشان دادن عمر محصول گاهی اوقات می‌تواند با تأثیرگذاری بر روی تغییرات روش و استراتژی بازاریابی که استفاده می‌کنید شما را در طراحی استراتژی بازاریابی‌تان راهنمایی کند. گاهی اوقات یک رویکرد جدید بازاریابی می‌تواند به دوره عمر محصول شما جانی تازه دهد. برای مثال ممکن است هنگامی‌که شروع به ارزیابی بازار هدف خود می‌کنید و ورود به بازار جدید را در نظر می‌گیرید احساس تازگی کنید. همچنین جایگزینی برخی روش‌های بازاریابی سنتی با بازاریابی مدرن کسب و کارتان انرژی مضاعفی می‌یابد.

دوره عمر یک محصول نرمال شامل چهار مرحله زیر است اما باید به خاطر داشت برخی محصولات وجود دارند که شرایط متفاوتی داشته و تمام این مراحل را طی نمی‌کنند؛

  1. معرفی محصول: در این مرحله از دوره عمر محصول شرکت با استفاده پیشبرد سعی در ایجاد آگاهی و بازار برای محصول دارد. در این دوره کسب سود مستقیم مدنظر نیست.
  2. رشد محصول: در این مرحله تمرکز بر ترجیح برند و افزایش سهم بازار است. رقبا به بازار اضافه شده و شروع به اراده محصولات مشابه می‌کنند. در این مرحله محصولات سودآورتر می‌شوند و این به دلیل رشد فروش و تلاش شرکت‌ها برای جلب شراکت و همکاری استراتژیک با هدف غلبه بر رقبا است. هزینه تبلیغات و بازاریابی در این مرحله بالاست.
  3. بلوغ محصول: در این مرحله رشد فروش کم می‌شود اما به رشد خود ادامه می‌دهد. متمایز کردن محصول در این مرحله اهمیت بالایی دارد چراکه رقابت در بیشترین سطح خود قرار دارد. ممکن است متوجه شوید که بازار اشباع‌شده و جنگ برای قیمت و رقابت شدید آغاز شده است. از بین رفتن برخی از شرکت‌ها ده دلیل نداشتن بودجه مناسب امری رایج می‌باشد.
  4. افول محصول: افول محصول معمولاً به دلیل حضور محصولات مبتکرانه و جایگزین اتفاق می‌افتد. تغییر سلیقه مصرف کنندگان نیز بسیار تأثیرگذار است. در این مرحله شاهد استرداد وجه و حذف برخی محصولات در بازار خواهیم بود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا